PPP Brno Poradenské centrum Sládkova Poradenské centrum Sládkova odloučené pracoviště PPP Brno Hybešova u Kontakty u Sládkova 45 u 613 00 Brno u tel.: 548 526 802 u mob.: 723 252 765 u e-mail: sladkova@pppbrno.cz u www.poradenskecentrum.cz u u u C:\Home\Vsem_Sladkova\Centrum\Webové stránky\fotos\centrum\P1010030.JPG Poradenské centrum u uodloučené pracoviště Pedagogicko-psychologické poradny Brno upříspěvková organizace JMK uCentrum vzniklo v roce 1994 ustatutární zástupce, Mgr. Libor Mikulášek, ředitel PPP Brno uvedoucí pracoviště – PhDr. Lenka Skácelová u Charakteristika a vymezení činnosti u uPPP – Poradenské centrum je ojedinělý typ státního zařízení v systému prevence a poradenství pro děti, mládež a rodiny v oblasti rizikového chování jako je: uzáškoláctví ušikana uproblémy ve vztazích či v komunikaci doma i ve škole uexperimentování s návykovými látkami ua další Cílová skupina u uděti mladšího školního věku (6 – 12 let) uděti staršího školního věku (12 – 15 let) umládež (15 – 18 let) ujedinci na počátku dospělosti (18 – 22 let) urodiče upedagogové u u u Poskytované služby uA. Programy specifické primární prevence u Øvšeobecná primární prevence - VPP Øselektivní primární prevence - SPP Øindikovaná primární prevence - IPP Ø u Všechny typy PP jsou certifikované v r. 2018. Ø uB. Sekundární prevence uC. Metodická a vzdělávací činnost pro pedagogy uE. Ediční činnost u Programy všeobecné primární prevence VPP u1. Programy pro třídní kolektivy – ZŠ, SŠ, SOU pro okres Brno-město a venkov Østěžejní činnost Poradenského centra Ønabídka programů každoročně aktualizována u u2. Vrstevnický program – PEER program Øcílem programu je vyškolit skupinu dobrovolníků (studentů SŠ a VŠ), kteří aktivně působí v oblasti SPP u u3. Program pro metodickou a supervizní podporu ŠMP a TU Øcílem je poskytnou jiný náhled na daný případ či situaci ve škole u u Programy selektivní primární prevence SPP u1. Program selektivní primární prevence uurčený pro včasné zachycení některých varovných symptomů rizikového chování, které mohou být podkladem pro následnou intervenci. u u2. Rodičovská skupina upro rodiče, jejichž děti jsou ohroženy rizikovým chováním upro rodiče dětí, které jsou aktuálně v kontaktu s Centrem umožnost výměny zkušeností, vzájemné sdílení a podporu v podobných situacích u u3. Osobnostně rozvojový program pro žáky s adaptačními problémy u Puzzle a Klubkoo uskupinový program pro děti ZŠ (4.-7. třída) s potížemi v oblasti vztahu k autoritám či s vrstevníky u Puzzle u Pro žáky ZŠ 4.-5. třída u us potížemi v oblasti ve vztahu k autoritám či s vrstevníky u Cílem: ubezpečný prostor pro osvojení si vhodných prvků chování, urozvoj sociálních dovedností, uposkytování konstruktivní zpětné vazby, uvětší sebepoznání a zážitek pozitivního přijetí Puzzle u u Pro děti: u usnažící si získat pozornost ostatních nevhodnými způsoby ureagující přehnaně silně na určité podněty umající potíže se v kolektivu prosadit a nerozumí si s ostatními spolužáky ukterým se ve vztazích a ve škole příliš nedaří u u u u u Průběh setkávání: u u12 setkání = 1 informační schůzka + 10 odpoledních setkání + 1 víkendový pobyt uskupina pro práci s dětmi urodičovská skupina uspolečná skupina u u Klub-koo u Pro žáky 6. a 7. tříd u u kteří chtějí: u upoznat nové lidi a navázat nová přátelství, uzažít legraci a zároveň se naučit něco nového, uvíce poznat sami sebe, své silné a slabé stránky, urozvíjet své komunikační dovednosti ve vztazích s vrstevníky, unaučit se lépe zvládat obtížné situace. u u Skupina je určena těm, kteří: u umají obtíže navázat kontakt se svými vrstevníky, umají nízké sebevědomí, ujsou stydliví, tišší, ujsou někdy terčem vtípků a legrácek ze strany spolužáků. u Klub-koo u Jak skupina probíhá: u1x týdně obvykle v týdenním intervalu se uskuteční celkem 11 odpoledních setkání a 1 celodenní výlet, u u uprogram je veden zážitkovou a