práce s dalšími informačními zdroji (internet, tištěná média): sledování dalších manipulativních prvků ve verbální komunikaci (rozšířeno např. i na obrazový materiál fotky, jejich popisky atd.). 4. Kompetence sociální a personální Na konci základního vzdělávání žák: • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytvářeni pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce • podílí se na utváření prijemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednáni s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzi lidé mysli, říkají a dělají • vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chováni tak. aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty 5. ročník 9. ročník Přípravná fáze práce ve skupině 4.1 - než začne pracovat, probere vlastními slovy s ostatními ve skupině zadaný úkol - analyzuje ve skupině problémovou situaci a určí, co je úkolem (použije svou klíčovou kompetenci k řešeni problémů) 4.2 - rozdělí si ve skupině role. které jsou v zadáni vymezeny, připadne použije známé role rozdělí si vc skupině úkol na části a přijme svou část, včetně zodpovědnosti za její plněni 4.3 - vymezuje spolu s ostatními kritéria dobře odvedené práce nebo objasňuje ta. která skupina dostala spolu s úkolem - k úkolu vytváří kritéria toho, jak bude vypadat dobře odvedená práce 4.4 - upraví pracovní místo, aby se skupině dobře pracovalo, půjčuje pomůcky - zajisti podmínky (nástroje, materiál a prostor); dbá, aby komunikace mezi členy týmu byla pro všechny stejně dostupná 4.5 - dodržuje termín splněni úkolu, plni mezitermíny dohodnuté s učitelem - stanovi s ostatními časy pro splnění úkolů (harmonogram práce), v dlouhodobém úkolu hlidá mezičasy i závěrečný termín 4.6 - spolupodílí sc na vytvoření pravidel spolupráce; domluvená pravidla dodržuje, upozorní na jejich porušení - pracuje podle zažitých (zvnitřněných) pravidel spolupráce, a pokud vyvstane potřeba, pravidla pro danou situaci aktualizuje Realizace práce ve skupině 4.7 - plní jednoduché úkoly s menším počtem kroků, plni jasné role s návodem, a dotahuje je do konce;rozpozná, že jednoduchý úkol (jeho část) je hotov - rozpozná, kdy je úkol (jeho etapa) hotov, a že je čas přejit k další etapě; dotahuje celý úkol do konce(včetně vyhodnocení nebo úklidu apod.) 4.8 - při potížích sc svou části práce hledá pomoc nejprve u spolužáků, či v knihách a v jiných zdrojích, nakonec u učitele - při potížích se svou částí práce se snaží najít příčiny; při závažných potížích celé skupiny zastavuje práci a hledá, kde v dosavadním postupu došlo k chybě 4.9 - v případě potřeby nabízí svou pomoc - ochotně vyhoví při žádosti o pomoc - v případě potřeby nabízí svou pomoc - všimne si, kdo ji potřebuje 4 10 - postará se o hotové dílo' v rámci zadání nebo na pokyn učitele Žáci podle učitelova zadáni nebo vyvěšeného návodu dílo prezentuji (vyvěsi na nástěnku, na webovou stránku, vystaví na poličku...), archivuji (vloží do desek a umísti na určeně archivační místo ve třídě), založí do svého portfolia apod. - samostatně (individuálně i jako členové skupiny) se postarají o hotové dílo Žáci samostatně rozhodují o tom, co se náležitého má stál s hotovým dílem zda ho budou prezentovat, vystaví jej či pověsí na stěnu ve třídě, na chodbě apod.. tedy nenechají ho ležet na lavici nebo na katedře a neodejdou. 