Snoezelen Zde jsou odkazy s vysvětlením základních informací o Snoezelenu. Předtím, než začnete se samostudiem, přečtěte si následující definici Snoezelenu. ……“prostředí, které vytváří pocit pohody, uvolnění a zklidnění, ale také aktivizuje stimuluje a probouzí zájem, řídí a klasifikuje podněty, vyvolává vzpomínky, organizuje komplexní rozvoj, snižuje pocity strachu a úzkosti, vyvolává pocity jistoty a bezpečí, podporuje socializaci a rozvoj vztahů, přináší radost…“ Doporučuji nejprve prostudovat základní informace a definice. Poté se podívejte na doporučené závěrečné práce, kde jsou ukázky práce ve Snoezelen prostředí u dvou skupin dětí. Je třeba se rovněž zamyslet nad tím, jak budeme Snoezelen využívat ve své každodenní praxi. Nejen u žáků s SVP je třeba uplatňovat multisenzoriální přístup. Některé z principů můžeme využít při učení prožitkem, pro motivaci či upevnění učiva formou tzv. strukturovaných hodin, ke kterým využijeme Snoezelen prostředí. Je třeba si uvědomit, že Snoezelen není jen „jinak“ vybavenou místností, jedná se o vědecky ověřený koncept, který je založen na odbornosti a správném využívání. V české republice je odborně zaštiťující organizací ISNA MSE ČR, odborným garantem a prezidentkou asociace je paní Renata Filatová. http://snoezelen-mse.cz/ https://isna-mse.cz/ https://3lobit.cz/co-je-snoezelen-teoreticky-uvod/ (zde jsou ve spodní části textu uvedené další vstupní informace) https://www.snoezelen.info/ https://www.sanatoria-klimkovice.cz/cz/multisenzoricka-stimulace/ Zdroje jako součást závěrečných prací studentů Speciální pedagogiky, kde jsou uvedeny ukázky strukturovaných hodin: https://is.muni.cz/auth/th/utgxi/?fakulta=1441;obdobi=7543 https://is.muni.cz/auth/th/jruig/?fakulta=1441;obdobi=7543 Výstup (student vloží do odevzdávárny předmětu): Vypracovaný návrh hodiny s využitím principů Snoezelenu nebo fungující přímo ve Snoezelen prostředí. Mějte na paměti, že lze využít i jiné pomůcky dle uvážení vyučujícího (tvůrce hodiny) – přírodniny, projektory, videa, pohádkové, cestovatelské či historické náměty, případně propojení vlastního námětu s učivem – jen je třeba si uvědomit, že děti prostředím provázíme, nabízíme, nicméně nenutíme. Jak postupovat: 1 volba cílové skupiny dle vlastního výběru; 2 zvolení cíle hodiny; 3 popis zapojení smyslů a pomůcek; 4 popis vlastního průběhu (doporučení: úvodní část hodiny: 10 minut, vlastní práce 20 minut, relaxace/ ukončení 10 minut). Video odkazy: http://www.snoezelen-mse.cz/index.php/snoezelen-mse https://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060107-klic/213562221700007/ http://www.youtube.com/watch?v=kG5sNpbJh3E http://www.youtube.com/watch?v=Cn-dNrBpFvY&list=PL89F79F027C1AEBBA http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096060107-klic/210562221700003/ https://www.youtube.com/watch?v=lRz-uQjvlKA V období uzavření knihoven doporučujeme využívat e-zdroje https://ezdroje.muni.cz/ . Návod k jejich využívání naleznete na adrese: http://bit.ly/pdfezdroje