Vývoj jemné motoriky Fáze vývoje pohybu (S.Bernfeld): l 1. Období reflexních činností (pohyby komplexů celé paže a trupu) l 2. Fáze klátivých pohybů paží bez cíle l 3. Fáze pohybů paží k cíli, jímž je ústní pásmo l 4. Fáze počínající koordinace úst – ruky – oka Novorozenecké období: l 0 – 3 měsíce l Po narození ruce sevřeny v pěst, palec flektován do dlaně l Převládají pohyby spontánní a reflexní l Pohyby rychlé a nekoordinované l Nepodmíněný uchopovací reflex, nejsilnější ve 2.týdnu života, mizí mezi 5. – 6. měsícem Kojenecké období: l 3 měsíce až 1 rok l Zákonitosti vývoje kojenecké motoriky zpracoval A. Gesell (kefalokaudální, proximodistální, ulnoradiální) l Postupné uvolňování sevření ruky l 4.m: vědomé uchopování předmětů, učí se používat smyslové orgány (senzom.koord.) l 6.m: hrabavý, dlaňový úchop, používá 4 prsty s vyloučením palce, předměty uchopuje oběma rukama l Kolem 7.m: uchopuje oběma rukama nadhmatem mezi napjatý palec a ukazováček, plynulé předávání předmětů s kontrolou zraku l 10.m: úchop ohnutým palcem a ukazováčkem v opozici (klešťový), úchop drobných předmětů l Koncem tohoto období zvládá upouštění předmětů, nastupuje specifická manipulace s předměty Období batolete: l Od 1 roku do 3 let l Zbytečné pohyby mizí, zůstávají účelové vzory l Zlepšuje se schopnost upouštění l Mechanická manipulace se stává smysluplnou: napodobování, konstruování l Koordinace pohybů je přesnější, diferencovanější l Počátky konstruktivní hry: 15.m: dvě kostky, 18.m: tři kostky, 2 roky: šest kostek, 3 roky: věže, mosty l Od 15.m: hry s korálkami l Pokroky v sebeobsluze l První čárání, rozvoj grafomotoriky Předškolní věk: l 3 – 6 let l Znatelné zpomalení vývoje, vývoj plynulejší, vyhraňují se první rozdíly l Pohyby hbitější, výrazně koordinovanější l Kolem 4.r. se vyhraňuje lateralita, dominantní ruka se uplatňuje ve složitějších úkolech l Zlepšování senzomotorické koordinace l 4 roky: staví bránu z pěti kostek l 5 roků: schody l Důležitá volba hraček a stavebnic pro rozvoj jemné motoriky (mozaiky, provlékadla, lega) l Významnou roli hrají činnosti na manuální zručnost (modelování, hnětení, šroubování) l Rozvoj kresby a grafomotoriky Literatura k dostudování: OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010. 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. url html epub OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2.