Etická odpovědnost a angažovanost Porozumění vzájemné propojenosti světa Nakládání s konflikty Zacházení s rozmanitostí, respekt k odlišnosti Udržitelný život Jednání ve prospěch spravedlnosti a rovnosti Kritické myšlení a otevřená mysl Kompetence globálního občanství Kompetence globálního občanství poskytují východiska vzdělavatelkám a vzdělavatelům, kteří chtějí podporovat mladé lidi v aktivním jednání ve prospěch důstojného a udržitelného života všech lidí na zemi. Identifikujeme v nich nejdůležitější hodnoty a postoje, oblasti znalostí a dovednosti, o nichž si myslíme, že mladí lidé potřebují k tomu, aby se mohli aktivně podílet na utváření spravedlivějšího světa a podporovat udržitelnost života na naší planetě. Vznikly spoluprací v mezinárodním týmu pěti vzdělávacích organizací a šesti národních skautských organizací v rámci projektu Skauti na Zemi. Vzdělavatelkám a vzdělavatelům poskytují jak podklady pro vlastní rozvoj, tak i východiska ke koncepční přípravě programů globálního vzdělávání, a to na úrovni jednorázových lekcí či rozsáhlejších kurzů v rámci dlouhodobého a systematického posilování globálního občanství mladých lidí. Kompetence globálního občanství Úvod 2. Jednání ve prospěch spravedlnosti a rovnosti Mladí lidé rozeznávají nespravedlnost a projevy nerovnosti jak v chování lidí, tak v systémech. Jedná se zejména o nerovnost v rozdělení politické moci a bohatství a v přístupu k přírodním zdrojům jak mezi jednotlivými občany, tak mezi státy. Rozumí některým příčinám nerovnosti a tomu, jak nerovnost a nespravedlnost v minulosti ovlivnily současné lokální i globální problémy a jak se projevují dnes. Jsou si vědomi dopadů nerovnosti na důstojnost a kvalitu života lidí a zdraví planety. Zasazují se za spravedlnost a rovnost a naplňování lidských práv. 1. Porozumění vzájemné propojenosti světa Mladí lidé rozumí a vnímají, jak jsou lidé, místa, ekonomiky a příroda propojené a na sobě vzájemně závislé. Chápou, že se vzájemně ovlivňují jednotlivec a svět, lokální a globální, minulost, přítomnost a budoucnost. Vnímají planetu jako jeden systém, který propojuje veškerý život – včetně lidí a jejich kultur. Uvědomují si, že rozhodnutí, která děláme, a události, na nichž se podílíme, mají zamýšlené i nezamýšlené dopady v lokálním i globálním kontextu. 3. Udržitelný život 4. Zacházení s rozmanitostí, respekt k odlišnosti Mladí lidé vidí planetu jako živý systém, jehož jsme součástí, nikoli jako pouhý zdroj surovin a energií. Uvědomují si, že to, jak využíváme zdroje, které nám země poskytuje, ovlivňuje nyní i v budoucnosti zdraví planety a všech, kdo ji s námi sdílí. Rozeznávají nerovnost v distribuci ekologické stopy mezi různými regiony světa. Uvědomují si, že naše nakládání se zemí musí odrážet limity planety a naplňovat lidská práva všech. Uznávají, že některé kultury jsou v péči o ekosystém mnohem vyspělejší než jiné, a chtějí se od takových učit. Upřednostňují udržitelný životní styl, který zachová zdravější planetu pro budoucí generace. Mladí lidé uznávají, že všichni lidé mají stejné hluboké potřeby a motivace, ale existují různé způsoby, jak je naplňovat. Jsou si vědomi, jak rozdíly v rodině, kultuře, náboženství, jazyce, národnosti, sociálním statutu a dalších oblastech utvářejí mnohovrstevnatou a měnící se identitu jednotlivce. Uvědomují si, jak jsou ovlivňováni vlastní příslušností k různým skupinám (rodina, komunita, zájmové skupiny, generace, gender a další). Seznamují se s jedinci odlišných životních zkušeností i kulturního zázemí a vystupují proti diskriminaci. Uvědomují si, že různorodost na nás klade nároky, ale zároveň napomáhá hledat odpovědi na výzvy současného světa. Přehled kompetencí 5. Nakládání s konflikty Etická odpovědnost a angažovanost Průřezové kompetence Mladí lidé vnímají konflikt jako přirozený důsledek setkávání