hravou formou, ucílem je umožnit účastníkům zažít úspěch a přijetí, u uskupina je otevřena, pokud má min. 6 zájemců. u Programy indikované primární prevence IPP u1. Programy indikované primární prevence uk řešení obtížných situací v třídním kolektivu udiagnostika sociálního klimatu třídy, práce s pravidly, řešení problémů mezi žáky a podpora zdravých vztahů upodmínkou realizace je aktivní zapojení třídního učitele a osobní konzultace před zahájením spolupráce u u2. Skupina pro děti s adaptačními problémy v třídním kolektivu u Pomelo upro žáky ZŠ i studenty SŠ s problémem adaptovat se v třídním kolektivu ukteré trpí nadměrnou psychickou tenzí, špatně se orientují v sociálních situacích a často neadekvátně reagují ucílem je poskytnout možnost své problémy řešit a zažívat podporu a ocenění ze strany členů skupiny u u POMELO u u u u u u uPOMELO uV pohodě mezi lidmi uUrčeno: uStudentům 14 až 17 let, kteří: umívají pocit, že jsou i mezi lidmi sami? uchtějí najít své místo a cítit se tam dobře uchtějí nejistotu dostat pod kontrolu u POMELO uSkupina je: upro ty, kteří se v kolektivu necítí moc dobře a chtějí s tím něco dělat umožnost sdílet svůj problém ve skupině, kde jsou lidi s podobnými problémy ušance přijít si na to, co bych mohl dělat jinak u uje uzavřená a respektuje pravidla důvěrnosti a taktu usetkává se po celý školní rok, ve 14ti denních intervalech uprvní 3 setkání jsou nezávazná u Sekundární prevence uOdborné psychologické poradenství v celém spektru projevů rizikového chování dětí a mládeže, pro rodiny a rodinná terapie v poradenském kontextu u uKrizová intervence pro rodiče, děti a mládež při potížích spojených s rizikovým chováním u uZprostředkování kontaktů na ostatní odborná zařízení u uTelefonické a e-mailové poradenství v oblastech rizikového chování u urodičovská skupina a programy pro rodičovskou veřejnost, viz.dále u Programy pro rodičovskou veřejnost v rámci sekundární péče uTematicky zaměřené besedy ujejichž cílem je seznámit rodiče i širokou rodičovskou veřejnost s problematikou rizikového chování a v rámci diskuse poukázat na možné řešení konkrétních problémů ubesedy probíhají v prostorách školy u uÚčast na třídních schůzkách konkrétního třídního kolektivu, který se účastnil selektivního programu PP či na pozvání školy u Metodická a vzdělávací činnost pro pedagogy umetodické vedení školních metodiků prevence při vypracovávání Preventivních programů školy upomoc při řešení problémů a krizových situací ve škole upomoc při vytváření projektů v oblasti primární prevence ukonzultace pedagogů ukazuistické semináře usupervizní setkávání upodpůrná skupina pro pedagogy ZŠ u Ediční činnost uTvorba a sestavování metodik v rámci vzdělávacích programů pro pedagogy a činnosti v oblasti prevence rizikových forem chování. uSpoluautorství v rámci výstupů odborných publikací z projektů VYNSPI I a VYNSPI II u uNapříklad: ØMetodika prevence sociálně patologických jevů ØMetodika osobního rozvoje ØMetodika práce s dětmi na 1. stupni ZŠ ØMetodika vedení třídnických hodin ØAdresář organizací primární prevence v Jihomoravském kraji ØPrimární prevence rizikového chování ve školách ØPříklady dobré praxe programů školní prevence rizikového chování ØKočičí zahrada (metodika pro 1. stupeň ZŠ) ØnPrevence (spoluautorství) u Spolupráce s ostatními odbornými organizacemi uMěstská policie Brno, odbor prevence uPolicie ČR – skupina Prevence uOSPOD jednotlivých MČ v Brně a okolí u u uKlinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN uSkálův institut v Praze u uSdružení Podané ruce, Brno uStátní zdravotní ústav, Brno uSemiramis, o.s., Mladá Boleslav uCentrum primární prevence Vrakbar, Jihlava uStřed, Třebíč uPortimo, Nové Město na Moravě uSpolek psychologických služeb, Tišnov uSpektrum – Centrum primární prevence, Žďár nad Sázavou ua další uDěkujeme za pozornost u uHezký den J u uwww.poradenskecentrum.cz