Diferencované čtení – úroveň 3 Jak si zajíc, vrána a ježek rozdělili jablko Byl pozdní podzim. Ze stromů už dávno opadalo listí, jen na vrcholku plané jablůňky viselo jedno jediné jablko. Právě tehdy běžel lesem zajíc a uviděl jablko. Jak ho jen získat? Je vysoko a nemůžu se k němu natáhnout, přemýšlel. „Krá - krá!“ Na smrku sedí vrána a směje se. „Hej, vráno!“ křikl zajíc. „Utrhni mi to jablko!“ Vrána přilétla ze smrku na jabloň a jablko utrhla. Jenomže ho neudržela v zobáku a jablko spadlo na zem. „Děkuji ti, vráno!“ řekl zajíc, chtěl jablko zvednout, ale ono najednou zasyčelo jako živé a dalo se na útěk. Co se to děje? Zajíc se nejdříve polekal, ale pak uviděl, že jablko spadlo přímo na ježka, který spal pod jabloní smotaný do klubíčka. Ježek v rozespalosti vyskočil, vzal nohy na ramena a utíkal. Jablko se mu připíchlo na ostny. „Stůj, stůj!“ křičel zajíc. „Kampak neseš moje jablko?“. Ježek se zastavil a povídá: „To je moje jablko. Spadlo a já jsem ho chytil.“ Zajíc k němu přiskočil. „Hned mi vrať moje jablko! Já jsem ho našel!“ Přilétla k nim vrána. „Zbytečně se hádáte,“ krákala, „jablko je moje, já jsem si ho utrhla.“ Křičeli jeden přes druhého a nemohli se dohodnout. Nadělali křiku po celém lese. Dokonce se poprali. Vrána klovla ježka do nosu, ježek popíchal zajíce a zajíc kopl vránu... A tu, kde se vzal, tu se vzal, objevil se medvěd. „Co se tady děje? Nač ten křik? Zařval. Všichni se k němu vrhli: „Ty jsi, medvěde, v lese největší a nejmoudřejší. Spravedlivě nás rozsuď. Komu přiřkneš jablko, toho bude.“ A vyprávěli mu, co se stalo. Medvěd dumal, dumal, poškrábal se za uchem a pak se zeptal: „Kdo našel jablko?“ „Já,“řekl zajíc. „A kdo ho utrhl ze stromu?“ „To jsem byla zr-r-rovna já!“zakrákorala vrána. „Dobrá. A kdo ho chytil?“ „Chytil jsem ho já!“zapištěl ježek. „Tak tedy,“ rozsoudil je medvěd, „máte pravdu všichni, a proto jablko patří každému z vás.“ „Ale vždyť je jenom jedno!“divil se ježek, zajíc i vrána. „Rozdělte si je na stejné díly a ať si každý vezme svůj kousek.“ „Jak to, že jsme na to nepřišli dřív?“ radovali se zajíc, ježek a vrána. Ježek vzal jablko a rozdělil ho na čtyři stejné díly. Jeden dal zajícovi: „To je tobě, zajíci, že jsi jablko uviděl první.“ Druhý kousek odevzdal vráně: „Tu máš, vráno, ty jsi jablko utrhla.“ Třetí kousek si ježek strčil do úst: „To je mně, protože jsem jablko chytil.“ Poslední, čtvrtý kousek položil ježek do tlapy medvědovi. „Ten patří tobě, medvěde.“ „A proč mně?“ divil se medvěd. „Protože jsi nás všechny smířil a přivedl k rozumu!“ Každý snědl svůj kousek jablka a všichni byli rádi, že je medvěd spravedlivě rozsoudil a že nikomu neukřivdil. Diferencované čtení – úroveň 2 Jak si zajíc, vrána a ježek rozdělili jablko Byl pozdní podzim. Ze stromů už dávno opadalo listí, jen na vrcholku plané jablůňky viselo jedno jediné jablko. Právě tehdy běžel lesem zajíc a uviděl jablko. Bylo ale vysoko. Zajíc viděl na smrku vránu, kterou poprosil, aby jablko z jabloně sundala. Vrána přilétla ze smrku na jabloň a jablko utrhla. Neudržela ho ale v zobáku a