odlišností a jako příležitost ke společnému učení a proměně vztahů. Rozlišují různé příčiny a možnosti nakládání s konflikty a posuzují jejich dopady na lidi a prostředí a mírové soužití a hledají takové cesty pro řešení konfliktu, které zahrnují všechny zúčastněné. Chápou, že je nutné neustále rozvíjet pravidla, zákony či zvyklosti tak, aby je všichni mohli považovat za přijatelné, rozumné a spravedlivé. Rozlišují konflikty na různých úrovních – mezinárodní, občanské, komunitní, mezilidské i vnitřní – a snaží se porozumět jejich příčinám a důsledkům. Hledají, jakou roli v nich mohou hrát a jak je mohou ovlivňovat. Mladí lidé si uvědomují, že mají svůj díl zodpovědnosti za vývoj světa. Ve svém každodenním životě činí taková rozhodnutí, která přispívají k vytváření spravedlivé a pečující společnosti a chrání zdraví planety. Aby tuto zodpovědnost unesli a dokázali ji naplňovat, vyhledávají potřebné zdroje pro svůj duchovní život. Mají přehled o tom, jakými různými způsoby se lidé zapojují a jsou aktivní ve vztahu ke globálním a společenským výzvám v místě i ve světě. Zapojují se do společenství na různých úrovních – od lokální po globální. Reflektují svá rozhodnutí a učí se ze zkušenosti. Kritické myšlení a otevřená mysl Mladí lidé si uvědomují, že způsob nahlížení na svět každého člověka utvářejí různé vlivy – politické, sociální, kulturní, osobní a další. Zkoumají rozdílné perspektivy i jejich důsledky a všímají si protichůdných názorů i hlasů, které nejsou ve společnosti příliš slyšet. Berou v potaz předpoklady názorů a přesvědčení u sebe i u ostatních a ověřují jejich platnost v daném kontextu. S vědomím, že každá perspektiva je vždy omezená, jsou otevření přehodnotit vlastní názor. Umí ve svém přemýšlení využít nové myšlenky a přístupy a zapojují se do tvorby lepší budoucnosti. Ve svém přemýšlení respektují pravidla logiky, současně ale uznávají, že nelze vše obsáhnout jen skrze myšlení a rozum. Přehled kompetencí Postoje = čeho si cením, co mne motivuje Znalosti = čemu porozumím Dovednosti = co umím Snaha pochopit propojený svět Zodpovědnost za vlastní jednání a odhodlání měnit svět k lepšímu Podpora ostatním pro pozitivní akce Odhodlání k participaci a inkluzi Respekt k lidem a lidským právům Vzájemná závislost lidí skrz obchod, technologie, ekonomiku, migraci, politické systémy Vztahy mezi spotřebiteli a producenty ve výrobním řetězci Vliv různých životních stylů na životní prostředí a lidi Vliv rozhodnutí na národní i globální úrovni na lidi a životní prostředí Nerovnost v podílu na moci Vztah mezi tématy chudoby, klimatické změny, konfliktů a migrace Kritické myšlení Propojování příčin a následků Schopnost zvládat komplexnost a nejistotu Informovaná a reflektovaná akce s globálním rozměrem 1. Porozumění vzájemné propojenosti světa Mladí lidé rozumí a vnímají, jak jsou lidé, místa, ekonomiky a příroda propojené a na sobě vzájemně závislé. Chápou, že se vzájemně ovlivňují jednotlivec a svět, lokální a globální, minulost, přítomnost a budoucnost. Vnímají planetu jako jeden systém, který propojuje veškerý život – včetně lidí a jejich kultur. Uvědomují si, že rozhodnutí, která děláme, a události, na nichž se podílíme, mají zamýšlené i nezamýšlené dopady v lokálním i globálním kontextu. Přehled znalostí, dovedností a postojů v rámci každé kompetence Navazuje na body skautské stezky: E.3 Propojený svět, E.5 Příběhy našeho světa, F.3 Poznávání přírody, F.5 Šetrné chování Přehled znalostí, dovedností a postojů v rámci každé kompetence 2. Jednání ve prospěch spravedlnosti a rovnosti Mladí lidé rozeznávají nespravedlnost a projevy nerovnosti jak v chování lidí, tak v systémech. Jedná se zejména o nerovnost v rozdělení politické moci a bohatství a v přístupu k přírodním zdrojům jak mezi jednotlivými občany, tak mezi státy. Rozumí některým příčinám nerovnosti a tomu, jak nerovnost a nespravedlnost v minulosti ovlivnily současné lokální i globální problémy a jak se projevují dnes. Jsou si vědomi dopadů nerovnosti na důstojnost a kvalitu života lidí a zdraví planety. Zasazují se za spravedlnost a rovnost a naplňování lidských práv. Navazuje na body skautské stezky: B.2 Moje svědomí, C.1 Vztahy mezi lidmi, C.4 Pomoc druhým, E.3 Propojený svět Respekt k lidem a lidským právům Smysl pro spravedlnost a rovnost Solidarita s lidmi v tíživé situaci Různé pohledy na spravedlnost Nerovnost v přístupu ke zdrojům Lidská práva Mezinárodní obchod, fair trade Vliv koloniální minulosti na současnou podobu obchodu a mocenských vztahů mezi zeměmi Chudoba v zemi i ve světě Různé životní šance – výsady Rozdělení moci a jeho důsledky Různé pohledy na rozvoj Gender Sebereflexe a sebevědomí Informovaná a reflektovaná akce s globálním rozměrem Učit se činností Čelit nespravedlnosti a nerovnosti Empatie Postoje = čeho si cením, co mne motivuje Znalosti = čemu porozumím Dovednosti = co umím Hodnota přírody sama o sobě Odhodlání chránit přírodní prostředí a kvalitu života lidí lokálně i globálně Oceňování vzájemné závislosti mezi lidmi a planetou Ochota vzít odpovědnost za změnu životního stylu Zodpovědnost k přírodě v užívání přírodních zdrojů Vědomí potřeb budoucích generací Komplexní pojetí života na planetě Zemi jako jednoho systému Odpovědná spotřeba Užívání vody a energií Ekologická stopa, uhlíková stopa, vodní stopa Produkce jídla Ekologické limity planety Alternativní ekonomické systémy (např. nerůst) Nakládání s odpady Klimatická změna Kreativní myšlení a myšlení pro budoucnost Sebereflexe a sebevědomí Spolupráce a řešení konfliktů Schopnost zvládat komplexnost a nejistotu Informovaná a reflektovaná akce s globálním rozměrem 3. Udržitelný život Mladí lidé vidí planetu jako živý systém, jehož jsme součástí, nikoli jako pouhý zdroj surovin a energií. Uvědomují si, že to, jak využíváme zdroje, které nám země poskytuje, ovlivňuje nyní i v budoucnosti zdraví planety a všech, kdo ji s námi sdílí. Rozeznávají nerovnost v distribuci ekologické stopy mezi různými regiony světa. Uvědomují si, že naše nakládání se zemí musí odrážet limity planety a naplňovat lidská práva všech. Uznávají, že některé kultury jsou v péči o ekosystém mnohem vyspělejší než jiné, a chtějí se od takových učit. Upřednostňují udržitelný životní styl, který zachová zdravější planetu pro budoucí generace. Přehled znalostí, dovedností a postojů v rámci každé kompetence Navazuje na body skautské stezky: B.3 Osobní rozvoj, F.3 Poznávání přírody, F.4 Hodnota přírody, F.5 Šetrné chování Postoje = čeho si cením, co mne motivuje Znalosti = čemu porozumím Dovednosti = co umím Vědomí vlastní identity Oceňování rozmanitosti Otevřená mysl a respekt různých způsobů myšlení, chování a života Odhodlání vystupovat vůči názorům založeným na předsudku či diskriminaci Vliv jazyka, víry a přesvědčení a hodnot na kulturní identitu Přínosy a výzvy rozmanitosti ve společnosti a důležitost rozmanitosti v přírodním prostředí Podobnosti a rozdíly Proměnlivost identity Stereotypy, předsudky a diskriminace na základě např.: víry, etnicity, kultury, národnosti, věku, zdraví, pohlaví Dopady předsudků a diskriminace a jak jim čelit Hlavní mezinárodní a národní zákony a deklarace o ochraně jednotlivců a skupin proti diskriminaci Empatie Sebereflexe a sebevědomí Spolupráce a řešení konfliktů Čelit stereotypům a předsudkům Utvářet participativní a bezpečné prostředí pro všechny Informovaná a reflektovaná akce s globálním rozměrem 4. Zacházení s rozmanitostí, respekt k odlišnosti Mladí lidé uznávají, že všichni lidé mají stejné hluboké potřeby a motivace, ale existují různé způsoby, jak je naplňovat. Jsou si vědomi, jak rozdíly v rodině, kultuře, náboženství, jazyce, národnosti, sociálním