Souhrn za semestr jaro 2020 Rizika vývoje poruchy chování z perspektivy bariér v učení a výuce (Helus, Pelikán, 1984, Kauffman, 2005, Lane, Gresham, 2002, Schütz, 2005, Visser, 2009) Znevýhodnění, sociální, zdravotní dispozice Odlišné příležitosti, zkušenosti, kompetence Neschopnost přizpůsobit se očekávání Nedostatek pozitivní interakce Negativní sebehodnocení Syndrom bludného kruhu Rezignace na školní úspěch Pozice „outsidera“ Negativní sebeobraz, Interakce a vazby na problémové žáky riziko riziko SVP SVP Individualizace výuky Perspektivní přístup Životní cesta dítěte Školní rizika Děti s problémy v chování a poruchami chování }vývoj poruchy chování probíhá nejčastěji od fáze působení rizikových faktorů k fázi problémového chování až k poruchám chování }důležité je včasné řešení potíží }praxe u dětí s problémy a poruchami chování má těžiště v reedukaci, diagnostice a v poradenství • • • Žáci s problémy v chování jako provokující žáci •Zkouší hranice •Boj o moc - učitelé jsou často cílem, ale nemusí být příčinou (jsou spouštěčem, ale není v tom „nic osobního“) •Nezájem o výuku - žáci pochází z různého prostředí ( (ne)podporující vzdělání, citově (ne)podnětné) •Různý stupeň osvojení sociálních dovedností ÞVliv na jejich chování (pocity hněvu, bolesti, frustrace, touha po pomstě) ÞNenaučené chování, nedoučené chování, špatně naučené chování Příčiny „provokace“ •Nedostatek porozumění •Pocit nespravedlnosti •Potřeba odventilovat vztek, frustraci či bezmoc •Boj o moc Prevence •Předcházet konfliktu •Mapovat provokující chování (co?, kdo?, jak? – záznam může pomoci problém řešit) •Plánovat dopředu své reakce (ty nepromyšlené jsou často instinktivní, emotivní, pod vlivem stresu a žákovy provokace ještě posílí) •Oceňovat správné chování (nevšímat si pouze toho negativního) •Nesnižovat nároky učiva (mylné je domnívat se, že dostanou-li žáci snazší úkoly, budou se chovat dobře; naopak očekávat, že zvládnou víc, a víc jim „nakládat“, diferencovat cíle podle možností) •Oslovit odborníka • • Čtyři základní strategie práce s incidentem a) aktuálně při konfliktu ve třídě 1.„Není to vždy osobní“ – vyhnout se personalizaci (zůstat v klidu, vychladnout, situaci promyslet – zda nevyžaduje vyšší stupeň intervence) 2.Izolovat provokujícího žáka (provokace je často iniciovaná jednotlivcem, skupina přihlíží a podporuje) §Nepřipustit „divadlo“ tj. zabavit obecenstvo (ostatní mohou pokračovat v učení) §Změnit činnost (odvést pozornost od nevhodného chování) §Nevyzdvihovat negativní chování (zbytečně na ně neupozorňovat; může zamezit jeho prohloubení) §Odložit (Říct: „To, cos řekl/udělal, není vhodné, nelíbí se mně, promluvíme si o tom později,(přesně vymezit, kdy si to řekneme - přijď za mnou v 1 hodinu do kabinetu, sborovny) teď pokračujeme ve výuce) Čtyři základní strategie práce s incidentem b) následně při pohovoru s žákem, studentem •4. Naslouchat, verbalizovat •Preferovat otázky Co, jak, popiš – orientují pozornost na situaci ABC •„Jak ses cítil?“ než „Co se stalo?“; •(Otázky proč? Minimálně – odvádí pozornost k obhajobě, snižují odpovědnost za incident v myšlenkových procesech žáka) •5. Odůvodnit rozhodnutí o dalším řešení, následku (aby bylo pro žáky srozumitelné, co z něj plyne) Øúčinné je žáka zapojit – navrhni, jak bys mohl daný incident napravit? ØDohoda o řešení – ústní, písemná ØReflexe – následně je nezbytné vyhodnotit dohodu a úspěšnost řešení Ø Ø • • • • Doplňující strategie •Pozor na nebezpečí „škatulkování“ (žák se pak „nálepky“ nezbaví) •Žáci s PCH u některých učitelů „nezlobí“ (vhodné zjistit, co pro to daní učitelé dělají) •Vytěžit z „negativního“ (žákových negativních projevů může být využito pozitivně, pokud se např. přeznačkují) •Možnost IVP (je zde zahrnuto i chování) •Pojmenování pocitů žáka (myslet však na soukromí – ne o všech pocitech se hovoří snadno; žáci se pak mohou o svých pocitech sami rozhovořit) Klíčové rysy školy efektivně zvládající kázeňské problémy (Charleton a David, dle Vojtová 2001) • • •efektivní, konzultativní styl řízení školy, který pracuje s názorem žáků i rodičů •jasná školní politika vzdělávání a kázně, která je smysluplná pro žáky a která je jednotně a přitom důstojně lidsky uplatňována •diferencované učební plány •vysoká ale ne nesmyslná akademická očekávání •pozitivní přístup k žákům s vyšším využitím odměn než trestů •vysoká profesionalita učitelů •učební styl, který probouzí zájem a motivaci žáků •upřednostňování strategií předcházejících porušování kázně ve třídě upřednostňovat před strategiemi reagujícími na porušování pravidel •vztah založený na úctě a ochotě poskytnout podporu mezi všemi dospělými a žáky školy •angažovanost žáků na školním životě s poskytnutím odpovědnosti žákům •efektivní sytém náboženské výuky •