4.11 - po dobu práce udržuje pracovní pořádek, po skončeni práce sc v čase vymezeném učitelem nebo pravidly postará o úklid - po skončení práce se stará o úklid Žák se s ostatními žáky po skončeni práce iniciativně dohodne, kde ve třídě udělají dočasnou výstavku právě dokončených produktů, aby ostatní viděli, co která skupina vytvořila. (Nenechá ležet výtvor na místě bez toho, aby se zajímal o jeho další osud. nespoléhá se na to, že to za něj „někdo udělá ", přestože jde o skupinovou práci.) Vyhot Inoceni práce ve skupině 4.12 - ze zadaných hledisek sleduje práci celé skupiny, jednotlivců i sebe a hodnotí ji podle modelu, s pomocí pracovního listu nebo podle kritérií připravených učitelem reflektuje a hodnotí práci svého týmu, jednotlivců i sebe podle kritérií, která si skupina vytvořila ve fázi přípravy; podle potřeby projednává i další hlediska 4.13 - pod vedením učitele nebo podle pracovního listu navrhuje, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak - hledá spolu s druhými nejlepší návrhy na to, co by se příště mělo dělat stejně a co jinak 44 Hotovým dílem se mysli např. graficky vyvedené řeaeni úlohy nebo j iné výtvory žáků. 45 naučný či propagační plakát, který skupina připravila. Upevňováni vztahů s druhými 4.14 - vyslovuje své oceněni nápadů a práce druhých dříve než kritiku; děkuje druhým za uznáni, raduje sc z úspěchu celé skupiny - vyslovuje své oceněni nápadů a práce druhých dříve než kritiku; děkuje druhým za uznání; nepodléhá ambicím, třídním stereotypům nebo rivalitám ani osobním preferencím ve vztahu ke spolužákům; raduje se z úspěchu celé skupiny i tehdy, když se na něm nepodílel nebo když zvítězilo řešeni, které sám neprosazoval 4.15 - neodmítá ani nekritizuje nápady, dokud nejsou prozkoumány; ncposmivá se. reaguje na informaci a nikoli na osobu - zdržuje sc posměšků nebo opovržení nad prací druhých, mluvi o práci a jejím výsledku a nikoli o vlastnostech nebo povaze osoby 4.16 - při potížích nebo nezdaru ncshazuje vinu na druhé - při nezdaru nebo potížích ncshazuje vinu na druhé, k příčinám nezdaní se dostává společným rozborem postupu nebo podmínek Podlo žená volba osobních cílů 4.17 - z nabídky úkolů si vybere takové, které dokáže splnit sám nebo s pomoci skupiny - s pomoci učitele si vytyčuje individuální úkoly a termíny podle své zkušenosti a vědomí svých dovedností; svá tvrzení o vlastních schopnostech dokládá příkladem některého svého výkonu 4.18 - v sebehodnotících pracovních listech si s pomoci učitele nebo rodiče volí cíl pro sebezlepšeni a určuje, co pro to může udělat - stanovuje si cíle pro sebezlepšeni (snaží se dál rozvinout v tom. v čem je silný, i zlepšit sc v tom. v čem je slabší) a vydrží usilovat o jejich dosaženi 4.19 - vyslechne, co mu druzi nebo učitel o jeho práci říkají, radí se s učitelem, jak zlepšit své další jednání na základě toho, co se dozvěděl ze zpětné vazby 1 - podle svého uvážení využívá zpětnou vazbu pro své další jednání Emoce 4.20 - pokud jedná impulsivně a nezvládne své jednáni, omluví se za to, že nezvládl své emoce - pojmenuje své emoce v daném okamžiku, omluví se při jejich nezvládnutí ve skupině, používá jednoduché postupy jak zvládat své emoce Ukázková lekce TJak (vyučovací j ednotka 45 minut) Vzdělávací