Využití bezdrátové technologie u dětí s postižením sluchu Radka HORÁKOVÁ, PdF MU Brno 28.07.2018  Prostřednictvím sluchové protetiky dojde k zajištění akustického přístupu ke srozumitelné řeči - to má pro vývoj sluchových center mozku a sluchově podmíněných asociačních drah zcela zásadní význam.  Včasným přidělením sluchadel nebo voperováním kochleárního implantátu se tak podaří stimulovat specifické oblasti mozku, které ještě nebyly reorganizovány a mají zachovanou sluchovou kapacitu. (Spencer, P. E., Marschark, M., 2010; Fitzpatrick, E. M., Doucet, S. P., 2013) 28.07.2018  I když vycházíme z předpokladu, že sluchadlo zajišťuje slyšitelnost všech významných zvuků a výstupní signál je udržován v zachovaném dynamickém rozsahu sluchu, je nutné zajistit co nejvyšší poměr signál-šum (SNR/ signal-to-noise ratio). (Gabbard, S. A., 2003; Wolfe, J., 2012)  Slyšící děti přibližně do šesti let věku potřebují redukovat hluk a zajistit vyšší SNR až o 15dB. (Bradley, J. S., Sato, H., 2008)  Pro děti s postižením sluchu je zajištění takových podmínek naprosto nezbytné a za zcela klíčové se v této souvislosti považuje zdůraznění vjemu řeči oproti akustickému pozadí. (Mulla, I., 2011) 28.07.2018 FM technologie  FM technologie (frekvenční modulace ultrakrátkých vln)  Typ bezdrátového zařízení, které má za úkol pomáhat lépe porozumět řeči v akusticky nepříznivých situacích – př. velký okolní hluk, větší vzdálenost mluvčího, pobyt v místnosti se špatnou akustikou apod.  FM systémy jsou běžně kompatibilní se sluchadly – obvykle dle dané značky/produktu 28.07.2018 http://www.widex.pro/en/paediatrics/widexhearingaidsforchildren/scola-fm-system/ 28.07.2018 http://www.phonak.com/com/b2c/en/products/fm/receivers/ml10i.html 28.07.2018 Roger technologie  Digitální technologie  Automatický mód – automatická volba režimu mikrofonů (směrový, úzce směrový, všesměrový)  Běžně kompatibilní se sluchadly, ale i kochleárními implantáty 28.07.2018 28.07.2018  Situace v ČR – prozatím trend užívat FM/Roger technologie u jedinců se sluchadly, a to nejdříve v období zahájení povinné školní docházky  Velmi málo užíváno u jedinců s KI  V zahraničí FM systémy užívány již u dětí od 1/ 1,5 roku věku (uživatelé sluchadle i KI) – FM CHiP  Quality Standards for the use of personal FM systems, 2008 - NDCS and UK Children´s FM Working Group  Clinical Practice Guidelines - Remote Microphone Hearing Assistance Technologies for Children and Youth from Birth to 21 Years, 2011 - American Academy of Audiology 28.07.2018 Proč užívat bezdrátovou technologii:  výrazně lepší porozumění jazyku/řeči  lepší porozumění v akusticky náročném prostředí a při větší vzdálenosti  náhodné/bezděčné učení 28.07.2018 Proč (ještě) neužívat bezdrátovou technologii:  dítě se nevzdaluje od mluvčího  nedostatečná motivace pečujících osob – potíže s přijetím dítěte, resp. diagnózy SP, „přetížení“ rodičů  finanční náročnost 28.07.2018 Výzkumné šetření: Linda M. Thibodeau – University of Texas, Dallas, listopad 2008 https://www.phonakpro.com/content/dam/phonak/b2b/C_M_tools/Library/Pediatric/Pediatric_FM/en /Use_of_FM_systems_in_infants.pdf  3 děti ve věku 18 – 34 měsíců, velmi těžká percepční nedoslýchavost korigována sluchadly (oboustranně) Závěr:  Zvýšený zájem dětí o zvuky, častější upozorňování na nové zvuky.  Sami rodiče si uvědomili, že více komentovali a promlouvali k dítěti.  Zvýšila se interakce mezi rodiči a dítětem v prostředí, kde je větší hluk (auto, obchodní centrum, procházka….). 28.07.2018 Závěrečná shrnutí:  Základní podmínkou úspěchu je, že dítě je schopno primární kompenzační pomůcku, tedy sluchadla nebo kochleární implantát, funkčně využít.  FM/Roger technologie je nemá nahrazovat, ale zajistit lepší poměr signálu řeči k šumu.  U každého dítěte je situace velmi individuální! Nezbytná spolupráce rodiny a odborníků, kteří se podílejí na péči o dítě.  Vhodné využít i u dětí s postižením sluchu a vývojovou dysfázií. 28.07.2018 Další zdroje:  BRADLEY, J. S., & SATO, H. The intelligibility of speech in elementary school classrooms. Journal of Acoustical Society of America, 2008, 123/4, 2078-2086.  FM ChIP Devised by LInked uP London Consortium of ICTODs and Peris. Dostupné na www: http://ais.southampton.ac.uk/files/2013/03/AIS-Radio-Aid-Fitting-Policy-Nov-2014.pdf [cit. dne 16. 8. 2015]  GABBARD, S. A. The Use of FM Technology for Infants and Young Children. ACCESS: Achieving Clear Communication Employing Sound Solutions, 2003. Dostupné na www:http://www.phonakpro.com/content/dam/phonak/b2b/Events/conference_proceedings/1 st_fm_conference_2003/2003proceedings_chapter7.pdf [cit. dne 20. 2. 2014]  MULLA, I. Pre-school Use of FM Amplification Technology. The University of Manchester - The Faculty of Medical and Human Sciences, 2011. Dostupné na www: https://www.escholar.manchester.ac.uk/uk-ac-man-scw:138160 [cit. dne 20. 2. 2014]  Quality Standards for the use of personal FM systems. (2008). NDCS and UK Children´s FM Working Group.  Remote Microphone Hearing Assistance Technologies for Children and Youth from Birth to 21 Years (Includes Supplement A). (2011). Clinical Practice Guidelines - American Academy of Audiology. Dostupné na www: http://www.audiology.org/resources/documentlibrary/Documents/HAT_Guidelines_Supplement _A.pdf [cit. dne 20. 2. 2014]  WOLFE, J. Reaching for the Stars: Optimizing Children’s Performance with FM. Third Latin American Pediatric Conference, 11. - 13. 10. 2012, Bueons Aires, Argentina. Dostupné na www: https://www.phonakpro.com/content/dam/phonak/gc_hq/b2b/en/events/2012/ped_conf_buen osaires/proceedings/Wolfe_Dynamic_FM_Argentina_OCT_13_2012.pdf [cit. dne 20. 2. 2014] 28.07.2018