Případová studie 1 – pro Bc. Chlapec 6 let 9 měsíců Dg: Lehká mentální retardace Od čtyř let navštěvuje třídu dle §16 odst. 9 při běžné mateřské škole. Pracuje podle individuálního vzdělávacího plánu, nyní má odklad školní docházky. RA: úplná rodina, rodiče vyučeni. OA: prenatální období bezproblémové, porod ve stanoveném období, bez problémů, psychomotorický vývoj opožděn, zejména v oblasti vývoje řeči. Objektivně: Chlapec s lehkým mentálním postižením, psychomotorický vývoj opožděn, odpovídá stupni mentálního postižení. Psychologické vyšetření v SPC bylo zaměřeno na zjištění aktuální úrovně rozumových schopností a posouzení jaká forma vzdělávání bude pro něj nejvhodnější. Z vyšetření vyplynulo, že aktuální úroveň rozumových schopností je v dolním pásmu lehké mentální retardace. Výrazné opoždění přetrvává v oblasti aktivního používání řeči. Úkol: · jste asistent pedagoga, působíte ve třídě, kde je tento chlapec vzděláván, · nastudujte si klinický obraz dítěte, · zpracujte individuální vzdělávací plán (IVP) pro období posledního roku v předškolním vzdělávání (odklad školní docházky), při zpracování IVP používejte RVP PV, · zpracujte možnou prognózu vývoje dítěte při přechodu do základní školy, vypracujte možné varianty a podmínky pro tyto varianty z pohledu současného vzdělávacího systému (opatření školy, pohled rodičů – modelace, návrhy odborníků ze SPC pro možné vzdělávání) Případová studie 2 – pro Bc. Dívka 6 let 2 měsíce Dg: Středně těžká mentální retardace Od pěti let navštěvuje třídu přípravného stupně základní školy speciální. Pracuje podle individuálního vzdělávacího plánu, nyní má odklad školní docházky. RA: úplná rodina, matka SŠ, otec VŠ, jeden starší sourozenec, zdráv. OA: prenatálním období bezproblémové, porod ve stanoveném období, bez problémů, psychomotorický vývoj výrazně opožděn ve všech oblastech. Objektivně: Dívka se středně těžkým mentálním postižením, psychomotorický vývoj výrazně opožděn, odpovídá stupni mentálního postižení. Psychologické vyšetření v SPC bylo zaměřeno na zjištění aktuální úrovně rozumových schopností a posouzení jaká forma dalšího povinného vzdělávání bude pro dívku nejvhodnější. Z vyšetření vyplynulo, že aktuální úroveň rozumových schopností je ve středním pásmu středně těžké mentální retardace. Výrazné opoždění vývoje přetrvává v oblasti verbálního projevu. Úkol: · jste asistent pedagoga, působíte ve třídě, kde je tato dívka vzdělávána, · nastudujte si klinický obraz dítěte, · zpracujte individuální vzdělávací plán (IVP) pro období posledního roku v předškolním vzdělávání (odklad školní docházky), při zpracování IVP používejte RVP PV, · zpracujte možnou prognózu vývoje dítěte při přechodu do základní školy, vypracujte možné varianty a podmínky pro tyto varianty z pohledu současného vzdělávacího systému (opatření školy, pohled rodičů – modelace, návrhy odborníků ze SPC pro možné vzdělávání). Případová studie 3 – pro Bc. Dívka 8 let 9 měsíců Dg: Downův syndrom, horní pásmo středně těžké mentální retardace Od pěti let navštěvovala běžnou mateřskou školu v místě bydliště, odklad školní docházky, dle přání rodičů pokračuje ve vzdělávání na základní škole formou individuální inkluze v místě bydliště. Pracuje podle individuálního vzdělávacího plánu a za podpory asistenta pedagoga. RA: úplná rodina, rodiče SŠ. OA: prenatální období bezproblémové, porod ve stanoveném období, bez problémů, psychomotorický vývoj opožděn, odpovídající stupni mentálního postižení. Diagnostika a podpora v raném období vývoje v rámci rané péče, pak podpora ze strany SPC (individuální schůzky 1x měsíčně). Objektivně: Dívka s Downovým syndromem, horní pásmo středně těžké mentální retardace, psychomotorický vývoj opožděn, odpovídá stupni mentálního postižení. Úkol: · jste asistent pedagoga, působíte ve třídě ZŠ, kde je tato dívka vzdělávána, · nastudujte si klinický obraz dítěte, · zpracujte individuální vzdělávací plán (IVP) pro období prvního roku vzdělávání na základní škole, při jeho tvorbě použijte správný RVP, · zpracujte možnou prognózu vývoje dítěte při přechodu na druhý stupeň základní školy, vypracujte možné varianty a podmínky pro tyto varianty z pohledu současného vzdělávacího systému (opatření školy, pohled rodičů – modelace, návrhy odborníků ze SPC pro možné vzdělávání na druhém stupni ZŠ)