oblast: Človék a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Vyuíovací předmět: Fyzika Ročník: 7. Pomůcky: pracovní texty 1 - 3, pracovní listy k hodnoceni, nafukovací balónek, jehla, kovové závaží. Místo, kde bude výuka probíhat: třída, uspořádaná pro skupinovou práci. Výchozí situace: Navazuje na látku o síle, gravitační síle - tíze. (Zpracovánopodle hodiny Šárky Kvasničkové) Cíle til působících na těleso, jejich velikosti, směry a) na oborové úrovni Očekávaný výstup RVP ZV: • žák urči v konkrétní jednoduché situaci druhy a výslednici. Učivo - tlaková síla a tlak Dílčí cíle: 1 • znalostní - žáci využívají nový pojem - tlak; žáci sc naučí, že jednotkou tlaku je pascal; žáci využívají s porozuměním zákonitosti, které vyplývají ze vztahu mezi tlakem a působící silou a obsahem plochy, na kterou síla působí; • dovednostní - žáci vysvětli svými slovy fyzikální obsah textu vztahující se k pojmu tlak; žáci vypočítají tlak podle vzorce, který sc sami navzájem naučí; žáci vysvětli na základě právě získaných znalostí předvedený pokus s tlakem. b) na kompetenční úrovni Žirši cil; • naplnění dílčí části kompetence, k jejímuž rozvoji tato vyučovací jednotka přispívá. Kompetence sociální a personální | • žák účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytvářeni pravidel práce v týmu, na základě poznáni nebo přijetí nově role v pracovni činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce Dílčí cíle: • Žáci si rozdělí části úkolu a role a každý žák přijme zodpovědnost za plnění úkolu. V této hodině nám půjde hodně o rozvíjení osobní odpovědnosti žáků za práci celé skupiny. Proto volíme metodu skládankového učení, která jak v expertních, tak v domovských skupinách vyžaduje ode všech aktivní naplněni odpovědnosti. j • Záci si vc skupině ujasní úkol, tj. prostudují s ostatními zadání, ujistí se o porozumění u sebe i u druhých. Žáci budou pracovat ve třech expertních skupinách, což je organizace práce, která dává velkou příležitost pro to, aby si žáci samostatně museli ujasnit úkol, který mají řešit. Tento krok je předpokladem úspěchu, a tím se i dotýká odpovědnosti žáka za splněni úkolu. 4 h Další rozvíjená kompetence Schéma skládankového učeni (DS - domovská skupina, ES - expertní skupina) Kompetence komunikativní • žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivované v písemném i ústním projevu • žák naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodné na né reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje • žák využívá získané komunikativní dovednosti k vytvářeni vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi • žák rozumí různým typům textů, ústních projevů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského', děni Dílčí cíle: Při práci v expertní skupině: • žák vyhledává ve studovaném textu nejdůležitějaí informace; • žák přetváří sdělení tak, aby zvýšil jeho srozumitelnost a pochopitelnost; • žák zpracuje dávku informací tak, aby oslovil adresáty, kteří mají informace pochopit a naučit seje. Při vyučování ostatních v domovské skupině; • žák se vyjadřuje v krátkém čase stručně a přímo k věci, přináší posluchačům přesvědčí výklady i příklady a klade návodné otázky. Na čem poznáme naplnění cílů: a) na oborové úrovni: dosažení cílů poznáme z toho, že žáci zvládnou