Alternativní a Augmentativní Komunikace KOMUNIKACE OSOB S MP AAK •Všechny osoby s MP mají nějaký stupeň a druh NKS (narušená kom. schopnost) •Míra narušení roste se stupněm mentálního postižení •Potřeba celoživotní logopedické péče •Rozsah od lehkých odchylek výslovnosti po neschopnost verbálně komunikovat • •Pokud je schopnost verbálně komunikovat omezující pro sociální život a není dostatečná pro dorozumívání, je možné využít některou z forem AAK – alternativní a augmentativní komunikace •PŘEDEVŠÍM U OSOB SE STŘEDNĚ TĚŽKÝM, TĚŽKÝM A HLUBOKÝM MP AAK •Systém AAK = souhrn všech postupů a prostředků, které je možno využít pro rozvoj komunikace u konkrétní osoby •Cíl: je umožnit jedincům se závažnými por. komunikace aktivní dorozumívání a zapojení do života společnosti •U nás v r. 1994 zřízeno Sdružení pro augmentativní a alternativní komunikaci •V Praze funguje SPC AAK • AAK •Využívány u: jedinců s MR, smyslovými vadami, narušením kom. procesu, poruch hybnosti, degenerativních onemocnění (Alzheimer, Parkinson…), po cévních mozkových příhodách… •Je vhodné využívat více komunikačních metod, pomůcek a symbolů současně pro dosažení max. rozvoje komunikace – multisenzoriáloní přístup •Nutná spolupráce celého okolí jedince •AAK nemají zcela nahrazovat nebo potlačovat verbální komunikaci (pokud to není nezbytné) •Snaží se ji rozvíjet, nebo určitým způsobem kompenzovat • AAK •Augmentativní komunikační systémy •augmentace z lat. rozšiřování, zvětšení… •podporuje již existující komunikační schopnosti, které jsou nedostatečné pro dorozumívání •kom.systémy podporující a rozvíjející mluvenou řeč, která není dostatečně rozvinuta, nebo je málo srozumitelná • • •Alternativní komunikační systémy •jsou náhradou mluvené řeči, když komunikace u jedince vůbec není rozvinuta •systémy, které mají plně nahradit mluvenou řeč, která vůbec nevznikla, nebo z nějakého důvodu úplně zanikla • • AAK •Metody AAK • •S pomůckami (aided) •- netechnické (low tech) – předměty, obrázky, fotografie, symboly, piktogramy •- technické (high tech) – elektrické komunikační pomůcky a počítače (dplňky ke snadnějšímu využívání počítače) • • •Bez pomůcek (unaided) – využití nonverbální komunikace (pohled, mimika, gesta, motorické znaky…) •Jiné typy – např. doplňkyu se snadnějšímu ovládání počítače (alternativní klávesnice…) • AAK •Komunikační systémy • •Dynamické – znaky, gesta, prstová abeceda, znaková řeč, Makaton •Statické – Bliss, piktogramy, komunikační tabulky • • •Při výběru druhu AAK je nutno brát v úvahu: • •Verbální dovednosti (schopnost alespoň nějaké artikulace, rozsah aktivní a pasivní slovní zásoby) •Fyzické dovednosti (rozsah a přesnost pohybů v prostoru) •Stav smyslových orgánů (hl. zraku a sluchu) •Dobu práceschopnosti (míra soustředění a unavitelnosti) •Věk •Předpoklad plšího rozvoje •Kognitivní schopnosti •Potřebu a motivaci ke komunikaci •Podporu rodiny a profesionálů •Schopnost interakce • AAK •facilitovaná komunikace •sociální čtení •makaton •bliss symboly •piktogramy •bazální stimulace •VOKS •znak do řeči • AAK •Facilitovaná komunikace • •facilitovaná = usnadňující •napomáhá komunikaci hl. u autistů a hluboce MR •facilitátor poskytuje podporu prstu, ruce, zápěstí, paži, či ramenu člověka, který má potřebu něco sdělit – tím stimuluje pohyb klienta, který ukazuje písmenka na tabulce, nebo píše na klávesnici a poskytuje také zpětnou vazbu jeho projevu •začíná se podporou prstu, pak ruky, zápěstí, lokte až k rameni – nakonec se facilitátor klienta ani nedotýká, pouze stojí v jeho blízkosti při