SPk201 Strategie podpory funkční gramotnosti SPp607 Inkluzivnř didaktika I - funkční gramotnost 4.část Metody prvopočátečního psaní Žáci se SPU. Individualizace a diferenciace výuky s ohledem na maximální rozvoj žáka, podpora žáků se SVP. FABIÁN KOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1.stupni základní školy. Brno 1999 FASNEROVÁ, M. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada 2018 MIČÁKOVÁ, R. Grafomotorika a počáteční psaní. Grada 2009 VODIČKA, I. Nechte leváky drápat. Praha: Portál 2015 https://www.levactvi.cz/ Znaky písma Kvalitativní - tvar, velikost, úměrnost a stejnoměrnost velikosti, jednotažnost a přípojnost, sklon, hustota a rytmizace, úprava písemností Kvantitativní - rychlost psaní /HL_ /mi/ /my /m/^_jmz JáU- 4M£- /m/A/ /m/1/ Ml m mMM / Dětská kresba DETSKÁ KRESBA 3-ročné 4-ročné 5-ročné 6-rocné Příklady cvičení • „z komína se kouří" - čmárání jedním směrem • „kočka honí myšku" - čmárání oběma směry • „melu, melu kávu" - kroužení jedním směrem • „ po obloze létá letadlo" - kroužení oběma směry • „ žába skáče" - horní oblouk opakovaně • „akrobatické letadlo" - osmička i-creative.cz PRO MATEŘSKÉ ÍKOLV A PRVNÍ ROČNÍKY ZŠ MARIE PILAŘOVA Šimonovy pracovní listy 5 GRAFOMOTORICKÁ CVIČENÍ NEZ ZAČNU PSAT. BUDU SI S PASTELKOU HRÁT Předlohy pro kopírování Jak pes Logopes připravoval děti na psaní Grafomotorická cvičení pro děti od 4 do 6let a k Já dětská / naučná ( edice V *i m w Pomůcky Montessori 0 A I # ELIPSA TROJÚHELNÍK ČTVEREC OBDÉLNÍK PĚTIÚHELNÍK PŘÍPRAVA RUKY NA PSANÍ Trénink šrafování: - shora dolu - zleva doprava - plynulé tahy - kombinace a kreativita Jíl: získání kontroly svalů ruky k lehkému ovládání tužky, přesné a plynulé práci Vypichování Materiál: kousek koberečku, vypichovátko (stačí špendlík), šablona např. srdíčko Přímý cíl: špetkový úchop Nepřímý cíl: rozvoj jemné motoriky Psaní do krupice Obkreslování vzorů Materiál: linkovaný papír se vzory na obkreslování (zuby, čáry, křivky, vlnovky, kolečka....), průsvitné papíry, tužka, pastelky, podložka na psaní s úchytkou papíru, tácek. Přímý cíl: uvolnění ruky a zápěstí, špetkový úchop, procvičení tvarů písmen na jiném materiálu _ Skládání písmen Prostorová písmena - ztvárňování písmen - modelína, keramická hlína, vytrhávání kousku papírů a lepení do tvaru písmen, spojení nějakých přírodnin -semínka. Současná výuka počátečního psaní 1. Období (1.-3.roč.) y CJL-3-1 -08 zvládá základní hygienické návyky spojené se psaním ČJL-3-1-09 píše správné tvary písmen a číslic, správně spojuje písmena i slabiky; kontroluje vlastní písemný projev ČJL -3-1-10 píše věcně i formálně správně jednoduchá sdělení Minimální doporučená úroveň ČJL-3-l-09p píše písmena a číslice - dodržuje správný poměr výšky písmen ve slově, velikost, sklon a správné tvary písmen ČJL-3-l-09p spojuje písmena a slabiky ČJL-3-l-09p převádí slova z mluvené do psané podoby ČJL-3-l-09p dodržuje správné pořadí písmen ve slově a jejich úplnost ČJL-3-l-10p opisuje a přepisuje krátké věty Písemný projev (RVP ZV 1 .-5.ročník) • základní hygienické návyky (správné sezení, držení psacího náčiní, hygiena zraku, zacházení s grafickým materiálem); • technika psaní (úhledný, čitelný a přehledný písemný projev, formální úprava textu); • žánry písemného projevu: adresa, blahopřání, pozdrav z prázdnin, omluvenka; zpráva, oznámení, pozvánka, vzkaz, inzerát, dopis, popis; jednoduché tiskopisy (přihláška, dotazník), vypravování Hodnocení psaní Vyhledávat a označovat správné tvary - pozitivní motivace Psaní v rámci analyticko-syntetické metody • Současně s nácvikem čtení 3 období: 1. Období uvolňovacích cviků (až 8 týdnů) - předslabikářové