SPk201 Strategie podpory funkční gramotnosti SPp607 Inkluzivní didaktika I – funkční gramotnost 1.část Osnova: - Kurikulární opora rozvoje funkční gramotnosti. - RVP ZV a vzdělávání žáků v heterogenní třídě, minimální výstupy ze vzdělávání. - Postavení vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace v edukaci na základní škole. - Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura a jeho postavení v edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Pomůcky: RVP ZV Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů (školský zákon) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=6433 http://www.nuv.cz/t/rvp https://rvp.cz/ Studijní materiál Učivo - systém poznatků a činností, které si mají žáci osvojit při výuce ve škole při procesu učení. Očekávaný výstup - požadavky na žáka v RVP ZV v 5. a 9. ročníku, jak má zvládat probrané učivo. Školní výstup - požadavky na žáka z RVP ZV jak má zvládat probrané učivo zapracované do školního vzdělávacího programu. Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření - upravené očekávané výstupy (v RVP ZV od roku 2016) určené pro žáky s mentálním postižením; jsou obvykle na nižší úrovni než odpovídající očekávané výstupy daného vzdělávacího oboru. Vzdělávací obsah - celek, který tvoří souhrn učiva i očekávaných výstupů všech devíti vzdělávacích oblastí v RVP ZV. Obsah vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace se realizuje ve vzdělávacích oborech: Český jazyk a literatura Cizí jazyk Další cizí jazyk Klíčové kompetence: · kompetence k učení, · kompetence komunikativní, · kompetence k řešení problémů, · kompetence sociální a personální, · kompetence občanské, · kompetence pracovní. Význam vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura: · základní význam – úspěch v ostatních předmětech · univerzální význam – ve společenské praxi · koncentrační význam (využívá zkušenosti, ovlivňuje úroveň vyuč. procesu) · mnohostranný význam → mezipředmětové vztahy Didaktické zásady • Zásada zřetele k věkovým zvláštnostem žáků • Zásada vědomého osvojování učiva • Zásada aktivnosti • Zásada názornosti • Zásada soustavnosti • Zásada trvalosti Rozdíly atmosféra x klima třídy Atmosféra - naladění ve třídě, které vychází z okamžité situace (před prázdninami, před písemkou, zkoušení). Může se měnit během dne i během vyučovací hodiny Její působení je vnímáno velmi intenzívně. Klima – zahrnuje dlouhodobé jevy, jsou po několik měsíců i let typické pro konkrétní třídu a učitele. Vytvářejí je všichni žáci v určité třídě, skupinky na které se třída rozpadá, jednotlivci, ale také sbor učitelů na dané škole a jednotliví učitelé vstupující do dané třídy. Žák se SVP • je žák, který k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění a užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními, potřebuje poskytnutí podpůrných opatření vyplývajících z jeho individuálních potřeb na základě jeho zdravotního stavu, odlišného kulturního prostředí nebo jiných životních podmínek.