psaní zprávy •kontroverzní metoda, protože mnoho odborníků tvrdí, že není důvěryhodným sebevyjádřením klienta • • • AAK • • •Komunikační systém Bliss •Bliss symboly • • vymyslel Charles Bliss (utekl z koncentr.tábora až do Číny a tvrdil, že důvodem válečných katastrof je malá schopnost dorozumění mezi národy) •inspirován čínským obrázkovým písmem • srozumitelné všem národům, avšak velice složité místo slov se ke komunikaci používá symbolů •používán pro svou složitost spíše u tělesně nebo lehce ment.postiženými • používá se asi 26 základních prvků a z nich je složeno přibližně 1400 standardizovaných znaků • • AAK •Makaton • •obsahuje 350 znaků •znaky doplněné řečí, nebo speciálními symboly •k doprovodu znaků se používá i odpovídající mimický výraz tváře, znaky jsou doprovázeny překladem od učitele (normální gramatickou řečí) •jednotlivá slova se vyjadřují pohybem ruky, hlavy a podobně (sestra = dvakrát ťuknout do nosu, bratr = tření kloubů ruky o sebe…) •původ je ve znakové řeči, je však jednodušší (znakují se pouze klíčová slova) • • • • AAK •Piktogramy • •velmi jednoduchý konkrétní znak, vytvořený psaním, kreslením, tiskem nebo jinými postupy •každý piktogram zastupuje jeden věcný význam a zpodobňuje ho bez vazby na řeč. na rozdíl od systému Bliss jsou mnohem konkrétnější, pro děti snadněji zapamatovatelné •využití: u dětí těžce postižených, u dětí s autismem, u dětí s více vadami • •používání piktogramů je vždy doplněno mluvenou řečí •základní soubor je vytištěn bíle na černém pozadí •dorozumívání pomocí piktogramů je perspektivní pro svou jednoduchost a názornost •slouží při strukturaci času u autistů • • AAK •VOKS • •= výměnný obrázkový komunikační systém •smysluplná a účelná výměna obrázků za předmět •podpora iniciativy klienta za použití asistence •podpora nezávislosti v sebevyjadřování •soubor obrázků, nebo použití konkrétních předmětů •výměna kartičky za věc, kartička + splnění úkolu, skládání kartiček ke komunikaci • • AAK •Sociální čtení • •pro těžce postižené, kteří nejsou schopni si osvojit běžné, ani globální čtení •používá se v různých sociálních situacích spíše jako forma sociálního učení (komunikace je až druhotnou funkcí) •používají se: soubor obrázků a textů, piktogramy a symboly, slova a předměty •jednotlivé obrázky, symboly či slova vždy používáme v konkrétní sociální situaci (chceme naučit dítě nakupovat, tak s ním jdeme do obchodu a u regálu s moukou ho učíme znak pro mouku. Když ho učíme hygieně, požijeme znak či obrázek zase v koupelně…) • AAK •Bazální stimulace • •bazální = základní,elementární •za základní princip bazální stimulace se považuje zjištění, že pomocí těla můžeme jedince uvést do reality, zprostředkováním zkušeností a vjemů •stimulací se snažíme těžce postiženým přiblížit nedostupné podněty a tak jim pomoci při vývoji. • jedinec s těžším mentálním postižením nebo s více vadami se nachází ve stavu extrémně redukovaných aktivit - pomocí bazální stimulace se někdy podaří prolomit individuální izolaci • • •podněty kterými stimulujeme jedince: •Somatické podněty (obraz těla) •Vibrační podněty (rozechvívá klouby, nosné části) •Vestibulární podněty (poloha v prostoru) •Hmatové podněty •Čichové a chuťové podněty •Sluchové a zrakové podněty • • • AAK •Znak do řeči • •znakuje se slovo, nebo základní slova ve větě, která mají zásadní smysl pro význam věty a zbytek se doplňuje přirozenou mimikou, gesty a řečí, nebo alespoň zvuky •znaky jsou konkrétní a jasné •hlavní je podpora řeči •není znakovým jazykem, ale kompenzačním prostředkem •