období 2. Období nácviku vlastních grafémů, slabik, slov a vět (22 týdnů) -slabikářové období 3. Období procvičování psaní textů a zpětné čtení textů napsaných vlastní rukou (4-6 týdnů) - poslabikářové období Metoda Dobrého startu SEZNAM PÍSNI K METODĚ DOBRY START Název písně A B C D E • ^ • 1.. //// lil Hl HA © X f Q l *ň' ti m ip Tn ® 0 d Já do lesa nepojedu Pří. prší Páski ovečkv Cib, cib. eibulenka Okolo Třeboně (Pekla vdolky) Schéma grafického vzoru Thea Brunetová - užití k rehabilitaci tělesně postižených, později přizpůsobeno běžným dětem 25 lekcí, základním prvkem je lidová písnička Cílová skupina: 5 - 11 let -~ lx týdně WSr Montessori pedagogika Marie Montessori (1870-1952) „Pomoz mi, abych to dokázal sám" • Přirozený vývoj dítěte • Didaktický materiál - věci denní potřeby • Důraz na senzomotorický vývoj • Nácvik čtení a psaní - v souladu s celkovým vývojem dítěte • Příprava ruky na psaní-obtahování kontur, geometrických tvarů, práce s barvou. Rozvoj zraku, sluchu, hmatu Waldorfská škola Rudolf Steiner (1861-1925) • Nenásilná a pozvolná forma pro dovednost čtení a psaní • V l.třídě čtou děti pouze to, co samy napsaly • Nepoužívají se učebnice • Práce s přírodními materiály - příprava ruky na psaní • Aktivní vztah dítěte, učitele a rodiče • Rozvoj samostatného myšlení, estetického cítění a morálního postoje, tj. nemůžeme dítě do ničeho nutit, když nemá zájem nebo není dostatečně psychicky a fyzicky připraveno. Postup výuky psaní při genetické metodě 1. Cviky na uvolnění ruky 2. Procvičování ruky psaním tiskacího písma a slov 3. Psaní psacího písma :i GENETICKÁ METOD/ nevázané písmo Písmo Comenia Script Nespojované psací písmo, které v rámci projektu „Comenia - České školní písmo" v roce 2009 na základě předchozích výzkumů fakticky užívaného ručně psaného písma vyvinuli Radana Lencová, Tomáš Brousil a František Šrom a zaštítila Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, která zažádala MŠMT o akreditaci písma pro školní výuku. http://www.lencova.eu/cs/qal ukázky cs A A A VolkA ab««ji J J Š Š B 1 K K T T C C L L Ť f Č Č M M U D D N N V V Ď Ď Ň Ň w W E E 0 0 x x F F P P Y Y G G Q Q Z Z H H R R ž ž Ch Ŕ j !? II I I S S a a j j i b o k k t t c c 1 l ť ť i č m m u u d í n n v v ď | ň ň w w e e 0 0 x x f f P P y y g 9 q z h h r r ž ž ch ch ř ř . , i t s s Napii (kaídé slovo jen jednou): *ína sýkora orel kos rorýs date, kormorán Mdľ.nkn.. Arinm. A/lnrrpJn | ;us si písmo se sklonem. Nejprve písmo obtáhni a pak řádku opiä. Plyšák Myšák, tnjp fpšá.k ?l.\j<ák. AAijtók to je f<°frik n.p.7ná. postel. n.p.7ná. věšák n.e.7ivÁ. po.st.eL, nezná_vřiák. la.ko správný r.pst.nva.t.p.l. ?prá.vn.ij jp.7d.í. svp.t.p.m. 7Q. pa.kn.t.p.L jezdí_světem zca. palcátd. Jako spravili myí - í ■. Sklon u pújdr lept, koyf naklonit uHiť CO JE JINAK? analyticko-syntetická metoda SLABIKOVÁNÍ Nejdříve děti z hlásek skládají slabiku, skládáním slabik vzniká slovo, např.: T- E = TE, T - A = TA, TE + TA = TETA. 4 TVARY PÍSMEN NAJEDNOU děti se hned učí4 tvary písmen KRÁTKÁ DOBA NA UVONĚNÍ RUKY uvolňovací cviky před psaním 3 týdny až 1 měsíc dlouho trvá. než jsou děti schopny číst smysluplný text děti se více spoléhají na pomoc učitele -zapíše jim úkoly, podepíše nebo orazítkuje práce .... výuka psacího písma začíná již počátkem října, kdy ruka není dostatečně uvolněná genetická metoda HLÁSKOVÁNÍ, ČTENÍ CELÉHO SLOVA NAJEDNOU Čteme po hláskách celé slovo najednou, neslabikujeme! T, E -T -A = TETA. JEN VELKÁ TISKACÍ PÍSMENA děti se učí nejdříve jen jeden tvar písmen (velká tiskací) DOSTATEK ČASU NA UVOLNĚNÍ RUKY uvolňovací cviky před psaním 4 - 5 měsíců ČTENÍ S POROZUMĚNÍM děti od počátku