Kulturní inteligence – CQ (dle Earley&Ang)
CQ: jako
„schopnost účinně fungovat v různých kulturních kontextech". CQ se měří
obvykle pomocí řady otázek, které posuzují čtyři různé faktory.
Kulturní inteligence
nebo kulturní kvocient (CQ) je termín užívaný v obchodním, vzdělávacím, vládním
a akademickém výzkumu. Kulturní inteligence může být chápána jako schopnost
efektivně komunikovat a pracovat v různých kulturách. Koncept je spojen s
konceptem mezikulturní kompetence, ale přesahuje tím, že se skutečně díváme na
interkulturní schopnosti jako na formu inteligence. Kulturní inteligence může
být definováno jako "schopnost člověka přizpůsobit se, jeho interakce s
ostatními z různých kulturních oblastí". Sami si můžete zkusit
jednoduchý test Vašeho CQ.
Tento model
popisuje čtyři možnosti:
- CQ Drive: jinými slovy zájem a
důvěra člověka na efektivní fungování v kulturně různorodých prostředích.
- CQ znalosti: jinými slovy
znalosti člověka o kulturních podobách a odlišnostech.
- Strategie CQ: jinými slovy, jak
člověk dává smysl pro kulturně různorodé zážitky. Objevuje se, když lidé
dělají soudy o svých vlastních myšlenkových procesech a procesech jiných
- CQ Action: jinými slovy
schopnost verbálního a neverbálního chování