ALTERNATIVNÍ A AUGMENTATIVNÍ KOMUNIKACE VYMEZENÍ PROBLEMATIKY SYSTEMATIZACE A CHARAKTERISTIKA SYSTÉMŮ KOMPLEXNÍ KOMUNIKAČNÍ PROCES komunikace informace akce vztah identita SYSTÉMY AAK  všechny prostředky, které umožňují komunikovat jinak a lépe než přirozenými prostředky pokud je jejich funkce omezena nebo zcela chybí  kompenzace anebo nahrazení závažného narušení komunikační schopnosti  využití v expresivní i receptivní úrovni SYSTÉMY AAK  Potenciál pro další osobní rozvoj klienta  psychický  kognitivní  sociální  komunikativní  doprovázejí vývoj jazyka  mohou usnadnit přístup ke čtení a psaní  součást vzdělávání osob se SVP – mají reedukativní význam VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ  alternativní komunikace  závažné formy narušené komunikační schopnosti  výrazné narušení verbální komunikace  náhrada mluvené řeči VYMEZENÍ ZÁKLADNÍCH POJMŮ  augmentativní komunikace  podpora již existujících komunikačních možností a schopností  rozšíření na adekvátní úroveň – záleží na potřebách klienta CÍL AAK  umožnit jedincům se závažnými poruchami komunikačního procesu aktivní dorozumívání  zapojení do života společnosti ZVLÁDNUTÍ KOMUNIKACE POMOCÍ AAK SYSTÉMŮ Možnosti a dovednosti daného klienta Komunikační systém Sociální okolí klienta ZVLÁDNUTÍ KOMUNIKACE POMOCÍ AAK SYSTÉMŮ  faktor času – způsob fungování systému x jeho implementace v praktické komunikaci  flexibilní komunikace prostřednictvím AAK systému – čas a zkušenost  „učíme se cizí jazyk“ x „učíme se ovládat AAK systém“ – reálné interakce důležitá role sociálního okolí  vzdělávání a podpora rodičů, učitelů…. CÍLOVÁ SKUPINA – UŽIVATELÉ AAK  Variabilita speciálních vzdělávacích potřeb  Variabilita věkových kategorií  Variabilita aplikovaných systémů APLIKACE AAK  vrozená narušení komunikačního procesu  obtíže vývojového charakteru  specifika získaných obtíží APLIKACE AAK  získané poruchy a degenerativní onemocnění  poškození CNS  cévní mozkové příhody  úrazy  degenerativní onemocnění různého charakteru APLIKACE AAK  Limity komunikační schopnosti  specifika základních komunikačních mechanismů  produkce - formální složka - obsahová složka  porozumění KOMUNIKAČNÍ PAS PRO PŘÍPAD ÚRAZU A NOUZE  Seznámení s komunikačními a dalšími potřebami klienta (ukázka je ve studijních materiálech)  Osobní údaje  Způsob komunikace  Kontakty na příbuzné (včetně vztahu)  Charakteristika potřeba pomoci a osoby, které nejčastěji pomáhají  Podávání léků, stravy  Specifika prožívání a zvládání zátěžových situací atd. DĚLENÍ METOD AAK metody AAK s pomůckami netechnické technické bez pomůcek DĚLENÍ METOD AAK METODY AAK  bez pomůcek (unaided)  užití prostředků neverbální komunikace  pohled  mimika  gestikulace  vizuálně-motorické systémy METODY AAK  s pomůckami (aided)  netechnické (low tech)  předměty, obrázky, fotografie, symboly – piktogramy  technické (high tech)  elektronické komunikační pomůcky a počítače + doplňky ke snadnějšímu ovládání počítače CHARAKTERISTIKAVYBRANÝCH SYSTÉMŮ SYSTÉMY BEZ POMŮCEK – DYNAMICKÉ SYSTÉMY  Vizuálně-motorické systémy ZNAK DO ŘEČI  využití řeči těla – přirozených gest a mimiky  ZDŘ není znakovým jazykem, ale kompenzačním prostředkem  doplněk hlavně expresivní stránky řeči  Ikonicita – vysoká míra vazby na „realitu“  Libuše Kubová – Znak do řeči ZNAK DO ŘEČI  Včasný kontakt s řečí těla  Nižší motorická náročnost  Úprava projevu ze strany komunikačního partnera  Ilustrativnost znaku  Vizualizace sdělení – souhlasný rytmus slova a znaku  Pozitivní komunikační prostředí KOMUNIKAČNÍ SYSTÉM MAKATON www.makaton.org  MArgaretWalker – KAthy Johnston – TONy Cornforth  jazykový program  systém manuálních znaků a symbolů  aided + unaided  využívá se i v kombinaci s mluvenou řečí  potenciál pro rozvoj čtenářských dovedností MAKATON  znakování je doprovázeno mluvenou řečí  key-word approach  grammatical translation approach  slovník Makatonu obsahuje 450 slov seřazených do 8 stupňů  9. stupeň – návrh osobního seznamu slov – individuální potřeby a zájmy  http://www.youtube.com/watch?v=WZxpqjCzp8g ZNAKY A SYMBOLY MAKATON DALŠÍ DYNAMICKÉ SYSTÉMY  Znakový jazyk  Prstová abeceda  Pomocné artikulační znaky VYBRANÉ SYSTÉMY  Lormova abeceda METODATADOMA + DALŠÍ MOŽNOSTI ROZLOŽENÍ PRSTŮ CUED SPEECH  odlišení podobně artikulovaných hlásek  osm tvarů ruky – reprezentují souhláskové zvuky  šest poloh ruky u obličeje – skupiny samohlásek a dvojhlásek  kombinacemi lze převést přesnou výslovnost  http://www.youtube.com/watch?v=plPw4H-ZsMg KOMUNIKAČNÍ SYSTÉMY SE SYMBOLY PIKTOGRAMY  obvyklá forma předávání instrukcí, příkazů, varování  usnadnění orientace v nejrůznějších prostředích bez vazby na jazyk  užití pokud není rozvinuta schopnost číst  velmi široké využití  lze využít v kombinaci s mluvenou řečí, manuálními znaky Symboly PCS Symboly Grach-Bailly Symboly Pick and Stick Symboly Parler Picto Symboly Makaton Symboly Axelia Symboly Sclera VIZUÁLNÍ PODOBA  Charakter a velikost obrazového materiálu – postupné úpravy  Využití nejmenších možných symbolů – rozsah slovní zásoby  Motorické možnosti klienta  Percepční možnosti klienta PRÁCE SE SLOVNÍ ZÁSOBOU  Odlišnosti slovní zásoby dle prostředí, věku a pohlaví  Propojení slovní zásoby a komunikační efektivity uživatele  Schooltalk  Hometalk KOMUNIKAČNÍ DENÍK  Schematický  Taxonomický  Sémanticko-syntaktický  Abecední  Dle frekvence užívaných pojmů  Barevné odlišení KOMUNIKAČNÍ DENÍK S TAXONOMICKÝM USPOŘÁDÁNÍM (PRINCIP NADŘAZENÝCH A PODŘAZENÝCH POJMŮ) Vyznačení kategorií („nadřazených pojmů“)pro snazší orientaci a otáčení listů Tzv. jádrová slovní zásoba, s níž tvoříme slovní spojení, věty…slouží k propojení pojmů ve sdělení Komunikace se symboly se využívá u klientů všech věkových kategorií Počet symbolů na straněi jejich rozložení je individuální Práce se slovní zásobou  Odlišnosti slovní zásoby dle prostředí, věku a pohlaví  Propojení slovní zásoby a komunikačních potřeb i efektivity  Schooltalk  Hometalk KOMUNIKAČNÍ TABULKY  Patří mezi nejčastěji využívané komunikační pomůcky  Reálné předměty  Obrázky  Piktogramy  Symboly  Písmena  Slova a věty SPECIFICKÉTECHNIKY UKAZOVÁNÍ  Prstem  Nosem  Bradou  Pěstí  Nohou  Ukazovátka – hlavové, ústní  Laserový pointer HLAVOVÉ UKAZOVÁTKO UKAZOVÁTKO PRO OVLÁDÁNÍ IPADU (VLEVO), LASEROVÉ UKAZOVÁTKO (VPRAVO) DALŠÍ MOŽNOSTIVYUŽITÍ SYMBOLŮ A PÍSMENV KOMUNIKACI ETRAN – N  náhradní komunikační pomůcka pro nemluvící osoby, které nemohou ukazovat jinou částí těla, pouze očima MEGABEE – PRINCIP KOMUNIKACE APLIKOVANÝ V ETRAN-N –V ELEKTRONICKÉ PODOBĚ  http://www.megabee.net/megabee_simulation.html BLISS SYSTÉM  využívá se u jedinců s centrálními poruchami motoriky a současně s poruchami KS v expresivní složce jazyka  ze 26 prvků bylo původně vytvořeno 1400 symbolů, dnes se užívá 2300 symbolů  logická vazba v tvorbě symbolů  individuální komunikační tabulky  objem slovníku je individuální  Blisswrite software, Blissvox, Bliss for windows  V našich podmínkách se neužívá, ale je velice zajímavý!!! PRVKY UŽÍVANÉ K TVORBĚ SYMBOLŮ Číslice Interpunkční znaménka . , ? ! Šipky Ukazatele