Percepčně motorický vývoj grafické činnosti 12-18m: předvýtvarné období. Spontánní činnost, vychází z motorického základu. Výtvarný projev nic nezobrazuje. Charakter obloukovitých tvarů, točivé změti linií. Centrum grafického pohybu je v ramenním kloubu, klouby loketní a zápěstní mají funkci podružnou. Kvalita projevu je podmíněna pocitem libosti. Postupně vlivem koordinace se grafický projev mění na nové kresebné útvary: přímky, krátké čáry, vlnovky, lomená čára, shluky, v závěru prvotní etapy je výrazným rysem rytmizace čar. 18-24 m: vedení čáry, přítlak, ovládání směru je kultivovanější, dochází k velikostnímu rozlišení jednotlivých uzavřených útvarů, linie čáranic jsou kruhovité, spirálovité, elipsovité. 2,1: kreslí svislé čáry 2,2-3,0: nastupuje spojování oválů svislými i vodorovnými čarami, dítě nejen pojmenovává, ale i samo hledá v nakresleném různé předměty, komentuje, ukazuje, vytváří ovál jednou čarou a snaží se jej uzavřít, vzniká kříž. 4,0: kreslí kříž podle předlohy 5,0: kreslí čtverec 5,6: opíše dle předlohy jednoduchá slova 6,0: trojúhelník 6,6: obdelník 7,0: kosočtverec Literatura k dostudování: El-publikace, Dagmar Opatřilová, Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. http://is.muni.cz/elportal/?id=1173211