jablko spadlo na zem. Zajíc vráně poděkoval a chtěl jablko zvednout. Jenže jablko spadlo přímo na ježka, který tam spal smotaný do klubíčka. Ježek v rozespalosti vyskočil, vzal nohy na ramena a utíkal. Jablko se mu připíchlo na ostny. Zajíc chtěl jablko pro sebe, ježek ale také a nakonec chtěla jablko i vrána. Začali se mezi sebou hádat. Křičeli jeden přes druhého a nemohli se dohodnout. Nadělali křiku po celém lese. Dokonce se poprali. Vrána klovla ježka do nosu, ježek popíchal zajíce a zajíc kopl vránu. A najednou, kde se vzal, tu se vzal, objevil se medvěd. Zvířátka ho požádala, aby je rozsoudil, protože je v lese největší a nejmoudřejší. Medvěd dlouho přemýšlel a nakonec jim navrhl řešení, aby si jablko rozdělili na stejné díly. Zvířátka se zaradovala a rozdělila jablko na čtyři díly. Jeden i pro medvěda, protože jim dobře poradil. Každý snědl svůj kousek jablka a všichni byli rádi, že je medvěd spravedlivě rozsoudil a že nikomu neukřivdil. Diferencované čtení – úroveň 3 Jak si zajíc, vrána a ježek rozdělili jablko Byl podzim. Ze stromů dávno opadalo listí, jen na vrcholku jabloně viselo jedno jediné jablko. Lesem běžel zajíc a uviděl jablko, ale bylo vysoko. Zajíc poprosil vránu, aby jablko z jabloně sundala. Vrána ho utrhla. Neudržela ho v zobáku a jablko spadlo na zem, přímo na ježka, co tam spal. Ten vyskočil a utíkal s jablkem na jeho ostnech. Zajíc, ježek i vrána se začali o jablko hádat. Dokonce se poprali. A najednou se u nich objevil medvěd. Ten jejich hádku vyřešil. Navrhl jim, že každý dostane stejný díl jablka. Zvířátka se radovala, že medvěd dobře rozhodl a rozdělila jablko na čtyři díly. Jeden i pro medvěda. Každý snědl svůj kousek jablka a všichni byli rádi. Čtení s porozuměním – úroveň 3 Na začátku je vždy ten stejný úkol, kdy máš ostatním objasnit, kdo vlastně jsi. Na řádek napiš své jméno i příjmení, abys označil svůj pracovní list a bylo jasné, kdo je jeho majitelem: …………………………………………………………………………………….. A teď už se můžeš začít soustředit na úkoly. Jaká barva vznikne, když smícháme dohromady modrou a červenou, to pro Tebe asi není těžké. Zkus napsat, která květině ve svém názvu nese název této barvy? ……………………………………………………………………………………... Zkus přemýšlet o tom, kolik kol má trojkolka. Asi je to pro Tebe jednoduché, ale tady také jde spíše o čtení, než o to, jak jsou otázky jednoduché nebo těžké. ………………………………………………………………………………………. Víš, že kráva má na hlavě rohy, ty má ostatně i koza, ale jak se jmenuje to, co má na hlavě jelen? Víš to a vzpomeneš si na to? ………………………………………………………………………………………. Včela je velmi užitečný druh hmyzu, její žihadlo obsahuje jed a využívá se někdy k léčení, my ale většinou používáme jiný včelí produkt, který je sladký a dáváme ho třeba do čaje nebo na chleba, co to je? ………………………………………………………………………………………. Jistě znáš všechny dny v týdnu, to pro tebe asi není už nic těžkého, i přesto se tě zeptám, který den následuje po neděli? Tak co, víš to? ……………………………………………………………………………………… Na papír se dá psát, kreslit a plno dalších věcí. Zkus sem ale napsat, z čeho se vlastně