Metodologie 1 23. 3. 2020 Lenka Slepičková Dedukce Hypotéza •Hypotéza je očekávání o charakteru věcí, vyvozené z teorie •Hypotéza je ověřitelný výrok o vztazích mezi dvěma jevy • •Pravidla pro tvorbu hypotéz •Je oznamovací, jednoznačně formulovanou větou •Obsahuje závislou a nezávislou proměnnou •Obsahuje měřitelné proměnné •Obsahuje tvrzení o rozdílech, vztazích nebo následcích •Víme, proč ji chceme ověřovat • • • •1. Čím více učitel věří ve schopnosti svých žáků, tím lepších výsledků žáci dosahují. •2. Frekvence a kvalita žákových promluv ve vyučovacích hodinách pozitivně souvisí s jeho výsledky. •3. Dívky jsou v učebnicích prvouky zobrazovány stereotypněji než chlapci. •4. Hraní počítačových her souvisí s agresivitou. • • Kde hledat hypotézu? Máme hypotézu/y, a co dál? OPERACIONALIZACE A VALIDITA Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! •1. Čím více učitel věří ve schopnosti svých žáků, tím lepších výsledků žáci dosahují. •http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/197-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-5-2018/3864 •2. Frekvence a kvalita žákových promluv ve vyučovacích hodinách pozitivně souvisí s jeho výsledky. •Šeďová, K., & Švaříček, R. (2010). Agažovanost žáků ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Pedagogická orientace, 20(3), 24-48. •3. Dívky jsou v učebnicích prvouky zobrazovány stereotypněji než chlapci (bc. práce, Karolina Bruncová) •4. Hraní počítačových her souvisí s agresivitou. •https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/89 • Validita •Validita se týká rozsahu, v němž měření korespondují se skutečnou vlastností, která má být změřena. •Měření je validní, jestli že měří to, co očekáváme, že měří. • • •Příklady Reliabilita •Označuje rozsah, ve kterém způsob měření dává konzistentní výsledky •Měření je reliabilní, pokud jsou výsledky opakovaného měření shodné s původním měřením. V ISu je založeno diskusní fórum k dnešnímu tématu •Prosím, až projdete tuto prezentaci, pište své dotazy, případně komentáře •Budu odpovídat, takže otázky i odpovědi uvidí všichni •Vyjádřete se prosím i k tomu, jakou formu dálkové výuky preferujete. Vyhovuje vám komentovaná prezentace? Nebo byste brali spíše něco interaktivnějšího, webinář, kde se potkáme ve virtuálním prostoru a bude možné něco vyjasnit? •Mockrát děkuji za trpělivost a pozornost, na následujících slidech ještě najdete nějaké procvičování. •S kolegyní vám chystáme cvičný test z dosud probrané látky, napíšeme. • Procvičování •Na následujících čtyřech slidech najdete vždy čtveřici hypotéz. Jedna z těch čtyř se prohřešuje vůči pravidlům, která jsme si uvedli. Najděte je a určete, jaké pravidlo zde bylo porušeno. •Pohádky rozvíjejí obrazotvornost dětí. •Dívky jsou v učebnicích prvouky zobrazovány stereotypněji než chlapci. •Čím je společnost frustrovanější, tím je také krvelačnější. •Děti žijící po rozvodu rodičů ve střídavé péči jsou v životě úspěšnější než děti žijící po rozvodu převážně s jedním rodičem. •Mají respondenti zájem o vyhledávání a získávání nových informací? •Čím větší kontakt mají lidé s osobami s postižením, tím pozitivnější k nim mají postoj. •Věk učitelů ovlivňuje jejich postoje k inkluzi. •V současných příručkách pro rodiče je více prvků liberální výchovy než v příručkách starších. • •Zvýší-li učitel počet pochval, výuka bude efektivnější. •Sociální status rodiny ovlivňuje školní úspěšnost potomků •Metodický materiál rozšíří teoretickou základnu učitelů odborného předmětu a stane se účelnou a vítanou pomůckou při praktické výuce žáků. •Učitelé s vyšším vzděláním mají pozitivnější postoje k inkluzi než učitelé s nižším vzděláním. • • • •Rodiče s nižším vzděláním odměňují děti častěji materiálními dary než rodiče s vyšším vzděláním. •Čím větší nadšení pro práci na počátku své kariéry pedagog projevuje, tím více je ohrožen syndromem vyhoření. •Děti z rodin s vyšším sociálním statusem tráví v přírodě delší dobu než děti z rodin s nižším sociálním statusem. •Čím více bude doba pokrokovější, tím méně bude věřících lidí. • •