Hodnocení, kritéria hodnocení Sumativní : zaměřuje se na výsledky (popř. produkty), zjišťuje konečný stav (např. známka na vysvědčení) a nese informaci jak pro žáka, tak pro jeho rodiče, pro učitele, pro vyšší vzdělávací stupeň, pro potenciálního zaměstnavatele atd. Formativní (průběžné): zaměřuje se na proces a hlavním účelem je zpětná vazba pro žáka a pozitivní formování jeho schopností Proč formativní hodnocení? · je jednou z nejefektivnějších strategií podporujících školní úspěšnost žáků · má nezastupitelnou roli při rozvíjení kompetence k učení · podporuje spravedlnost ve vzdělávání prostřednictvím poskytování rovných šancí Součásti formativního hodnocení · Cíle a kritéria · Zjišťování aktuálního porozumění žáků · Informativní zpětná vazba (ústní, písemná, reakce na chybu) · Vrstevnické hodnocení a sebehodnocení · Úsilí a chování (oddělování snahy a výkonu) Hodnocení a výuka Před výukou – cíle a kritéria Během výuky – aktuální stav učení Po skončení výuky – zpětná vazba Vzdělávací cíl = vyjádření výsledku procesu učení, cílový stav, očekávaný výstup, účinek vzdělávání na žáka. Možnosti sebehodnocení · sebehodnotící listy · pohyby · grafické symboly · jedna věta na závěr hodiny/aktivity · hodnotící komunikativní kruh Postup při stanovení kritérií 1. Nejdříve formulujte, jak se u žáka projeví, že úkol zvládl, že dosáhl stanoveného cíle. 2. Dále formulujte, jaký výkon je nedostatečný. 3. Rozdělte výkony do rovnoměrné škály (stupnice). 4. V případě složitějších kritérií popište, jak bude vypadat výkon nebo produkt žáka pro jednotlivé stupně co bude indikátorem dosažení. Žáky můžete do tvorby kritérií zapojit různou formou. · vytvoříte kritéria sami a žáky s nimi seznámíte · vytvoříte je společně se žáky (např. jim dáte seznam kritérií, do kterého přidáte několik „nepatřičných“ kritérií a požádáte je, aby je našli a vyřadili) Formativní hodnocení: · je vyjádřeno jinak než známkou, nejčastěji slovně. · používá popisný jazyk, ne posuzující. · musí sloužit v první řadě žákovi. Vytvořte ve skupinách kritéria hodnocení pro stupnici 1 - 5: Referát z četby, 6.ročník nebo Přednes básně, 2.ročník nebo Pokus v přírodovědě se záznamem, 9.ročník Otázky k zamyšlení: Jak hodnotit chování žáků? Co je předmětem hodnocení chování? Jak lze hodnotit chování formativně?