Sebezkušenostní příprava na profesi II

1. LEKCE Spravedlnost v roli učitele

Než půjdete dál, tak prosím nejdříve vyplňte následující dotazník: Chování učitele, který je tím povinným a jediným úkolem v této lekci: 

________________________________________

Co má společného dort a spravedlnost?

Krájení dortu
Převzato z: https://cdn.pixabay.com/photo/2018/09/23/21/39/cake-3698599_960_720.jpg (povoleno k opětovnému použití)

Představte si situaci, že do vaší třídy donesete dort a řeknete svým žákům, aby se nejdříve pobavili o tom, jak jej rozdělí, tak aby to bylo spravedlivé a pak je necháte, aby jej rozdělili a snědli. 

Několik otázek na zamyšlení:

  • Jaké  varianty rozdělení napadají Vás samotné?
  • Co když je dort malý a žáků je hodně?
  • Co ti dort nechtějí? Mají jej dostat a udělat si s ním co chtějí?
  • Má dostat také ten kdo dort donesl? Má dostat stejný kus jako ostatní?
  • Mají být všechny dílky stejně velké?
  • ...
Tento experiment opravdu prováděla americká politoložka Deborah Stonová, která jej nosila studentům do výuky. společně během několika let přišli na celkem asi 8 způsobů různých dělení, které jsou z jistého úhlu pohledu považovány za spravedlivé. Více se o tom dočtete v tomto článku (anglicky): 

Pro nás to je trochu složité, tak jsme si to zjednodušili na tyto typy spravedlnosti:

Typ spravedlnosti

Příklad ze školní praxe

Spravedlnost založená na rovném dělení

Učitelka Petra si při zadávání písemky dává dobrý pozor, aby všem žákům dala na písemku stejné množství času a hodnotila všechny “stejným metrem”.

Spravedlnost založená na specifických potřebách

Učitel David žákům, kteří mají potvrzení o  specifické poruše učení dává při písemkách čas navíc.

Spravedlnost založená na zásluhách

Učitel Ondřej  žákům, kteří mají na konci roku nejlepší průměr známek na vysvědčení dává na konci roku odměnu.

Spravedlnost založená na náhodné přerozdělení 

Učitelka Martina nechce, aby její sympatie ovlivnily vyvolávání žáků, žáky proto vyvolává podle náhodného systému. 

Spravedlnost založená na stejných počátečních podmínkách

Učitelka Lucie na  začátku školního roku žáky seznamuje s tím, že každý z nich má stejnou šanci získat dobrou známku na vysvědčení. 

Spravedlnost založená na statusu (třídním systému)

Jen dobrovolný úkol na úrovni myšlenkového experimentu (nikam se neodevzdává):

Na základě vyplněného dotazníku se zamyslete nad tím, jaký typ spravedlnosti je ten, který preferujete nebo zda to máte tak, že v různých situacích byste použili různé typy spravedlnosti... 

KONEC LEKCE