DOPLŇKOVÉTVARY SOCIÁLNÍ ČTENÍ  podpůrná a motivační metoda  rozvoj rozumových schopností  orientační dovednosti  zlepšení sociální komunikace  navození globálního čtení SLOŽKY ◼ fotografie a obrázky ◼ piktogramy ◼ slova a skupiny slov ◼ praktická funkčnost ◼ poznávání obalů zboží ◼ pracovní postupy ◼ přehled o časových představách ◼ přehled informačních piktogramů PŘÍKLADYVYUŽITÍ FORMA ◼ Předmětová ◼ vhodná k samoobslužným činnostem ◼ jednoduché pracovní činnosti – prostírání, hygiena.. ◼ Obrazová ◼ fotografie, barevné a černobílé obrázky ◼ piktogramy a další grafické symboly DOPORUČENÍ  rozpracování aktivity na jednotlivé kroky  včetně přípravné fáze  analytický proces – snaha rozpracovat danou činnosti do maximálního počtu kroků  tvorba univerzálního schématu  individuální počet fází VOKS –VÝMĚNNÝ OBRÁZKOVÝ KOMUNIKAČNÍ SYSTÉM  cíl systému  rychlé nabytí funkčních komunikačních dovedností  rozvoj komunikační flexibility a samostatnosti  široká cílová skupina uživatelů  věkové kategorie bez omezení PŘEDPOKLADY PRO ZVLÁDNUTÍVOKS  orientace v běžném prostředí – diferenciace reálných předmětů  účel předmětů BAREVNÉ ROZLIŠENÍ KOMUNIKAČNÍCHTABULEK  oranžová  podstatná jména  žlutá  osoby, včetně osobních zájmen  zelená  slovesa  modrá  rozvíjející slova – přídavná jména, příslovce BAREVNÉ ROZLIŠENÍ  bílá  různé – spojky, předložky, časové pojmy, barvy, písmena, čísla a další abstraktní pojmy  červená  tázací zájmena a frekventovaná slova – ANO, NE, NENÍ,V POŘÁDKU BAREVNÉ ROZLIŠENÍ  šedá  větný proužek  hnědá  nosná slovní spojení – slovesa – já chci, já vidím, já mám  fialová  sociální výrazy – slang, specifické výrazy STRUKTURAVÝUKY  7 výukových lekcí + doplňkové lekce  postupně rozvíjena dovednost výměny obrázku za věc (lekce 1) až po spontánní komentování (lekce 7)  využívané symboly jsou uspořádány do komunikačního deníku, pro snazší orientaci uživatele jsou rozděleny do kategorií na barevně odlišených stranách  v rámci komunikační výměny je využíván větný proužek TECHNICKÉ POMŮCKY TECHNICKÉ POMŮCKY  Výběr a nácvik užívání  finanční náročnost  hrazení zdravotní pojišťovnou  rozbití pomůcky  znalost technických parametrů  lokalizace na český jazyk KOMUNIKÁTORY  komunikační pomůcky s hlasovým výstupem, které umožňují zaznamenat a opakovaně přehrát jednoduchou frázi, zprávu nebo slovo  digitalizovaná řeč  syntetická řeč DĚLENÍ KOMUNIKÁTORŮ  jednovzkazové  vícevzkazové  sekvenční  Přehled technických pomůcek naleznete v samostatných souborech  https://www.petit-os.cz/index.php/ukt-tablety POMŮCKY K USNADNĚNÍ OVLÁDÁNÍ POČÍTAČE  Speciální myši - https://www.petit-os.cz/index.php/mysi-ovladane-rukou  https://www.petit-os.cz/index.php/mysi-neovladane-rukama  Speciální klávesnice https://www.petit-os.cz/index.php/klavesnice/klavesnice  Spínače - https://www.petit-os.cz/index.php/spinace ZDROJE  Bočková, B. (2015).Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace. Brno: Masarykova univerzita – jedná se o text dostupný v elektronické podobě – odkaz naleznete v samostatném souboru.  Knapcová, M. (2018). Komunikační systém –VOKS. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků  Kubová, L. (1997). Piktogramy – metodická příručka. Praha:Tech-Market.  Kubová, L. (2011). Řeč obrázků. Praha: Parta.  Kubová, L., Pavelová Z., & Rádková, I. (1999). Znak do řeči. Praha,Tech-market.  Kubová, L., Škaloudová R. (2012). Řeč rukou, komunikační systém tvořený znaky – Znak do řeči. Praha: Parta.  Janovcová, Z. (2010).Alternativní a augmentativní komunikace. Brno, MU.