Průřez systémem vzdělávání jedinců s mentální retardací SPECIFIKA EDUKACE OSOB S MP •celoživotní proces •potřeba větší názornosti a individuálního přístupu • Ø integrace (individuální, skupinová) - INKLUZE Ø speciální školství • SPECIFIKA EDUKACE OSOB S MP •předškolní •povinná školní docházka (ZŠ) •předprofesní příprava •další vzdělávání • •PODPORA: poradenský systém • EDUKACE ŽÁKŮ S MP •Školské poradenské zařízení • •Speciálně pedagogické centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením (SPC) • PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ •mateřská škola speciální •mateřská škola •speciální třída při mateřské škole POVINNÁ ŠKOLNÍ DOCHÁZKA •Bývalý pojem: základní škola praktická (dříve zvláštní škola) – dnes paragrafová škola •základní škola speciální (dříve pomocná škola) •základní škola •speciální třída při základní škole VZDĚLÁVÁNÍ V RÁMCI PROFESNÍ PŘÍPRAVY •odborné učiliště (OU, 2 a 3 roky) •praktická škola (1 rok a 2 roky) •střední odborné učiliště (pokud žák vyhoví požadavkům přijímacího řízení a jeho zdravotní způsobilost to dovoluje) • DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ •večerní školy •kurzy k doplnění vzdělání • • •(Domovy pro osoby se zdravotním postižením • (dříve ÚSP)) • • PORADENSKÝ SYSTÉM PRO ŽÁKY S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM SPC •od 3 let (někdy i dříve) až do ukončení vzdělávání •zpravidla součást MŠ speciální, býv.ZŠ praktické nebo ZŠ speciální, může ale existovat i samostatně •ambulantně na pracovišti centra, nebo terénně - návštěvy pedagogických pracovníků centra ve školách a školských zařízeních, vyjímečně v rodinách a v zařízeních pečujících o žáky s MP ČINNOST SPC •poradenství, integrace, diagnostika •připravenost žáků na povinnou školní docházku •speciální vzdělávací potřeby žáků •zpracovává podklady pro integraci •speciálně pedagogická péče a speciálně pedagogické vzdělávání pro žáky s mentálním postižením, kteří jsou integrováni nebo jim je určen jiný způsob plnění povinné školní docházky ČINNOSTI SPC •ČINNOSTI STANDARDNÍ • •Triáda hlavních činností SPC: diagnostika, poradenství, integrace • •ČINNOSTI SPECIÁLNÍ Standardní činnosti SPC pro MP •Vyhledávání žáků s MP •Komplexní diagnostika •Tvorba plánu péče o žáka •Přímá práce s žákem (individuální a skupinová) •Včasná intervence •Konzultace pro zákonné zástupce, pedagogické pracovníky, školy a školská zařízení • Standardní činnosti SPC pro MP •Sociálně právní poradenství (sociální dávky, příspěvky apod.). •Krizová intervence •Podpora při tvorbě IVP •Kariérové poradenství •Zapůjčování rehabilitačních a kompenzačních pomůcek podle potřeb žáků • •Ucelená rehabilitace •Pomoc při integraci •Vedení dokumentace centra a příprava dokumentů pro správní řízení •Koordinace činností s dalšími odborníky (lékaři, pedagogičtí pracovníci, sociální pracovníci) •Zpracování návrhů k zařazení do speciálního vzdělávání • Speciální činnosti SPC pro MP •Metodika cvičení pro děti raného věku, Strassmeier, Portage, Vojtova metoda, vývojový screening •Smyslová výchova •Rozvoj hrubé a jemné motoriky •Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností •Rozvoj estetického vnímání •Hudební činnosti, výtvarné a pohybové činnosti •Příprava na zařazení do výchovně vzdělávacího procesu • •Rozvoj grafomotoriky •Logopedická péče se zaměřením na AAK, rozvoj slovní zásoby a verbální komunikace •Netradiční formy výuky žáků s mentálním postižením (globální čtení atd) •Využití arteterapie a muzikoterapie • •