Cílová skupina etopedie Cílová skupina 1)Děti bez výraznějších problémů 2)Děti v riziku 3)Děti s problémy v chování 4)Děti s poruchami emocí a chování 1) Děti bez výraznějších problémů •Preventivní aktivity •Specifická prevence •Nespecifická prevence •Např. preventivní programy sociálně patologických jevů (peer programy…), eliminace ohrožujících podmínek ve školním prostředí atd. A22.jpg 2) Děti v riziku („At-risk Youth) •Ve svém vývoji čelí mnoha rizikům z roviny osobnostní i sociální •Resilience •Preventivní aktivity, diagnostika, poradenství 3) Děti s problémy v chování Problémy: (Vojtová, V. 2010, s. 106) •„Přechodný stav v modelech jednání, které dítě používá, ať už jsou způsobené vývojem, momentální životní situací dítěte nebo podmínkami, ve kterých se chování projevuje.“ •Krátkodobější, méně intenzivní, méně společensky závažné, reverzibilní, „na hraně“ PROČ je důležité zaměřit se na problémy? •Předcházení nálepkování a vylučování ze škol •Včasná intervence a zamezení vývoje PCH •Reedukace, diagnostika a poradenství Záměr v nežádoucím chování PROBLÉMY V CHOVÁNÍ •o problémech ví, vadí mu a chtěl by je odstranit •normy chování neporušuje úmyslně •porušování je výsledkem konfliktu mezi vnějšími požadavky a vnitřními potřebami dítěte •nálepkou problémového dítěte trpí a vyvolává v něm negativní emocionální zážitek PORUCHY CHOVÁNÍ •není s danými normami v konfliktu •nepřijímá je, popř. je ignoruje •zpravidla nepociťuje vinu ve vztahu k důsledkům vlastního jednání Časová dimenze nežádoucího způsobu chování PROBLÉMY V CHOVÁNÍ •problémy bývají krátkodobé •popřípadě se objevují v určitých periodách •mívají vývojové souvislosti •bývají důsledkem nezvládnutých konfliktů se sociálním okolím PORUCHY CHOVÁNÍ •porušuje normy dlouhodobě •vývojová specifika morálního vývoje způsoby nežádoucího chování prohlubují Náprava, reedukace, kompenzace PROBLÉMY V CHOVÁNÍ •cílená pedagogická opatření •speciálně pedagogické metody kompenzují nežádoucí chování, způsoby jinými, které by mu současně umožňovali přiměřené naplňování jeho potřeb PORUCHY CHOVÁNÍ •náprava vyžaduje speciální péči •směřuje k převádění způsobů a cílů chování společensky nepřijatelného k chování, které je přijatelné Poruchy chování 5 charakteristik poruch chování podle Bowera 1)Neschopnost učit se 1)Neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy 1)Nepřiměřené chování a emotivní reakce v běžných podmínkách 1)Celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese 1)Tendence vyvolávat somatické symptomy Definice poruchy chování (Sdružení pro Národní duševní zdraví a speciální vzdělávání 1992) Pojem porucha emocí nebo chování (PE, PCH) je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka: •Liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem •Mají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností Současně je toto postižení •Něco víc než přechodná, předvídatelná reakce na stresující události z jeho prostředí •Vyskytuje se současně nejméně ve dvou různých prostředích, z nichž alespoň jedno souvisí se školou •Přetrvává i přes individuální intervenci v rámci vzdělávacího programu •Může koexistovat i s jiným postižením Vývojová stádia •Vývojová periodizace: první dětství, druhé dětství, jinošství, mužný věk … •Biopsychologická vývovojá periodizace: první dětství (novorozenec, kojenec, batole), druhé dětství, pubescence (11 – 15), období hebetické – mladí a krása •Psychologická vývojová periodizace: senzomotorická inteligence (do 2 let), symbolické a předpojmové myšlení (do 4 let), názorné myšlení (4 – 7) let, konkrétní operace (do 12 let), formální operace (od 12 let). Periodizace lidského vývoje - Erikson •Důvěra x nedůvěra (kojenecký věk): naděje, 1. rok života koncipuje pohled dítěte na svět •Autonomie x stud (1,5 až 3): vůle, síla chtění, začíná některé věci dělat samo, ale iritace tím, co mu nejde – nehodnotit nepovedené, najít rovnováhu, přiměřená stimulace – o trochu více, než co umí, hygienické návyky Periodizace lidského vývoje - Erikson •Iniciativa x vina (3 až 6): cíl, začátek sebehodnocení - sebevědomí, být z přímé kontroly dospělého, zkoušejí, co nesmí, trápení svým svědomím, nebrat chuť poznávat a „riskovat“, spontánní hra – spíše dělat to, co dítě samo chce •Snaživost x méněcennost (6 až 12): kompenzace, ve škole poměřování se spolužáky, nová autorita, klíčový moment aby neztratilo dítě chuť se učit – potřeba zažít úspěch, rizikem je ambicióznost rodičů Periodizace lidského vývoje - Erikson •Identita x nejistota (12 až 16): poctivost, hledání vlastní identity, nejistota své pozice mezi lidmi, potřeba být netypický, jedinečný, vnímání ostatními, vrstevnická skupina poskytuje útočiště, ambivalence – být jedinečný nebo splynout, dospělý má roli vůči komu se vymezují, dospívající se potřebuje od rodičů emociálně i sociálně odpoutat, měřítka hodnot Periodizace lidského vývoje - Erikson •Intimita x izolace (mladá dospělost): síla, poté, co jsme našli identitu, splynutí s jiným člověkem – sexuálně, kamarádky …, už není jen „já“, ale chápání „my“, může být izolován, pokud je plně koncentrován na sebe, zůstává v izolaci