Preventivní a nápravná cvičení Příklady masáže rukou: Cíl: masáž celé horní končetiny hlazením: n Pomůcky: vonný olejíček. n Postup: jemným tlakem masírujeme od ramene přes loket k zápěstí až k prstům, a to z vnější i vnitřní strany. Cíl: prokrvení rukou, rozcvičení. n Pomůcky: flanelové šátky, nahřátý pytlík písku, teplá voda ad. n Postup: automasáž třením dlaní, hřbetu a masírování prostřednictvím pomůcek. Cíl: masáž rukou v různých materiálech. n Pomůcky: nádobky s vodou, hlínou, pískem, kamínky, kuličky, těstoviny, luštěniny apod. Na dno vložíme hledaný předmět. n Postup: dítě vkládá ruce do nádob a hledá konkrétní předmět. Cíl: prokrvení rukou n Pomůcky: vonný olejíček. n Postup: jemným tlakem - masírujeme od zápěstí přes hřbet ruky ke konečkům prstů - od zápěstí přes dlaň ke konečkům prstů. Cíl: aktivace natahovačů prstů. n Pomůcky: žíněný kartáč. n Postup: dráždění žíněným kartáčem na předloktí. Uvolnění a rozcvičení motoriky horních končetin: n Navrhněte cvičení: - v kleku - v sedu - ve stoji Prstová cvičení: Cíl: rozcvičení prstů. n Postup: loket opřeme o stůl, dlaně a prsty směřují nahoru. Dítě napodobuje pohyby prstů a ruky dle terapeuta. Cíl: stimulační hry na rozvoj motoriky prstů. n Postup: ruce volně opřené předloktím o podložku (stůl), dítě napodobuje terapeuta, samo improvizuje. n Cvičení na opozici palce podle jednotlivým prstům. n Cvičení na pohyblivost prstů z Metody dobrého startu: přivítání prstů, nůžky, oddalování a přibližování prstů, hra na klavír, na flétnu, dlouhý nos, kocouří drápky, list kaštanu a další. n Prstová cvičení: na rozvoj úchopu. Hmatová cvičení: Cíl: poznávání předmětů hmatem bez kontroly zraku. n Pomůcky: hmatové krabice, různé předměty. n Využití kompenzačních pomůcek: posilovač dlaně a prstů, masážní válec, kruhový trenér, molitanové míčky, míčky s bodlinkami, masážní a posilovací válec, činky s možností utažení, posilovač pružinový, gumolana - různé průměry a tažnosti, závaží na ruce a nohy- utahovací, posilovač prstů, kleště posilovací. Literatura k dostudování: OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010. 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1.