statutu a dalších oblastech utvářejí mnohovrstevnatou a měnící se identitu jednotlivce. Uvědomují si, jak jsou ovlivňováni vlastní příslušností k různým skupinám (rodina, komunita, zájmové skupiny, generace, gender a další). Seznamují se s jedinci odlišných životních zkušeností i kulturního zázemí a vystupují proti diskriminaci. Uvědomují si, že různorodost na nás klade nároky, ale zároveň napomáhá hledat odpovědi na výzvy současného světa. Přehled znalostí, dovedností a postojů v rámci každé kompetence Navazuje na body skautské stezky: B.1 Já a můj život, B.2 Moje svědomí, C.1 Vztahy mezi lidmi, C.2 Moje vztahy, C.3 Komunikace, E.2 Já občan, E.4 Různost světa Postoje = čeho si cením, co mne motivuje Znalosti = čemu porozumím Dovednosti = co umím Odvaha nevyhýbat se konfliktům Konflikt jako příležitost ke společnému učení Oceňování přínosu konfliktů pro pozitivní transformaci postojů, lidských vztahů a společností Respekt ke všem stranám konfliktu Snaha o spravedlivé řešení konfliktů Typologie konfliktů podle obsahu či příčiny (názory, představy, postoje, předsudky, pocity, zájmy…) Příčiny a důsledky konfliktů na všech úrovních, např. sousedské spory, válka, terorismus, domácí násilí Obchod se zbraněmi Strategie předcházení, zvládání a řešení konfliktů, např. vrstevnická mediace, restorativní spravedlnost Protestní hnutí, např. sufražetky, hnutí proti apartheidu Kreativní a pozitivní výsledky konfliktu Empatie Spolupráce a konstruktivní řešení konfliktů Schopnost zvládat komplexnost a nejistotu Komunikační dovednosti Mediační dovednosti 5. Nakládání s konflikty Mladí lidé vnímají konflikt jako přirozený důsledek setkávání odlišností a jako příležitost ke společnému učení a proměně vztahů. Rozlišují různé příčiny a možnosti nakládání s konflikty a posuzují jejich dopady na lidi a prostředí a mírové soužití a hledají takové cesty pro řešení konfliktu, které zahrnují všechny zúčastněné. Chápou, že je nutné neustále rozvíjet pravidla, zákony či zvyklosti tak, aby je všichni mohli považovat za přijatelné, rozumné a spravedlivé. Rozlišují konflikty na různých úrovních – mezinárodní, občanské, komunitní, mezilidské i vnitřní – a snaží se porozumět jejich příčinám a důsledkům. Hledají, jakou roli v nich mohou hrát a jak je mohou ovlivňovat. Přehled znalostí, dovedností a postojů v rámci každé kompetence Navazuje na body skautské stezky: A.4 Hledání řešení, A.5 Vyjadřování, B.2 Moje svědomí, C.1 Vztahy mezi lidmi, C.3 Komunikace mezi lidmi, E.1 Já a demokracie, E.4 Různost světa Postoje = čeho si cením, co mne motivuje Znalosti = čemu porozumím Dovednosti = co umím Mladí lidé si uvědomují, že způsob nahlížení na svět každého člověka utvářejí různé vlivy – politické, sociální, kulturní, osobní a další. Zkoumají rozdílné perspektivy i jejich důsledky a všímají si protichůdných názorů i hlasů, které nejsou ve společnosti příliš slyšet. Berou v potaz předpoklady názorů a přesvědčení u sebe i u ostatních a ověřují jejich platnost v daném kontextu. S vědomím, že každá perspektiva je vždy omezená, jsou otevření přehodnotit vlastní názor. Umí ve svém přemýšlení využít nové myšlenky a přístupy a zapojují se do tvorby lepší budoucnosti. Ve svém přemýšlení respektují pravidla logiky, současně ale uznávají, že nelze vše obsáhnout jen skrze myšlení a rozum. Kritické myšlení a otevřená mysl* Touha hledat pravdu Důvěra ve schopnost blížit se pravdivému poznání prostřednictvím dialogu Otevřenost k přehodnocování svého názoru Typy předpokladů Znalost různých argumentačních faulů i demagogických postupů Omezenost perspektiv Způsoby poznávání světa Teorie myšlení mimo škatulky (kritické, kreativní, laterální) Hodnocení informačních zdrojů Rozlišování faktů a názorů Argumentace Zkoumání více perspektiv Naslouchání Reflexe vlastního uvažování Odhalování předpokladů a