Poradenský systém Přehled systému poradenství •třídní učitel •výchovný poradce •metodik prevence sociálně patologických jevů •školní psycholog •speciální pedagog •Pedagogicko psychologická poradna (PPP) •Speciálně pedagogická centra (SPC) •Středisko výchovné péče (SVP) Poradenství ve škole •třídní učitel •výchovný poradce - učitelé, kteří na škole zároveň učí, profesní poradenství, prevence nejen výchovných problémů •metodik prevence sociálně patologických jevů - prevence rizikových jevů (šikana, závislostní chování apod.), běžně učící učitel •školní speciální pedagog – jeho přítomnost závisí na potřebách školy, působí na školách kde je integrován velký počet dětí s postižením •školní psycholog - působí na specializovaných školách a na školách s velkým počtem dětí s problémy - přítomnost speciálního pedagoga a psychologa závisí na finančních možnostech školy - na mnohých školách také působí učitelé, kteří absolvovali různé kursy a školení, takže mohou poskytovat pomoc v některých zaměřených oblastech (logopedický kurs, kurs pro pomoc dětem se specifickými poruchami učení ) Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) •psychologická diagnostika •speciálně pedagogická diagnostika •reedukace Činnosti PPP • zjišťování předpokladů pro školní docházku/diagnostika školní zralosti •diagnostika dětí předškolního věku z důvodů nerovnoměrného vývoje •diagnostika dětí předškolního věku, žáků ZŠ a SŠ s problémy v adaptaci a s výchovnými problémy, včetně poruch chování •diagnostika žáků ZŠ a SŠ s výukovými problémy, včetně specifických poruch učení, a žáků neprospívající Středisko výchovné péče (SVP) Cíle a úkoly •prevence •odstranění či zmírnění již vzniklých PCH •eliminace prohlubování negativního dopadu PCH na sociální vztahy, spolupráce s rodinou •intervence - rozvoj osobnosti, sebepoznání, sociálního chování, náprava problémů v učení •spolupráce se školou •spolupráce s ostatními institucemi Cílový klient •3 – 19, event. 26 let (průměrný věk = 15 let) •děti a mládež s rizikem či s projevy PCH a negativními jevy v sociálním vývoji •jedinci propuštění z ÚV, OV při jejich integraci do společnosti – organizovány resocializační programy •záškoláctví, nerespektování autorit (škola, domov), krádeže, kouření, útěky, šikana (agresor, oběť), vliv závadové party, lhaní, agresivní chování, experimenty (či konzumace) návykových látek •kritériem zařazení je aktuální stav klienta (nesmí být aktuálně intoxikován, závislý na drogách, neměl by mít pozměněnou zdravotní neschopnost…pokud dojde k zranění atd. musí se nejdříve vyléčit, aby byla terapie účinná) •výchovná skupina = max. 8 klientů, skupina je koedukovaná •poradenské •intervence – speciální pedagog – etoped, psycholog, sociální pracovník •výchovně-konzultační pomoc všem, kdo se o problematiku PCH zajímají •metodické vedení školských zařízení, ostatních poradenských pracovišť •podpora a metodické vedení integrovaných žáků s PCH •přímá preventivně výchovná péče – forma ambulantní x stacionární x internátní, forma individuální x skupinová Formy činnosti Pobyt dobrovolný !!(žádost osoby zodpovědné za výchovu) Pracovníci •speciální pedagogové – učitelé (škola u internátního typu pobytu) •speciální pedagog – etoped •psycholog •sociální pracovník •vychovatelé – měli by mít speciálně pedagogické vzdělání (etopedie) •všichni spolupracují na koncepci individuálního programu pomoci (program osobního rozvoje) A) Ambulantní část •klient = jedinec s rizikem či s projevy PCH, jedinec po propuštění z ÚV – žádost zákonného zástupce •úkoly §prevence §intervence a poradenství – přímá práce s klientem, rodiči §diagnostika §zpracování individuálního programu pomoci – může se jako doporučení dávat do školy, rodičům §práce s rodinou §metodická pomoc školám §realizace probačních programů – veřejně prospěšné práce •dochází tam klienti, kteří opustili internátní nebo stacionární část, 6 měsíců B) Stacionární (celodenní) •klient – jedinec s rizikem či s projevy PCH – smlouva s OZV •úkoly §intervence a terapie §výuka §spec.ped. a ped.-psych. podpora (rozvoj osobnosti, sebepoznání, sociálního chování, poradenství při volbě vzdělávací cesty §spolupráce s kmenovou školou §spolupráce s rodinou, či OZV (os. zodpovědná za výchovu) C) Internátní •klient – jedinec s PCH – smlouva OZV •úkoly totožné jako u stacionární části •pobyt v délce 2 měsíců, klienti internátní a stacionární části mají záměrně oddělený program •po ukončení navazuje ambulantní péče (zpravidla 1 rok) Legislativa •Charakteristika podle resortu •MŠMT •MPSV •MZ MŠMT •Školský zákon 561/2004 Sb., aktualizace do konce školního roku, plnění školní docházky § 36 •9 let, nikoliv 9 ročníků, ukončení základního vzdělávání – dosažení základního vzdělání •již zmíněna ústavní a ochranná výchova •Spádová oblast •školní řád Další zákony •109/2002 Sb., aktuálně od 1. 1. 2014 •Novelizován 89/2012 Sb. a 303/2013 Sb. •Základní právo dítěte na výchovu a vzdělávání •Od 3 do 18 let, případně zletilé osobě do 19 let •možnost pobytu do 26 let – smluvní vztah 109/2002 •Druhy zařízení: diagnostický ústav, dětský domov, dětský domov se školou, výchovný ústav •Výchovné skupiny: DÚ – 4 až 8, VÚ – 5 až 8. •Jednotlivé zařízení •Práva a povinnosti – ústavní a ochranná výchova MPSV •Občanský zákoník – 89/2012 Sb. •Předběžné opatření •OSPOD •Způsob práce s dítětem MZ •Testování •Pobytové služby •Diagnostika a medikace •Možnosti spolupráce