závěrečné zadání - viz pracovní list (žák spočítá příklad a vysvětlí popsaný jev vlastními slovy); b) na kompetenční úrovni: dosažení cílů poznáme pozorováním práce žáků v expertní a domovské skupině, kde budeme sledovat, jak studují text a jak se ho vzájemně učí; z&á S£ z domovských skl4,in fesunou do sk in expertních (ES). v rámci jedné ES mají všichni kvalita spolupráce se projev! , v tom, že kazdy zak zvládne závěrečné oborové (fyzikální) žád s(ejny ^ který studuj, g dom]uví s£ na ^ jak informace zJtextu nauí( Ípoluž.Ay zadanl poté, až se každý z nich vrátí zpět do DS. Jejich úkolem je vymyslet konkrétní strategii či metodu učení, pro jejíž přípravu a realizaci mohou využít rozmanitých pomůcek (flipových papírů. Průběh vyučovací jednotky barevných papírů, lepítek atd). Každý žák v ES si tedy připraví jakýsi záznam či výtah z textu, který může mít různou podobu dle domluvy členů v ES, a který by měl sloužit k jejich působení EVOKACE V roli učitelů, až se vrátí zpět do DS. (Časový limit 12 minut.) VĚDOMĚNÍ SI VÝZNAMU INFORMACÍ a) Otázky Na tabuli jsou připraveny dvě otázky, na které žáci samostatně odpovídají do sešitu 4 minuty: Šel (šla) jsi někdy hlubokým sněhem? Pokud ano, jak se ti šlo a proč? Čemu dáš v přeplněné tramvaji přednost? Proč? Aby ti na nohu stoupla štíhlá dáma na jehlové podpatku nebo aby ti na nohu sloupl silnější pán v pohorce? Poté společná (řízená) diskuse nad odpověďmi žáků - 5 minut. kEFLEXE časový limita a) Práce v domovských skupinách - vzájemné učení Žáci se přesunou zpět do DS a každý z nich učí spolužáky informace ze svého textu (postupně od 1 textu Č. 1 až k textu poslednímu). Záci si během toho zapisuji nejdůležitější poznatky do sešitu. (Časový hmit pro každého žáka 5 minut - celkem pro učení se třem textům v DS tedy 15 min.) b) Skládankové učení (viz nákres dále) 'b) Pokus ^Vyučující předvede jednoduchou demonstraci: Učitel žáky seznámí s organizací skládankového učení a rozdělí je do domovských skupin (DS) po Na nafouknutý pouťový balónek položí vyučující nejprve závaží o hmotnosti 0,5 kg a demonstruje, třech žácích. Každý žák v domovské skupině dostane jiný text (č. 1, 2, 3), žáci si text samostatní že balónek nepraskne. Potom na balónek přiloží lehkou jehlu hrotem a balónek praskne, čtou (4 min). Vyučující požádá žáky, aby se zamysleli v domovských skupinách nad fyzikální interpretací •pokusu a aplikovali právě získané znalosti na jeho vysvětlení. 4S 4" APLIKACE POZNATKŮ - zadání: V závěru hodiny žáci samostatně vypracují zadání, ve kterém vypočítají jeden konkrétní příklad a vysvětlí právě předvedený pokus. Vypracované zadání odevzdají žáci vyučujícímu. (Časový limit 5 minut.) Reflexe učitele po skončení vyučovací jednotky Co se podařilo Žáci si pomocí otázek v úvodu velmi dobře vybavili, aniž by použili slovo tlak, jeho působeni1 setkání s ním v minulosti Všichni žáci se mohli zapojit do diskuse, která následovala po vypracováni otázek. Text 1 i 3 byl zvolen přiměřeně schopnostem žáků i časovým možnostem. Organizace skládankového učení udržela všechny žáky po celou dobu v pozornosti. Žáci, kteří mají pověst, že ,je nic nebaví a nezaujme", pracovali velmi dobře a v závěru v zadám prokázali, že celou problematiku pochopili (celé zadání měli bez chyby). V každé skupině (DS i