Jméno, UČO:_______________________ Datum:_______________________ 1. Který (byť nekompletní) seznam obsahuje charakteristiky vývojových konfliktů ve správném pořadí? A. důvěra proti nedůvěře, autonomie proti studu a pochybám, identita proti zmatení rolí B. důvěra proti nedůvěře, snaživost proti méněcennosti, iniciativa proti pocitům viny C. snaživost proti méněcennosti, iniciativa proti pocitům viny, identita proti zmatení rolí D. integrita proti zoufalství, iniciativa proti pocitům viny, intimita proti osamělosti 2. Napište jméno autora koncepce vývojových úkolů a konfliktů z předchozí otázky: 3. Psychická deprivace v dětství a) vzniká tehdy, nejsou-li uspokojovány všechny potřeby dítěte b) vzniká na podkladě dlouhodobého neuspokojení (frustrace) základních (především citových a sociálních) potřeb dítěte c) je formou vrozené poruchy, která je podobná jiným specifickým duševním poruchám d) popisuje mechanismus učení, kdy např. housata po vylíhnutí začnou považovat za matku to, co je poblíž – nejen husu, ale i lampu, ošetřovatele apod. 4. Napište jméno alespoň jednoho autora koncepce psychické deprivace v dětství: 5. Mezi základní metody vývojové psychologie jako oboru NEpatří: A. dlouhodobý (longitudinální) výzkum C. krátkodobá psychoterapie B. průřezový (cross-section) výzkum D. pozorování 6. Senzitivní fáze vývoje je: A. období prvního roku života dítěte, kdy dochází k vyhasínání novorozeneckých reflexů B. období zvýšené vnímavosti pro podněty k rozvoji určité vlastnosti nebo schopnosti C. období nástupu do školy D. dospívání 7. Co je to období vzdoru? Kdy se během vývoje obvykle objevuje? 8. Co je podle současné vývojové psychologie „citová vazba“ (attachment)? Kdy vzniká? Jaké znáte typy citové vazby? Kteří autoři se vývojem takové vazby zabývali? 9. Snaha po pozornosti a navázání kontaktu se u těchto dětí projevuje rušivým nebo násilným způsobem vůči vychovatelům, často agresí vůči druhým dětem (jako konkurentům); mohou se jevit jako vzdorovité, „neovladatelné“, ale o samotě s vychovatelem mohou působit „jako vyměněné“ – hodné až přítulné. S touto charakteristikou se můžeme setkat u dětí: A. deprivovaných – typ sociálně provokativní B. hyperkinetických, s vysokou mírou podílu dědičné složky chování C. deprivovaných – typ rezignovaný D. retardovaných – typ s narušeným vývojem exekutivních funkcí 10. Jaké vývojově psychologické téma považujete za významné z hlediska oboru Vašeho působení nebo zajímavé osobně? Jaké téma Vám v kurzu naopak chybělo?