ten papír vyrábí? ……………………………………………………………………………………….. Rostlina se skládá z několika částí, ráda bych, abys napsal tu část, která roste pod zemí. Už víš, jak se jmenuje? ………………………………………………………………………………………... A teď na závěr nakresli strom. Nechci ale jehličnatý strom, jako je třeba smrk, chtěla bych nejlépe listnatý strom. Děkuji. (Řešení – fialky, 3, parohy, med, pondělí, ze dřeva, kořen, …) Čtení s porozuměním – úroveň 2 Napiš sem své celé jméno: ………………………………………………………………….. Vzpomeneš si, jakou barvu mají květiny s názvem fialky? …………………………………………………………………… Přemýšlej chvíli, kolik kol má třeba taková dětská trojkolka? …………………………………………………………………… Co má jelen na hlavě, víme, že to nejsou rohy, tak co to je? ………………………………………………………………….. Co je to? Dávají nám to včely, je to sladké a chutné? Už to víš? …………………………………………………………………… Který den následuje v týdnu vždy po neděli? Uhodneš to? ……………………………………………………………………. Jak se jmenuje to, z čeho vyrábíme papír, na který potom můžeš psát, třeba jako teď? …………………………………………………………………… Vzpomeň si, která část rostliny roste pod zemí? ……………………………………………………………………. A teď máš za úkol nakreslit listnatý strom. Děkuji. (Řešení – fialová, 3. parohy, med, pondělí, ze dřeva, kořen) Čtení s porozuměním – úroveň 1 Napiš své jméno: ………………………………………………………………….. Jakou barvu mají fialky? …………………………………………………………………… Kolik kol má trojkolka? …………………………………………………………………… Co má jelen na hlavě? ………………………………………………………………….. Je to sladké a je to od včel. Co je to? …………………………………………………………………… Který den je po neděli? ……………………………………………………………………. Z čeho se vyrábí papír? …………………………………………………………………… Část rostliny pod zemí? ……………………………………………………………………. Tady nakresli listnatý strom. (Řešení – fialová, 3. parohy, med, pondělí, ze dřeva, kořen) Čtení s porozuměním – úroveň 1 Kočka na dvoře (houká, mňouká, brouká). Pes na kočku (šplouchá, bučí, štěká). K obědu máme dobré (knedlíky, nůžky, věnce). Ryby ve vodě (snídají, plavou, odpočívají). Silnice z kopce klesá a následně do kopce opět (roste, padá, stoupá). Večer je pěkné, když maminka (žvýká, svačí, říká) pohádku. Slunce ráno na obloze (dojde, projde, vyjde). Ve stodole je kůň a osel. Kůň si pěkně (řehtá, říhá, řeční) a osel zase (houká, heká, hýká). Do batohu si každé ráno dávám (vařečku, mýdlo, svačinu), abych měl o velké přestávce co jíst. Čtení s porozuměním – úroveň 1 - řešení Kočka na dvoře (houká, mňouká, brouká). Pes na kočku (šplouchá, bučí, štěká). K obědu máme dobré (knedlíky, nůžky, věnce). Ryby ve vodě (snídají, plavou, odpočívají). Silnice z kopce klesá a následně do kopce opět (roste, padá, stoupá). Večer je pěkné, když maminka (žvýká, svačí, říká) pohádku. Slunce ráno na obloze (dojde, projde, vyjde). Ve stodole je kůň a osel. Kůň si pěkně (řehtá, říhá, řeční) a osel zase (houká, heká, hýká). Do batohu si každé ráno dávám (vařečku, mýdlo, svačinu), abych měl o velké přestávce co jíst. Čtení s porozuměním – úroveň 2 Máme malého (sůl, psa, slona), jmenuje se Dan. Dan má drsnou (srst, koleno, vrata). Jeho oči mají hnědou (larvu, kávu, barvu). Dan