ES) se někteří žáci ujali vůdcovské role a pomohli tím ostatním žákůn v pochopení textu. Co se nepodařilo (co bych udělala příště jinak) Text 2 byl příliš dlouhý a svým obsahem (vzorce a obrázky) žáky trochu odrazoval. Po návratu žáků z expertních skupin do domovských skupin někteří nedokázali dodržet stanovena!] strategii výuky ostatních žáků v DS - možná je zapotřebí žáky lépe kontrolovat při práci v ES. Do zadání příště určitě včlením tlakovou sílu (ne pouze hmotnost knihy) - někteří žáci nevěděli jak spočítat z hmotnosti tíhu, a tudíž nemohli ani spočítat tlak. Do zadání příště nebudu uvádět desetinná čísla - někteří žáci se evidentně potýkají s numericko! neznalostí dělení desetinných čísel. Pro cíl této hodiny by bylo lepší zvolit čísla přirozená, i kterými nemají žáci problémy. Výsledky zadání PŘÍKLAD: 74 % žáků bezchybně vypočítalo přiklad i s uvedením označení nové veličiny tlakl a s uvedením nové jednotky pascal. Zbylí žáci buď neumějí spočítat tíhu tělesa, a tedy nemoha) počítat tlak, který těleso vyvolá, nebo neumějí dělit desetinným číslem, takže nemají správo) numerický výsledek. POKUS: 60 % žáků přesně zdůvodnilo chováni balónku při pokusu i š uvedením závislosti tlaSjí jehly na balónek na ploše jehly. Zbylí žáci pouze intuitivně uváděli, že balónek praskne, protož , je jehla ostrá", neuvedli souvislost mezi obsahem plochy jehly a tlakem, který jehla vyvolá. Příloha 1 ..IX 2: TLAK Co může nadělat více škody - ponorka nebo bota s jehlovým podpatkem? AČ se to nezdá, je to jehlový podpatek. Může zničit koberec a nadělat díry do podlahy. Nejen kvůli velké síle směrem dolů, ale hlavně proto, že tato sílaje soustředěna na tak malou plochu. Vytváří velký TLAK. Tlak vyjadřuje, na jak velkou plochu je sila soustředěna. Lze ho spočítat podle následující rovnice: 1 sila F tlak =-■—— neboli p = — obsah plochy £ Jednotkou tlaku je newton/metr2 (N/m2) neboli pascal (Pa) Síla (gravitační): 200 N Síla (gravitační): 200 N Obsah plochy: 4 m . , 200jV N tlak =-— = 50— 4/m m -50Pa Obsah plochy: 2 m 200A' N tlak = =-^- = ! 00— = 1 OOPa 2m~ m TEXT 3: JAK NÁM POMÁHÁ (ŠKODÍ) TLAK Tam, kde je obsah plochy velký a tlak nízký Člověk na lyžích nebo se sněžnicemi působí na větší ploše, tedy menším tlakem, proto se méně boří. Aby se kola traktoru co nejméně bořila do půdy, musí být velká a široká. Tlak na vlhké půdě je tak menší a traktor se neboří. Podložka pod šroubem zajišťuje větší plochu, a tedy nižší tlak, a hlavice šroubu nezalézá do dřeva. Těžká zvířata potřebují silné nohy, jinak by jejich kosti tlak nezvládly. Tam, kde je obsah plochy malý a tlak vysoký Čím je čepel nože ostřejší (menší obsah plochy), tím je tlak nože větší. Fotbalista má špunty na kopačkách, aby vytvořily dostatečný tlak na trávník a lépe se mu běhalo. Hrot napínáčku má velmi malý obsah plochy a může tedy vyvolat obrovský tlak. V jehlových podpatcích, které mají malý obsah plochy, může žena udělat díry do podlahy, protože vyvolá obrovský tlak. TEXT 1: FAKÍR Asi jste slyšeli o indických fakírech, kteří dokážou ležet na špičkách hřebíků. Vypadá to jak bůhvíjaké kouzlo. Říkáte si, jak to ten fakír vydrží? Pojďme ale chvíli počítat: Řekněme, že hřebíky jsou v prkně 2 cm od sebe. Na prkně 40 cm x 180 cm by pak bylo 20 x 90' 1800 hřebíků. Fakír je hubený, jeho hmotnost může být okolo 60 kg. Na všech 1 800 hřebíků ted; působí síla 600 N a najeden hřebík jen 600 N : 1800 = 1/3 N. To je skoro stejně malá síla, jakou » naši ruku tlačí volně postavený hřebík. Každý z nás by ji vydržel. Fakírský kousek není tedy žádné kouzlo, ale jen šikovné využívání fyziky. Fakír ví, že sft rozložená na velkou plochu mu nic zlého neudělá. 