1. LEKCE Spravedlnost v roli učitele
Než půjdete dál, tak prosím nejdříve vyplňte následující dotazník: Chování učitele, který je tím povinným a jediným úkolem v této lekci:
________________________________________
Co má společného dort a spravedlnost?
Představte si situaci, že do vaší třídy donesete dort a řeknete svým žákům, aby se nejdříve pobavili o tom, jak jej rozdělí, tak aby to bylo spravedlivé a pak je necháte, aby jej rozdělili a snědli.
Několik otázek na zamyšlení:
- Jaké varianty rozdělení napadají Vás samotné?
- Co když je dort malý a žáků je hodně?
- Co ti dort nechtějí? Mají jej dostat a udělat si s ním co chtějí?
- Má dostat také ten kdo dort donesl? Má dostat stejný kus jako ostatní?
- Mají být všechny dílky stejně velké?
- ...
Pro nás to je trochu složité, tak jsme si to zjednodušili na tyto typy spravedlnosti:
Typ spravedlnosti | Příklad ze školní praxe |
Spravedlnost založená na rovném dělení | Učitelka Petra si při zadávání písemky dává dobrý pozor, aby všem žákům dala na písemku stejné množství času a hodnotila všechny “stejným metrem”. |
Spravedlnost založená na specifických potřebách | Učitel David žákům, kteří mají potvrzení o specifické poruše učení dává při písemkách čas navíc. |
Spravedlnost založená na zásluhách | Učitel Ondřej žákům, kteří mají na konci roku nejlepší průměr známek na vysvědčení dává na konci roku odměnu. |
Spravedlnost založená na náhodné přerozdělení | Učitelka Martina nechce, aby její sympatie ovlivnily vyvolávání žáků, žáky proto vyvolává podle náhodného systému. |
Spravedlnost založená na stejných počátečních podmínkách | Učitelka Lucie na začátku školního roku žáky seznamuje s tím, že každý z nich má stejnou šanci získat dobrou známku na vysvědčení. |
Spravedlnost založená na statusu (třídním systému) | Učitel Adam stejně jako ostatní učitelé se do budovy školy nemusí přezouvat, zatímco žáci musí mít přezůvky po celou dobu, kdy jsou ve škole. |
Jen dobrovolný úkol na úrovni myšlenkového experimentu (nikam se neodevzdává):
Na základě vyplněného dotazníku se zamyslete nad tím, jaký typ spravedlnosti je ten, který preferujete nebo zda to máte tak, že v různých situacích byste použili různé typy spravedlnosti...
KONEC LEKCE