Dítě s OVŘ Bytešníková, I. PdF MU Brno S jakými problémy přicházejí rodiče k odborníkům: • naše dítě téměř nemluví a jen ukazuje; • naše dítě mluví velmi málo, ale rozumí; • naše dítě mluví velmi málo nebo mluví, ale okolí mu nerozumí; • naše dítě mluvilo a nyní nemluví; • naše dítě je negativistické. OVŘ • nejčastější symptom vývojového postižení u dětí mladších tří let • výzkumy prokazují, že postihuje cca 5-10 % této populace (Rossetti, L., 2001) • incidence zpoždění vývoje řeči u některých dětí, (zjm. s rizikovými faktory) je podstatně vyšší OVŘ a SNVŘ 2001-2012 (úzis, ČR) Z komunikačního aspektu je nezbytné se zaměřit na: • včasnou identifikaci dětí s rizikem OVŘ • intervenci pro děti od narození do tří let věku, které vykazují zpoždění ve vývoji komunikace nebo jsou ohroženi tímto zpožděním Z toho vyplývá, že • není vhodné vyčkávat na používání prvních slov do třetího roku • přestože je to často doporučováno rodičům, kteří vyslovují obavy o vývoj řeči svého dítěte • na základě výzkumů dětské řeči dochází v řadě zemí k posunu možnosti logopedické intervence do nejranějšího vývojového stadia Problematická oblast v klinické praxi v ČR i ve světě • doposud neexistuje přesně stanovené kritérium OVŘ v raném věku Konstruktivní přístup v této oblasti předkládají autorky ruské adaptace metodiky Mac Arthur Bates (CDI) • vycházejí z tradice ruské pediatrie, v níž se v raném dětství rozlišují tzv. „epikrizová období“ • v 1 a 2 roce se jedná o trimestry • ve 3 roce života se jedná o ½ roky 2;6 a 3;0 r. Dle toho je navrhováno, aby se: • podezření na rizikový vývoj vyslovovalo až od 18 měs. • sloučit v druhém roce života dvě epikrizová období do jednoho • = všechna věková pásma jsou ½ roční Na základě toho platí, že pokud se dítě ve vývoji řeči opožďuje: • o 1 věkové pásmo (max. o 6 měs.)= stav vyžadující SLEDOVÁNÍ • o 2 věková pásma (max. o 12 měs.)= RIZIKOVÝ VÝVOJ ŘEČI • o 3 a více pásem (> 1 rok) = ZÁVAŽNÉ RIZIKO NVŘ Cíl: • identifikovat dítě s rizikem OVŘ co nejdříve • realizovat diagnostiku • zahájit stimulaci vývoje řeči prostřednictvím rodičů - instruovat rodiče!!! Včasná diagnostika – východisko: • SDDS • DOVYKO 2 • Mnichovská vývojová škála • Model vývoje řeči dle Laheyové • Probíhá adaptace testu Opakování pseudoslov – „Korálkový test“ Děkuji za pozornost ilona.bytesnikova@email.cz bytesnikova@ped.muni.cz