50 51 Příloha 2 í) Zadaní Jméno ILSsSKÉfe............třUkL.±ň......hodnocení 1 Otevřené kniha leží na stole 0 Zadání — t ň Jméno...tfí#iUí...-.v~. .......trida.P- hodnocení 1. Otevřená kniha leží na stole. j2B hmotnost 0,4 kg obsah plochy 0,02 m2 Vypočtěte a) tíhu, kterou působí kniha na stůl: b) tlak, který kniha vyvolá no stůl. 2. Vysvětlí, proč nafouknutý balónek nepraskne, když na' něj přiměřeně působíme větším předmětem (např. kovovým závažím) a proč naopak praskne, když působíme jehlou? Své vysvětlení můžeš doplnit obrázkem. P***- t«V\-v wi «*•-•>*» ifcícili pU» r tfó* f4s»> rfis*'»i'iwiiU ),4 kg H ^ I hmotnost 0 obsah plochy 0.02 m* Vypočtěte a) tíhu, kterou působí kniha na stůl; -.v - 0,< Í 'O.c T-ft= ' b) tlak, který kniha vyvolá na stůl. fria 'nit ' čUnnmu i -tucty', ý»é t* ^eu^' 5*Jf c 0,1 to ch se ještě potřebuje zlepšovat. Žák si vyrobí vizitku bez použiti písma, sestaví vlastni erb apod.. ve kterém znázorni, co jej baví a co mu jde dobře. Sepíše vlastní zájmy, dovednosti; formou jednoduchého inzerátu nabídne vlastni činnost... - „inzertní kancelář". - poznává různé obory lidského konání; vysvětlí, v čem spočívá jejich význam Zjišťuje, jakou práci přispívali různi lidé k tomu, aby se mohl ráno dostavit do školy. Projekt „můjpokojíček" - zjistí, co vše je zapotřebí, aby si mohl zařídil vlastni pokojíček - kdo navrhuje nábytek, vyrábí, prodává, sestavuje apod. - reálně odhadne své možnosti (co dokáže a za jakých podmínek) Sestaví „erb vlastních úspěchů", očekáváni, možnosti; odhaduje předem některé své výkony a potom srovnává svůj odhad s reálnou situací (vybere si z několika úkolů různé náročnosti, při skupinově práci zvoli úkol podle s\ých schopnosti...). Zpracuje vlastni charakteristiku, podle analýzy charakteristik přiřadí vhodně osoby konkrétním činnostem. - vyhodnocuje, v jakých oborech lidského konáni by mohl svůj zájem a své vlohy rozvíjet Vyrábí své fiktívni vizitky současné i budoucí, píše novinový článek o sobě - v budoucnosti, vyrobí desky ke své životopisné knize apod. Prezentuje vlastni schopnosti a zájmy. - získává informace o různých profesích a učí se v nich orientovat (vyhledá potřebné informace pro splnění požadavků na danou profesi apod.) Zjišťuje, jaké profesi se věnuji lidé v jeho okolí, co v rámci této profese dělají a co musí dobře ovládat, aby mohli profesi úspěšně vykonávat. Na základě zkušenosti řekne, jaké vlastnosti by měli mil lékaři, učitelé... - získává potřebné informace o případné budoucí profesi, posuzuje profese z různých hledisek a vyhodnotí jc vzhledem ke svým předpokladům a možnostem Vytvoří si obraz svého budoucího života - až mu bude 30 let (bydleni, rodina, zaměstnáni...), potom zjišťuje, co musí učinit pro z\>olený způsob života, co již dělá nebo může dělat nyní, co v blízké budoucnosti. Sepiše pozitiva a negativa vybraných profesí (učitel, lékař, prodavač, řidič...) a porovná je vzhledem ke