čtou s porozuměním, brzy se naučí číst VELKÁ MOTIVACE děti čtou velmi brzy. píší krátké vzkazy, jsou samostatnější- samy si zapisujíod počátku úkoly, podepisují si své práce výuka psacího písma začíná až kolem 2.pololetí kdy je ruka dostatečně uvolněná Lateral ita Lateralita = přednostní užívání jednoho z párových orgánu, tj. asymetrii párových orgánů hybných (ruky, nohy) nebo smyslových (oko, ucho). Lateralita může být tvarová nebo funkční. Závisí na dominanci jedné nebo druhé mozkové hemisféry. Typy funkční laterality: • Praváctví (dextrie) • Leváctví (sinistrie) • ambidextrie (tj. nevyhraněná lateralita) Sezení a uspořádání pracoviště - v řadě u okna, vlevo v lavici www.levactvl.cz Správné sezení Druhy psacích cvičení • Opis - psaní podle předlohy psané psacím písmem • Přepis-žák převádí vzor z tiskacího do psacího písma (procvičování již známých písmen) • Diktát - grafické znázornění slyšeného (písmena - slabiky - slova -věty) • Autodiktát - žák zaznamenává vlastní myšlenky Zák se SPU který Nespecifické poruchy učení • Projevují se jako zanedbanost, onemocnění, sociálně patologický vývoj, negativismus, chronické onemocnění (alergie, poruchy imunity). • Dítě zaostává ve všech předmětech, doučováním a procvičováním se dá vše napravit. Didaktogenní poruchy učení • Jedná se o obtíže, které vznikají jako doprovodný efekt buď špatného přístupu učitele k dítěti nebo nevhodným výběrem, aplikací a užitím metod ve výuce počátečního čtení, psaní a počítání. • Ve svých projevech mohou být takřka totožné s projevy SPU. Typy SPU dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, dysmúzie, dyspinxie Počáteční nesnáze čtenářů • nepamatuje si písmena, zaměňuje, špatně se orientuje v textu, neumí slabikovat • odhaduje konce slov • má nesprávnou techniku čtení • nerozumí obsahu čteného... - nemusí jít o specifickou poruchu čtení Hodnocení čtení- speciální pedagog Kvantitativní hodnocení: - rychlost - počet přečtených slov za minutu, počet správně a chybně ctených slov Kvalitativní hodnocení: - způsob čtení - chybovost - porozumění čtenému - tempo čtení - vztah dítěte ke čtení Zásady práce s dítětem s dyslexií z pohledu učitele • vyjadřovat dítěti podporu, nabídnout konkrétní pomoc, • mít přehled o aktuální situací dítěte, zvládnuté úrovni čtení v rámci reedukace, • při hodnocení čtení respektovat aktuální úroveň čtenářských dovedností konkrétního dítěte, • dbát na to, aby postupy doporučované v rámci reedukace SPU byly důsledně uplatňovány i v rámci běžné výuky, • nevyvolávat dítě k hlasitému čtení před celou třídou (buď vůbec, nebo uvážlivě), • respektovat často pomalejší tempo čtení, • umožnit používání potřebných pomůcek, • využívat v případě potřeby speciálních publikací, lze případně nahradit jimi dočasně četbu z běžně užívané čítanky, • na chyby neupozorňovat výrazy s negativním emocionálním nábojem. • nekárat a netrestat dítě za to, když po vyvolání neví, kde se čte, • k domácí přípravě zadávat pouze přiměřený text z hlediska obsahu i náročnosti, • u doporučené literatury umožnit přečtení pouze přiměřené části (ev využívat audionahrávek) • instruovat i rodiče, aby požadavky na dítě byly ve vzájemném souladu, • neporovnávat čtení dítěte s dyslexií s ostatními spolužáky, a to ani výkony mezi jednotlivými dětmi s dyslexií navzájem, • oceňovat i drobné úspěchy, snahu dítěte, a přispívat tak k odbourávání často negativního vztahu ke čtení, literatuře. Dysgrafie Vývojově snížená schopnost až neschopnost osvojit si psaní písmen, slov a vět při dobré nebo průměrné úrovni rozumových schopností. Agrafie - ztráta nabyté schopnosti psát (porucha CNS - úraz, nemoc a jiné poškození