MGR.DANA VESELÁ, PH.D. KATEDRA PEDAGOGIKY 10656@mail.muni.cz Školský a školní management Náplň dnešního setkání ●Organizační informace ●Úvod ke školskému a školnímu managementu ●Kvíz k legislativě ●Úraz, pracovní list Organizační informace Doporučená literatura: ●Obst, O. (2006). Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého. ●Školská legislativa: www.msmt.cz, www.csicr.cz -portfoliový úkol -test (70 % správně) Očekávání k předmětu ●Co si myslíte, že se zde naučíte? ●Co byste se chtěli dozvědět? ●K čemu Vám to bude? Co je to management? ●Co je obsahem činnosti managementu? ●Jaké roviny managementu v souvislosti se školou znáte? ●Kdo koho ve škole řídí? Management ●komplexní činnost – řízení školy, od plánování, přes hodnocení, rozhodování k uskutečňování záměrů školy. ●klíčová slova, z nichž se řízení skládá jsou tedy: plánování – organizování – výběr a rozmístění pracovníků – vedení lidí - kontrola Osnova předmětu ●Pedagogický management – třídní učitel, administrativa, mimoškolní aktivity, strategie řízení třídy, organizace výuky ●Školní management - správa, řízení a vedení školy, evaluace školy, výběrové řízení na školách, inovace ve škole, školská rada ●Školský management – vzdělávací politika ČR a EU, kurikulární dokumenty, školská legislativa, rozvojově-vzdělávací projekty ve škole Kompetence učitele ●Jaké kompetence ve vztahu k různým úrovním managementu by měl mít učitel? ○Manažerská: má znalosti o podmínkách a procesech fungování školy, ovládá administrativní úkony spojené s evidencí žáků, má organizační schopnosti pro mimovýukové aktivity žáků ○Komunikativní: ovládá prostředky pedagogické komunikace, dovede uplatnit efektivní způsoby komunikace a spolupráce s rodiči a ostatními sociálními partnery ○Intervenční: ovládá intervenční prostředky k zajištění kázně, je schopný rozpoznat sociálně patologické projevy žáků ○Pedagogická: ovládá procesy a podmínky výchovy, je schopen podporovat rozvoj individuálních kvalit žáků, má znalosti o právech dítěte a respektuje je ve své práci ○… Kompetence oborově předmětová – učitel je schopen v rámci své aprobace transformovat poznatky příslušných oborů do vzdělávacích obsahů vyučovacích hodin. Dovede integrovat mezioborové poznatky a vytvářet mezioborové vztahy. Kompetence didaktická/psychodidaktická – ovládá strategie vyučování a učení, dovede využívat metodický repertoár, který je schopen přizpůsobit individuálním potřebám žáků. Kompetence pedagogická – ovládá procesy a podmínky výchovy, je schopen podporovat rozvoj individuálních kvalit žáků, má znalosti o právech dítěte a respektuje je ve své práci. Kompetence manažerská – má znalosti o podmínkách a procesech fungování školy, ovládá administrativní úkony spojené s evidencí žáků, má organizační schopnosti pro mimovýukové aktivity žáků. Kompetence diagnostická, hodnotící – dovede použít prostředky pedagogické diagnostiky, je schopen identifikovat žáky se specifickými poruchami učení. Kompetence sociální – ovládá prostředky utváření pozitivního učebního klimatu. Kompetence prosociální – ovládá prostředky socializace žáků. Kompetence komunikativní – ovládá prostředky pedagogické komunikace, dovede uplatnit efektivní způsoby komunikace a spolupráce s rodiči a ostatními sociálními partnery. Kompetence intervenční – ovládá intervenční prostředky k zajištění kázně, je schopný rozpoznat sociálně patologické projevy žáků. Kompetence osobnostní – psychická a fyzická zdatnost a odolnost, dobrý aktuální zdravotní stav, mravní bezúhonnost. Kompetence osobnostně kultivující – má znalosti všeobecného rozhledu, umí vystupovat jako reprezentant své profese, má osobnostní předpoklady pro kooperaci s kolegy, je schopen reflektovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků. Proč je tento předmět důležitý? ●Administrativní zátěž ●Problémové situace ●Spory s rodiči ●Legitimizace postupů ●Strategické uvažování ●Není nutné znát veškerou legislativu, ale umět najít, co potřebuji! ●Časté změny legislativy Kvíz - legislativa škol 1. Podpůrná opatření mají 4 stupně. NE (Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných - 27/16) 2. Strategický dokument pro vzdělávání je Bílá kniha. NE (web MŠMT) 3. Podpůrná opatření hradí rodiče a škola podle domluvy. NE (Vyhláška 27/16) 4. Podpůrná opatření 1.a 2.stupně uplatňuje škola i bez doporučení ŠPZ. NE (Vyhláška 27/16) 5. Před uplatňováním podpůrných opatření 2.- 5.stupně je třeba informovaný souhlas zákonných zástupců, případně zletilého žáka. ANO (Vyhláška 27/16) 6. Speciálně pedagogickou péči musí zajišťovat pouze škola, kam žák dochází. NE (Vyhláška 27/16) 7. PLPP se vytváří pro žáka na 1. stupni podpory. ANO (Vyhláška 27/16) 8. Pro uplatnění PLPP není třeba písemný informovaný souhlas ZZ nebo zletilého žáka. ANO (Vyhláška 27/16) 9. O revizi zprávy ŠPZ může požádat škola. ANO (Školský zákon) 10. IVP vytváří škola na žádost rodičů, může být podpořeno doporučením ŠPZ. NE (Školský zákon) 11. Doporučení podpůrných opatření může vydat i klinický psycholog. NE (Školský zákon) 12. Jedním z podpůrných opatření může být i tlumočník českého znakového jazyka. ANO (Vyhláška 27/16) 13. Školní matrika obsahuje údaje o znevýhodnění dítěte, žáka nebo studenta uvedeném v § 16. ANO (Školský zákon) 14. Nejvyšší počet žáků ve třídě je 30. ANO (Vyhláška o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky - 48/2005) 15. V období školního vyučování může ředitel školy ze závažných důvodů, zejména organizačních a technických, vyhlásit pro žáky nejvýše 6 volných dnů ve školním roce. NE (Školský zákon) 16. Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, nesmí na jednu osobu zajišťující bezpečnost a ochranu zdraví žáků připadnout více než 25 žáků. ANO (Vyhláška 48/2005) 17. Akci mimo školu oznámí škola rodičům nejpozději dva dny před konáním. NE (Vyhláška 48/2005) 18. Škola se rozhodne, jaký bude její vyučovací jazyk a oznámí tuto skutečnost zřizovateli. NE (Školský zákon) 19. V knize úrazů se neuvádí s ohledem na GDPR jméno dítěte, je evidováno pouze pořadové číslo. NE (Vyhláška o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů – 64/2005) 20. Školní družina vykonává svou činnost pouze v období školního vyučování. NE (Vyhláška o zájmovém vzdělávání – 74/2005) 21. Podzimní prázdniny mohou trvat 2-3 dny. NE (Vyhláška o organizaci školního roku – 16/2005)