s námi chodí moc rád na (docházku, procházku, poukázku). Vždy, když se raduje, vrtí (zuby, nohou, ocasem). Moc rád prohání (čočky, kočky, obroučky). Na ty také (hlasitě, potichu, pomalu) štěká. Má nás všechny moc (spát, smát, rád). Večer by byl rád s námi doma, ale musí spát v (hroudě, boudě, noře). Občas, když svítí hodně měsíc, tak na něj Dan (mává, svítí, kouká) a někdy na něj i (vyje, křičí, hází). Ráno nás zase hned vesele (svítá, vítá, pláče). Mám ho rád, je to můj psí (myslivec, máma, kamarád). Čtení s porozuměním – úroveň 2- řešení Máme malého (sůl, psa, slona), jmenuje se Dan. Dan má drsnou (srst, koleno, vrata). Jeho oči mají hnědou (larvu, kávu, barvu). Dan s námi chodí moc rád na (docházku, procházku, poukázku). Vždy, když se raduje, vrtí (zuby, nohou, ocasem). Moc rád prohání (čočky, kočky, obroučky). Na ty také (hlasitě, potichu, pomalu) štěká. Má nás všechny moc (spát, smát, rád). Večer by byl rád s námi doma, ale musí spát v (hroudě, boudě, noře). Občas, když svítí hodně měsíc, tak na něj Dan (mává, svítí, kouká) a někdy na něj i (vyje, křičí, hází). Ráno nás zase hned vesele (svítá, vítá, pláče). Mám ho rád, je to můj psí (myslivec, máma, kamarád). Čtení s porozuměním – úroveň 3 Malý Pepík rád čte knihy (prázdné, plné, široké) dobrodružství. Třeba o válečnících nebo pirátech. Ti v minulosti pluli na (letadlech, autech, lodích) a snažili se získat velké množství (ovoce, pokladů, zápalek). Jednou četl také knížku o objevitelích. Také ti cestovali po (provaze, vzduchu, moři) na lodích. Často se snažili dostat do nějaké (krabice, země, záclony) a nakonec skončili úplně (jinde, vedle, tady). Tak došlo třeba k (záměně, projevu, objevu) Ameriky. Původně si námořníci mysleli, že dopluli do Indie, a proto pojmenovali obyvatele této země (námořnici, Indiáni, Skotové). Pak ale zjistili, že tomu tak úplně není. Stalo se tak roku 1492 a tímto známým (kočím, krejčím, mořeplavcem) byl Kryštof Kolumbus. Amerika dostala ale svůj název podle jiného mořeplavce, a tím byl Amerigo Vespucci. Bylo to i proto, že toto území dobře (namazal, popsal, vytuneloval) ve svých cestopisech. Čtení s porozuměním – úroveň 3- řešení Malý Pepík rád čte knihy (prázdné, plné, široké) dobrodružství. Třeba o válečnících nebo pirátech. Ti v minulosti pluli na (letadlech, autech, lodích) a snažili se získat velké množství (ovoce, pokladů, zápalek). Jednou četl také knížku o objevitelích. Také ti cestovali po (provaze, vzduchu, moři) na lodích. Často se snažili dostat do nějaké (krabice, země, záclony) a nakonec skončili úplně (jinde, vedle, tady). Tak došlo třeba k (záměně, projevu, objevu) Ameriky. Původně si námořníci mysleli, že dopluli do Indie, a proto pojmenovali obyvatele této země (námořnici, Indiáni, Skotové). Pak ale zjistili, že tomu tak úplně není. Stalo se tak roku 1492 a tímto známým (kočím, krejčím, mořeplavcem) byl Kryštof Kolumbus. Amerika dostala ale svůj název podle jiného mořeplavce, a tím byl Amerigo Vespucci. Bylo to i proto, že toto území dobře (namazal, popsal, vytuneloval) ve svých cestopisech.