MGR. DANA VESELÁ, PH.D. KATEDRA PEDAGOGIKY 10656@mail.muni.cz Školský a školní management Organizační informace Doporučená literatura: ● Obst, O. (2006). Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého. ● Školská legislativa: www.msmt.cz, www.csicr.cz Management ● komplexní činnost – řízení školy, od plánování, přes hodnocení, rozhodování k uskutečňování záměrů školy. ● klíčová slova, z nichž se řízení skládá jsou tedy: plánování – organizování – výběr a rozmístění pracovníků – vedení lidí - kontrola Osnova předmětu ● Pedagogický management – třídní učitel, administrativa, mimoškolní aktivity, strategie řízení třídy, organizace výuky ● Školní management - správa, řízení a vedení školy, evaluace školy, výběrové řízení na školách, inovace ve škole, školská rada ● Školský management – vzdělávací politika ČR a EU, kurikulární dokumenty, školská legislativa, rozvojově-vzdělávací projekty ve škole Kompetence učitele ● Jaké kompetence ve vztahu k různým úrovním managementu by měl mít učitel? ○ Manažerská: má znalosti o podmínkách a procesech fungování školy, ovládá administrativní úkony spojené s evidencí žáků, má organizační schopnosti pro mimovýukové aktivity žáků ○ Komunikativní: ovládá prostředky pedagogické komunikace, dovede uplatnit efektivní způsoby komunikace a spolupráce s rodiči a ostatními sociálními partnery ○ Intervenční: ovládá intervenční prostředky k zajištění kázně, je schopný rozpoznat sociálně patologické projevy žáků ○ Pedagogická: ovládá procesy a podmínky výchovy, je schopen podporovat rozvoj individuálních kvalit žáků, má znalosti o právech dítěte a respektuje je ve své práci ○ … Proč je tento předmět důležitý? ● Administrativní zátěž ● Problémové situace ● Spory s rodiči ● Legitimizace postupů ● Strategické uvažování ● Není nutné znát veškerou legislativu, ale umět najít, co potřebuji! ● Časté změny legislativy Kvíz - legislativa škol 1. Podpůrná opatření mají 4 stupně. NE (Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných - 27/16) 2. Strategický dokument pro vzdělávání je Bílá kniha. NE (web MŠMT) 3. Podpůrná opatření hradí rodiče a škola podle domluvy. NE (Vyhláška 27/16) 4. Podpůrná opatření 1.a 2.stupně uplatňuje škola i bez doporučení ŠPZ. NE (Vyhláška 27/16) 5. Před uplatňováním podpůrných opatření 2.- 5.stupně je třeba informovaný souhlas zákonných zástupců, případně zletilého žáka. ANO (Vyhláška 27/16) 6. Speciálně pedagogickou péči musí zajišťovat pouze škola, kam žák dochází. NE (Vyhláška 27/16) 7. O revizi zprávy ŠPZ může požádat škola. ANO (Školský zákon) 8. IVP vytváří škola na žádost rodičů, může být podpořeno doporučením ŠPZ. NE (Školský zákon) 9. Doporučení podpůrných opatření může vydat i klinický psycholog. NE (Školský zákon) 10. Jedním z podpůrných opatření může být i tlumočník českého znakového jazyka. ANO (Vyhláška 27/16) 11. Školní matrika obsahuje údaje o znevýhodnění dítěte, žáka nebo studenta uvedeném v § 16. ANO (Školský zákon) 12. Nejvyšší počet žáků ve třídě je 30. ANO (Vyhláška o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky - 48/2005) 13. V období školního vyučování může ředitel školy ze závažných důvodů, zejména organizačních a technických, vyhlásit pro žáky nejvýše 6 volných dnů ve školním roce. NE (Školský zákon) 14. Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, nesmí na jednu osobu zajišťující bezpečnost a ochranu zdraví žáků připadnout více než 25 žáků. ANO (Vyhláška 48/2005) 15. Akci mimo školu oznámí škola rodičům nejpozději dva dny před konáním. NE (Vyhláška 48/2005) 16. Škola se rozhodne, jaký bude její vyučovací jazyk a oznámí tuto skutečnost zřizovateli. NE (Školský zákon) 17. V knize úrazů se neuvádí s ohledem na GDPR jméno dítěte, je evidováno pouze pořadové číslo. NE (Vyhláška o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů – 64/2005) 18. Školní družina vykonává svou činnost pouze v období školního vyučování. NE (Vyhláška o zájmovém vzdělávání – 74/2005) 19. Podzimní prázdniny mohou trvat 2-3 dny. NE (Vyhláška o organizaci školního roku – 16/2005) Třídní učitel A) Vytváří klima ve třídě B) Organizuje rodičovské schůzky C) Adaptuje nové žáky do kolektivu D) Organizuje třídnické hodiny Dohledová povinnost - Školy jsou povinny zajistit ochranu a bezpečí žáků při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a taky při poskytování školských služeb (§ 29 odst. 2 školského zákona). - Jedním ze základních prvků zajištění bezpečnosti je vykonávání dohledu nad dětmi a nezletilými žáky(§ 164 odst. 1 písm. d) školského zákona). V souvislosti s bezpečností je škola povinna  Předcházet možným rizikům  Tato rizika vyhledávat a odstraňovat  Přizpůsobit informace, které žákům předává, jejich rozumovému vývoji tak, aby bylo zřejmé, že žák ví, co se po něm žádá = Škola je povinna zajistit poučení žáků a jejich podrobné instruování o možném ohrožení zdraví a bezpečnosti. Toto poučení se vztahuje na všechny činnosti během výchovy a vyučování . Kdy žáky poučit? 1) Na začátku školního roku 2) Před prázdninami (i jednodenními) 3) Před vstupem do jakékoli odborné učebny a před používáním pomůcek 4) Před sportovním kurzem 5) Před exkurzí, návštěvou divadla, kina … 6) Před cestou hromadným dopravním prostředkem 7) Při mimořádné situaci (změna dopravní situace apod.) Kdy a jak žáky poučit? ● Pracovní list - úraz Organizace mimoškolní akce 1) Akce může začínat u školy, nebo srazem na jiném předem určeném místě 2) Učitel zajišťuje bezpečnost _______ min před časem zahájení akce 3) Akce může končit u školy, nebo přímo v místě jejího konání 4) Zákonným zástupcům žáka učitel oznámí místo a čas zahájení a skončení akce nejméně _______ předem Organizace mimoškolní akce – školní výlet Organizace mimoškolní akce – adaptační pobyt