svým předpokladům. - vyhledá poptávku po své práci a příležitost k zaměstnáni v různých médiích (např. pracuje s inzerátem - rozpozná, jakou práci nabízí) Během jednoho týdne zjišťuje poptávku po zvolené profesi v tisku, na internetu, na úřadu práce apod. Inzertní kancelář - vyhledává nabídku a odpovídá na ni, přijímá inzeráty apod. - analyticky uvažuje o možnostech podnikání ve svém prostředí, identifikuje potřeby a poptávku, odhaduje možné podnikatelské kroky; účastní se fiktivního podnikání Založí fiktivní jirmu zvolí oblast podnikáni s ohledem na vnitřní i vnější podmínky, zvoli si strategii pro úspěšně provozováni firmy atd. „Jak je možné zlepšit život v našem městě, části města apod. "; „Jak mohu přispět já ke zlepšeni života v našem městě... " - úvaha, diskuse apod. PodnHiatelskéjny^ _ vhodným způsobem nabídne vlastní služby Nabídne, že spolužák nauči^ co on, sam, neuměj, a chleh by umel. vyžaduje adekvátni oceněni vlastního nápadu, námětu; včene ocení nové návrhy druhých 64 - použije různé způsoby, jak se prezentovat na trhu práce Napíše životopis v českém a jednom cizím jazyce, popise vlastni klady a zápory. asertivně obhajuje vlastni práci, požaduje za ni adekvátní oceněni (nepodceňuje se ani nepřeceňuje, je si vědom ceny vlastni práce); věcně ocení práci druhých, vhodně podá kritiku provede finanční rozpočet na danou akci školy, porovná připadne náklady a zisk spojený s plněním dalších úkolů Žáci vypěstuji sazenice salátu, kedlubny, rajčat apod.. které polom škola prodává - zjistí náklady na semínka, odhadnou množství vypěstovaných sazenic. po prodeji 6.22 s pomocí učitele vysvetlí na Diskutuje nad přečteným při během '^r^nimU^t porovnajípříjmv a výdaje » spočítajízisk. Žác,-vyt^ři výtvarná díla - na modelových příkladech zhodnotí dodržování etických norem podnikáni Žáci na základě novinových článků o dodržováni hygienických podmínek práce v některých továrnách vyhodnotí, do jaké mhy tamní podnikatelé dodržuji etické normy podnikáni. Ukázková lekce Životopis stromu (celoroční projekt v rámci vyučovacího předmětu Přírodopis) Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Vyuěovací předmět: Přírodopis Roěník: 7. Pomůcky: jsou uvedeny u jednotlivých vyučovacích jednotek. Místo, kde bude výuka probíhat: vyznačené území v okoli školy, přírodopisná pracovna. Cíle a) na oborové úrovni Hlavni cíl: Žák poznává přírodu v okoli školy (svého bydliště) a vytváří si tak kladný vztah a úctu k přírodě -seznámí se s některými druhy stromů v okolí školy; zjišťuje jejich způsob života, vztahy k organismům žijícím v jejich bezprostředním okolí; vede záznamy o průběhu dlouhodobého pozorování: výsledky svého zjištění prezentuje na veřejnosti formou plakátu Očekávané výstupy RVP ZV: • uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi; • rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce pomoci klíčů a atlasů; ' aplikuje praktické metody poznávání přírody; • dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při poznávání živé a neživé přírody. )ílčí cíle (vymezené na začátku oroiektii *4i~- - ni„. _ r""P"™' a chovánípřipoz tíUfilcile(vymezené na zařánv,, „ •, <■ ""<">veprirodv. ' žák si vybere ve vSffi Vedenim ™tele) "Koly pro ^ "*«n> jeden strom a zjistí o něm Dožari„ ■ ■ pořídí dXentac, ve které bud .