východisek Ověřování platnosti předpokladů * průřezová kompetence Přehled znalostí, dovedností a postojů v rámci každé kompetence Navazuje na body skautské stezky: B.1 Já a můj život, B.3 Osobní rozvoj, E.4 Různost světa, F.3 Poznávání přírody Postoje = čeho si cením, co mne motivuje Znalosti = čemu porozumím Dovednosti = co umím Mladí lidé si uvědomují, že mají svůj díl zodpovědnosti za vývoj světa. Ve svém každodenním životě činí taková rozhodnutí, která přispívají k vytváření spravedlivé a pečující společnosti a chrání zdraví planety. Aby tuto zodpovědnost unesli a dokázali ji naplňovat, vyhledávají potřebné zdroje pro svůj duchovní život. Mají přehled o tom, jakými různými způsoby se lidé zapojují a jsou aktivní ve vztahu ke globálním a společenským výzvám v místě i ve světě. Zapojují se do společenství na různých úrovních – od lokální po globální. Reflektují svá rozhodnutí a učí se ze zkušenosti. Etická odpovědnost a angažovanost* Přijetí vlastní odpovědnosti za svět Přesvědčení o smyslu angažovat se ve prospěch spravedlivějšího světa Víra ve vlastní schopnost věci ovlivňovat Motivace k aktivní účasti na řešení problémů Přesvědčení o správnosti participace a inkluze Způsoby ovlivňování věcí Příklady z historie potvrzující smysl angažovanosti ve prospěch spravedlivějšího světa Odpovědná spotřeba Rozvojová pomoc Rizika neuvážené pomoci Práva a povinnosti Občanské místní, evropské a globální instituce a sítě Lidská práva Státní a nadnárodní instituce (WTO, MMF, OSN…) Hlavní ohrožení těch, kteří se angažují ve prospěch spravedlivějšího světa Sebereflexe a sebevědomí Učení se ze zkušenosti Participace na veřejném dění Plánování a realizace akcí Spolupráce Participativní procesy * průřezová kompetence Přehled znalostí, dovedností a postojů v rámci každé kompetence Navazuje na body skautské stezky: B.1 Já a můj život, B.2 Moje svědomí, D.3 Družina jako tým, E.1 Já a demokracie, E.2 Já občan, F.5 Šetrné chování Postoje = čeho si cením, co mne motivuje Znalosti = čemu porozumím Dovednosti = co umím Vysvětlení dovedností a postojů Empatie Kreativní myšlení Čelit stereotypům a předsudkům Spolupráce a řešení konfliktů Schopnost zvládat komplexnost a nejistotu Sebereflexe a sebevědomí Informovaná a reflektovaná akce s globálním rozměrem Kritické myšlení Empatie znamená porozumění druhému člověku skrze vcítění se do jeho postavení, pocitů a potřeb. Představte si sami sebe na jeho místě a pochopíte, co cítí. I když každý člověk vnímá svět jinak – je ovlivněn kulturou, vírou, svou osobností – naše lidství nás natolik spojuje, že aspoň částečně můžeme jeho prožívání zpřítomnit i ve svém nitru. Empatie nám umožňuje porozumět lidem v naší komunitě i ve světě. Je to významná součást rozpoznávání jednotlivých úhlů pohledu. Kreativní myšlení je myšlení mimo zaběhané pořádky. To znamení například skupinový brainstorming, pohled na problém z různých úhlů, neotřelý přístup k problému. Nemůže vám některý obraz nebo objekt pomoci při přemýšlení? Stereotypy jsou nutné myšlenkové „prefabrikáty“, kterými šetříme svou mysl (a jí sloužící mozek), aby nemusela o všem přemýšlet. To ovšem může vést k nedostatečné citlivosti. Stereotypy tak společně s předsudky (názory, které se neopírají o racionální základ) přispívají k nedorozuměním, konfliktům a mohou stigmatizovat určitou skupinu obyvatel. Základním předpokladem ke změně předsudečného postoje je rozvíjet dovednosti k rozpoznání a zpochybňování předsudků a stereotypů. Tato dovednost se týká způsobů práce ve skupině, partnerské komunikace a spolupráce na dosahování cílů a řešení problémů. Pro úspěšné řešení konfliktů je třeba rozvinout širokou škálu možných strategií a dovedností. Konflikt může být katalyzátorem pozitivní změny. Život v 21. století může být složitý a často obsahuje větší množství nejistoty. Pro spokojený život