Klasifikace MR Charakteristika stupňů MR 00b.jpg Hloubku MR určujeme pomocí inteligenčního kvocientu (IQ) IQ - vyjadřuje úroveň rozumových schopností IQ - mentální věk / chonologickým věkem x 100 •Ke klasifikaci mentální retardace se v ČR používá •10. revize Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN-10, ICD-10) vydaná Světovou zdravotnickou organizací (SZO, WHO) IQ Klasifikace inteligence Procenta v populaci 130 a výše značně nadprůměrná 2,2 120-129 nadprůměrná 6,7 110-119 mírně nadprůměrná 16,1 90-109 průměrná 50,0 80-89 podprůměrná 16,1 70-79 hraniční inferiorita 6,7 69 a níže mentální retardace 2,2 •KLASIFIKACE MR DLE MKN-10 •A/ druh postižení •F70 - 79 mentální retardace •B/ stupeň postižení •F 70 Lehká mentální retardace •F 71 Středně těžká mentální retard. •F 72 Těžká mentální retardace •F 73 Hluboká mentální retardace •F 78 Jiná mentální •F 79 Nespecifikovaná mentální retardace • •C/ typ postižení •Eretický ( nepokojný, dráždivý, instabilní) •Torpidní (apatický, netečný, strnulý) •Nevyhraněný • •Lehká MR (IQ 69 – 50) •Středně těžká MR (IQ 49 -35 •Těžká MR (IQ 34 – 20) •Hluboká MR (IQ 19 a níž) • •Jiná mentální retardace (stanovení stupně MR je nesnadné pro přidružené senzorické, somatické postižení, těžké poruchy chování, pro autismus...) • •Nespecifikovaná mentální retardace (MR je prokázána, není však dostatek informací pro zařazení osoby do některého ze stupňů) • Lehká mentální retardace •Vliv dědičnosti, sociokulturní deprivace, nedostatku stimulace •Do 3 let lehké opoždění nebo zpomalení psychomotorického vývoje, mezi 3. a 6. rokem nápadnější problémy: malá slovní zásoba, opožděný vývoj řeči a komunikativních dovedností, různé vady řeči, obsahová chudost, nedostatečná zvídavost a vynalézavost, stereotyp ve hře •Nejvýraznější problémy: v období školní docházky •Konkrétní mechanické myšlení, omezená schopnost logického myšlení, slabší paměť, vázne analýza a syntéza, jemná a hrubá motorika lehce opožděna, porucha pohybové koordinace •Rozvoj sociálních dovedností zpomalen. V sociálně nenáročném prostředí mohou být zcela bez problémů • • •Emoce: afektivní labilita, impulsivnost, úzkostnost Velký vliv ýchovného působení a rodiny •Vzdělávání: v ZŠ (býv.praktické), nebo možnost integrace do běžné ZŠ •zvládnutí jednoduchých učebních oborů nebo zaškolení v jednoduchých manuálních činnostech. Nejčastěji:odborná učiliště nebo praktické školy •Mnoho dospělých schopno práce a úspěšného udržování sociálních vztahů •Výskyt v počtu jedinců s MR 80%, v populaci 2,6% • • •Středně těžká mentální retardace •Často organická etiologie •Rozvoj myšlení a řeči výrazně opožděn, opoždění přetrvává do dospělosti •Možný výskyt epilepsie, autismu a dalších neurologických a tělesných potíží •Somatické vady méně časté • •Řeč : jednoduchá, slovník obsahově chudý, vyskytují se agramatismy, jen jednoduché věty nebo slovní spojení. Někdy pouze nonverbální komunikace. •Slabá schopnost kombinace a usuzování •Vývoj motoriky zpomalen, trvale zůstává celková neobratnost, nekoordinovanost pohybů a neschopnost jemných úkonů •Samostatnost v sebeobsluze pouze částečná • •Emocionální labilita, nepřiměřené afektivní reakce •Vzdělávání: v ZŠ speciální, možnost integrace do běžné ZŠ •Další vzdělávání v praktické škole. •Jednoduché pracovní zařazení, nejčastěji pod dohledem nebo v chráněném prostředí •Výskyt v celkovém počtu jedinců s MR 12%, v populaci 0,4% •Těžká mentální retardace •Psychomotorický vývoj výrazně opožděn již v předškolním věku •Značná pohybová neobratnost, dlouhodobé osvojování koordinace pohybů •Časté somatické vady a příznaky celkového poškození CNS •Možnost osvojení jen základních hygienických návyků a prvků sebeobsluhy •Značné omezení psychických procesů, poruchy pozornosti • •Minimální rozvoj komunikačních dovedností, řeč jednoduchá, omezena na jednoduchá slova. Nemusí se vytvořit. •Výrazné narušení afektivní sféry •Poznává blízké osoby, potřeba celoživotní péče •Vzdělávání v ZŠ speciální •Výskyt v celkovém počtu jedinců s mentální retardací 7%, v populaci 0,3% •Hluboká mentální retardace •Těžké postižení celé osobnosti •Stereotypní pohyby •Kombinace s postižením sluchu, zraku, těžkými neurologickými poruchami •Častý atypický autismus •Neschopnost sebeobsluhy •Nonverbální komunikace bez smyslu. Výkřiky, grimasy, echolálie •Max porozumění jednoduchým požadavkům •Okolí nepoznává •Totální porušení afektivní sféry •Sebepoškozování •Nedožívají se vyššího věku •Výskyt v celkovém počtu jedinců s mentální retardací 1%, v populaci 0,2% •