mozku) Projevy dysgrafie • neúhledné tvary písma, písmo neuspořádané, těžko čitelné • záměna tvarově podobných písmen (tiskacích, psacích) - n jako u, a jako o, obrácený tvar 1,3... • psaní zrcadlovitě (celý text zprava doleva) • komolení písmen, slabik, vynechávání slov, obtížné zapamatování tvarů písmen • nestejná velikost písmen, nedodržování a kostrbatost linie • přepisování, obtížné spojování • křečovité držení psacího náčiní, tlak na podložku Negativní vztah k psaní M. ■U ms i ■ —- %hr^jU^^r {.Ma— Dysgrafie r 5f Dysgrafie Časté chyby - nesprávný úchop - křečovitý úchop (tzv. grafospasmus) - velký přítlak - úchop příliš nízko u hrotu nebo vysokc - chybný sklon psacího náčiní - vytáčení zápěstí - nesprávné sezení Zásady • motivace hrou, oceňujeme snahu, pozitivní prístup • vycházíme z toho, co dítě zvládá, krátce a častěji • od hrubších pohybů k jemnějším • k dalšímu cvičení až po zautomatizování pohybu • názornost, dostatek času • provádějí pohybu jednou rukou - oběma současně - střídání rukou -pohyb celého těla Dysortografie Specifická porucha pravopisu Objevují se tzv. specifické dysortografické chyby Jsou zde ale i obtíže v osvojování a aplikaci gramatických pravidel Příčiny obou se liší a proto se liší i následná reedukace Oprava písemných prací žáků Neopravujeme větší množství chyb červenou protože: >z hlediska práce učitele to vypovídá o neindividualizovaném hodnocení >z hlediska žáka se situace stává bezvýchodnou >červeně označená chyba poutá pozornost tak, že si ji může zafixovat, u reedukací spíše používáme červenou k tomu, co si žák zapamatovat má a) Odděl slova čarou. Spočítej slova ve větě. b) Nakresli. Vlesejehřib. ( 4 ) Ulesajerybník. ( ) Nary bní cej ekachna. ( Urybníkarosterákosí. ( Věty napiš: ■ť sms á p ď cAs js Js ■XS StS ka SLOVA S U, Ú, Ú Ustronu. stavalo šes. _kol nemá správnou _prav_. Ta _joha je d_leži.á. Znáš Pohádk_ S_l nad zlato? Hana šla dom_. V ^ pjdeinedopark_. V horském pot__čk_ pl_li pstr_zi. V_noru napadla mnoho snéh_. M_žetenám _kazát _schovn_ zavazadel? Vedle našeho dom_ kvetou r_dé r_že. Na r_ce máme pět prst_. Přes pot_ček vede m stek. Je tu _rodná p_da. Cestou dol_ nás přepadla _nava. Vypiš do tabulky všechna slova s u, ú, ů: U ú Ů U, Ú, Ů i--- 1--____ ___ Slabiky-slova-věty HRANICE SLOV VE VĚTĚ ......mm odděl slova ve větě. Věty napiš 5ilnicevededoměsta........ Ivlyškaběháveslámě.............. Lidébydlívdomově................. Dědečekzasadilřepudozemě Raketaletíkehvězdám............. Květuškaběžíkmámě.............. Vpohádcejezlývlk...................... Krksimyjuvečer........................... Jirkasepíchlotrn......................... Jdudolesanahouby.................... Pilajeostrá..................................... Vkaždétřešnijepecka............... VPrazejemnohomostů............. Ježekvednesp í............................ Veverkaskáčenastrom............. Srnecžijevlese............................ Datelšplhápostromech............ Zmijejejedovatýhad.................. Krávajedomácízvíře................. Kúňpomáhápřipráci.................. Prasechovámepromaso.......... Kozamárádalupení.................... Husajepták.................................. Mláděpsaještěně...................... Chytrýjakoliška......................... Našekočkaječerná................... ■■l.ibiky - slova - věty Úkoly učitele ve společném vzdělávání - společné vzdělávání všech žáků, - práce s heterogenní třídou, - diferenciace a individualizace výuky a učení, - podpora učení každého žáka ve třídě a podpora dosahování výsledků učení, - kvalita vzdělávání. Diferenciace a individualizace • V i na úrovni učiva zjišťování výsledků učení hodnocení