Edukace žáků s poruchami chování

Cílové skupiny a porucha chování. Edukace dětí/žáků v riziku, s problémy, poruchami chování na střední škole – rovina školy, individuální rovina. Vymezení poruch chování vůči ADHD.



Doporučuji prostudovat celou Helusovu knihu Dítě v osobnostním pojetí, zde nabízím alespoň část, kterou vnímám pro naše účely jako stěžejní. Zaměřte se na téma vývojových předpokladů pro rozvoj osobnosti a na situace, kdy jsou tyto předpoklady nenaplňované či jejich naplňování je blokováno - zde je souvislost s poruchou chování, kterou vnímáme (viz kupř. Vojtová 2008) jako zvláštní bariéru/překážku mezi dítětem a jeho rozvojem. Ač o tom Helus zde nepíše, lze uvažovat o tom, že dopady toho, co označujeme za poruchu chování, mají v sobě riziko, že budou představovat takovou překážku.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2020/SPk802/um/Helus_-_part_-_Osobnost_-_Prohresky.pdf


Níže uvádím tři prezentace, v nichž stručně pojednávám o některých východiscích etopedie, následně o edukačním procesu v etopedii (výchova a vzdělávání) - fáze prevence, intervence a rehabilitace, a ve třetí se věnuji tzv. naučené bezmocnosti, která je pro řadu dětí s PECh (poruchy emocí a chování) typickou zkušeností.


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2020/SPk802/um/b__1__z_ceho_vychazime_-_obrat_k_diteti_a_potrebe_-_nove.pdf

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2020/SPk802/um/3_------_vychova_a_vzdelavani_v_etopedii.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2020/SPk802/um/c__4__Naucena_bezmocnost_-_nove.pdf


Problematika cílových skupin vymezuje zároveň dvě věci - jednak okruh "příjemců" pozornosti etopedie a jednak fáze vývoje poruchy chování (od bezproblémové situace až po poruchy emocí a chování). 

Poruchu emocí a chování lze chápat jako zvláštní bariéru v životě dítěte (viz Vojtová 2008). 


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2020/SPk802/um/PCHE__1__Cilove_skupiny_etopedie.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2020/SPk802/um/PCHE__2_-_definice_-_only.ppt.pdf

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2020/SPk802/um/PCHE_-_nektere_charakteristicke_projevy_-_nove.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2020/SPk802/um/edukacni_potreby_-_1-2_kapitola_-_Voj-Cer.pdf


Prezentace se základními informacemi o syndromu ADHD a s informací o rozdílu mezi tzv. specifickými poruchami chování (ADHD) a poruchami emocí a chování (PECh). ADHD lze chápat jako rizikový faktor pro rozvoj PECh. V tomto duchu o ADHD píše i doc. Pešatová, viz níže.


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2020/SPk802/um/ADHD_2015.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2020/SPk802/um/pesatova_-_hyperkineticky_a_PCHE.pdf

K tématu ADHD a ADD doporučuji shlédnout asi 45 min dokument na youtube (v češtině)


Ukázky, jak může vypadat intervence ve třídě - na systémové úrovni (příklad dotazníku pro třídu) a na individuální úrovni (práce s dítětem za pomoci kontraktu, smlouvy)

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2020/SPk802/um/-_Intervence_-_systemova_uroven_-_Pr._-_dotaznik_-_Predchazeni_PvCh_.pdf

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2020/SPk802/um/-_Intervence_-_indi_uroven_-_Kontrakt_-_podminky___smart-er_-_IS.pdf