je zásadní rozvíjet schopnost odolnosti (resilience) a adaptace na různé situace. Schopnost být otevřený novým a alternativním vizím budoucnosti nám umožňuje být aktivními občany a dělat informovaná a odpovědná rozhodnutí. Naše vidění světa je ovlivněno kulturou, ve které jsme vychováni, a vědomí, že máme pouze omezenou perspektivu, nám pomáhá vnímat pohledy druhých. Schopnost podívat se s odstupem na své hodnoty a jejich vliv na volby, které děláme, a na náš životní styl je důležitým předpokladem pro to, abychom jednali smysluplně. Středobodem globálního občanství je závazek podílet se na změně k lepšímu. To předpokládá znalost, jak činit informovaná rozhodnutí, odhodlání měnit zavedené a schopnost takto konat. Akce mohou být spojeny s tím, jak žijeme nebo co děláme v problematice, na které nám záleží. Jak mohou naše akce ovlivnit ostatní lidi v místě i globálně? Jak mohou ovlivnit životní prostředí? Kritické myšlení je schopnost přemýšlet jasně a racionálně o tom, co dělám nebo čemu věřím. Zahrnuje i schopnost hlubokého nezávislého přemýšlení. Při zkoumání globálních témat se zapojují i dovednosti vyhodnotit podloženost zdrojů informací, předpoklady, stereotypy a úhly pohledu v nich obsažené. Tento přístup motivuje k otázkám a zkoumání více pohledů na dané téma. Dovednosti Vysvětlení dovedností a postojů Zasazování se ve prospěch spravedlnosti a rovnosti Respekt k lidem a lidským právům Oceňování rozmanitosti Otevřená mysl Starost o životní prostředí Participace a inkluze Víra ve změnu Solidarita Základem tohoto postoje je přesvědčení o společné důstojnosti všech lidí. Z toho vyplývá i přesvědčení, že každý si zaslouží stejná ekonomická, politická a sociální práva a příležitosti. Existuje mnoho aktivit a kampaní, do kterých se můžeme zapojit a které podporují sociální spravedlnost, rovnost a vymýcení chudoby. Lidská práva jsou univerzální a nelze je žádnému člověku odebrat, což opět plyne z předpokladu lidské důstojnosti a společného lidství. Respekt k právům druhých je základem pro naše každodenní jednání. Ve spolupráci s ostatními můžeme bojovat proti diskriminaci a porušování lidských práv. Důležité je také uznat potřeby a práva budoucích generací a zhodnotit, jaký vliv na ně má náš životní styl. Kompetence globálního občanství Sazba a grafická úprava: Filip Hauser Vydalo NaZemi v roce 2017. ISBN: 978-80-88150-36-7 Jsme si všichni rovni, a přitom jsme každý jiný. Rozdíly mezi lidmi nesmí být základem pro diskriminaci, ale hodnotou, kterou respektujeme, i když na nás klade požadavky a bývá zdrojem konfliktů. Mějme otevřenou mysl a respekt k různým myšlenkovým proudům, životním stylům a chování. Přemýšlejme dříve, než vyneseme soud. Jsme ochotni změnit svoje názory a úhly pohledu? Jsme si vědomi vzájemné závislosti lidstva a země. Náš životní styl a spotřebitelské volby ovlivňují druhé i životní prostředí lokálně a stejně i globálně. To pro nás může znamenat změnu životního stylu a sdílení této změny s druhými. Zároveň to znamená využívat zdroje zodpovědně. Participativní prostředí je takové, kde je hlas každého slyšet. Někdy lidé potřebují bezpečné prostředí a povzbuzení, aby vyjádřili svůj pohled. Jenom společná práce lidí, kteří jsou ochotni stát za tím, čemu věří, může udělat svět spravedlivějším a udržitelným. I malý krok může být prvním krokem změny k lepšímu. Solidarita znamená společnou zodpovědnost spíše než zodpovědnost jednotlivce. Společně stojíme za těmi, jejichž hlas není slyšet nebo jsou utlačováni. Solidarita ukazuje naši podporu jejich situace a hodnot. Postoje Projekt Skauti na Zemi je realizován s finanční podporou Evropské unie a z prostředků Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR. Obsah je zcela na odpovědnosti NaZemi a Junáka a jako takový nemůže být považován za stanovisko EU ani MZV ČR. www.skautinazemi.cz