Výchovné situace ve škole: analýza a interpretace Hana Horká KS JS 2020 Základní témata • Problémové chování žáků, příčiny a okolnosti problémového chování žáků, vztah vyučujícího s žákem a se třídou. • Neklid ve třídě, vyrušování, zapomínání. Nevhodné chování, konfliktní, drzý žák. • Negativismus a nespolupracující žák. • Závažné porušování školního řádu (drogy, alkohol, krádeže, závažné ubližování). • Postupy zvládání stresových situací ve třídě. • Možnosti a využití neverbálního projevu, verbálního projevu a asertivní komunikace při výchovných situacích. • Práce s třídním kolektivem, nastavování a dodržování pravidel třídy. Sociální a osobnostní rozvoj třídy, techniky práce se třídou. Použitá literatura Auger, M. T., Boucharlat Ch.(2005). Učitel a problémový žák. Praha: Portál. Cangelosi, J. S. (1994). Strategie řízení třídy. Praha: Portál. Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. Pasch, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Zadání seminárního úkolu 1. krok: • Na základě svých zkušeností popište nevhodné/problémové chování žáka/žáků – aktéry, průběh, podmínky … co se stalo? 2. krok: • Analyzujte možné příčiny takového jednání… proč se to stalo? 3. krok: • Navrhněte Váš způsob řešení a zdůvodněte s oporou o teoretická východiska. Srovnejte s řešením, které jste zažil/a jako žák/yně/student/ka… jak lze situaci řešit? • Seznamte se s metodickými pokyny MŠMT. Do 10. dubna 2020 Společně budeme hledat cesty, abyste ve výuce byli vy i žáci spokojeni… Dokážeme to? Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-NC-ND Úkoly do skupin UVEĎTE PŘÍKLADY RUŠIVÉHO CHOVÁNÍ. ZAMYSLETE SE NAD TÍM, PROČ K NĚMU DOCHÁZELO? VADILO BY VÁM TAKOVÉ CHOVÁNÍ? PROČ? Na co zaměříme především: Rušivé chování Vykřikování Provokování učitele Vyhýbání se práci Hluk Proč se žáci chovají nevhodně ve výuce? Nuda Nebyl úkol příliš dlouhý? Nebyl moc snadný či přehnaně náročný? Byl pro žáky dostatečně výzvou? Byla metoda, kterou jsem použila, pro žáky dostatečně pestrá? Mohli být žáci v převážné části hodiny aktivní? Dlouhotrvající duševní námaha: Nejsou žáci po hodině mého kolegy příliš vyčerpaní? Nevyžaduji po žákovi C., aby intelektuálně pracoval po příliš dlouhou dobu? Nemohl bych mu zadat více praktický a dovednostně orientovaný úkol? Nízká sebedůvěra žáků (obava ze selhání): •Pomohl jsem nemotivovaným žákům zaměřit se na úkol, ne na riziko neúspěchu? •Poskytuji jim dost podpory, aby se cítili jistější? •Posiluji u žáků víru v úspěch? •Nepodporuji u nich obavu z chyby? Špatný příklad učitele • Chci po žácích to, co sama dodržuji? • Chodím do hodin včas a připravený? • Nevyjadřuji se neuctivě o jiných lidech? • Zajímám se o úspěchy a problémy každého žáka? • Nemohou žáci mé ironické poznámky hodnotit jako urážky? Nejistota žáků • Vědí žáci, co ode mě mohou očekávat? • Nechovám se záludně? • Nepoužívám ironii? • Nebojí se mě? • Máme ve třídě určité rituály, u kterých je všem naprosto jasné, jak budou probíhat (pozdrav, kontrola domácích úkolů, rozdávání sešitů, odchod ze třídy? Nereagování na nevhodné chování: •Mám promyšlené, kdy reaguji a kdy nereaguji na nevhodné chování žáků? •Máme ve třídě stanovena jasná pravidla chování a poukazuji na ně? •Vědí (cítí) žáci důvod, proč chování určitého žáka ignoruji? Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-NC-ND Jen zčásti může učitel ovlivnit projevy rušivého chování způsobené těmito faktory: • poruchy nervové soustavy, • duševní nemoci, • traumatické zážitky, • poškozující rodinná výchova aj. Není možné dát jednoduché návody V hodinách určitého učitele je sice kázeň, ale žáci se cítí být ponižováni či zastrašováni. Každý učitel musí najít svou cestu, jak rušivé chování řešit s ohledem na svoji osobnost a hodnotový systém, který zastává. Zaručené rady nefungují. Neexistují žádná jednoduchá řešení a všeobecná doporučení. Každému učiteli fungují jiné postupy, navíc ke každému žákovi je nutné přistoupit jinak. Co vadí mně, nemusí vadit jiným, a proto doporučuje si říci: (Fontana 2003, s. 338) • Proč mi to vadí? • Není to známka vlastní nejistoty? • Neberu si jejich vtípky, které souvisí s jejich věkem, příliš osobně? • Nestanovila jsem přehnaně náročná pravidla a teď se bojím, že přijdu o autoritu? • Nemám tak odlišné zásady od svých kolegů, že se žáci v mých hodinách cítí nejistí, a mě se dotýká, že si neuvědomují, že to myslím dobře? • Byl bych schopen jako dítě dodržovat to, co od svých žáků chci? Na čem závisí rušivé chování aneb kdo jej může ovlivnit nejvíce? Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY Rušivé chování závisí na celkovém systému práce učitele xx vzdělávací a výchovné cíle metody a strategie způsoby hodnocení a motivování spolupráce s rodiči přístup k žákovi vše směřuje k ROZVOJI ŽÁKA Řešení rušivého chování Základem je změnit vlastní chování (Auger a Bouchalart, 2005, s. 82) Žák se chová arogantně, protože se chce vytáhnout před spolužáky Bude proto dobré si ho momentálně nevšímat, aby se situace zbytečně nezhoršovala. Později bude možné si s ním pohovořit. Žák se chová arogantně, protože má osobní problémy. Požádám ho, abychom si spolu mohli po hodině promluvit. Požádám ho, abychom si spolu mohli po hodině promluvit. Arogantní chování tohoto žáka se mě velmi dotýká. Zlobím se a požaduji okamžitou omluvu před celou třídou. Arogantní chování mě přinutilo „vybuchnout“. Vykázal jsem žáka ze třídy. Pamatujme • Jak vnímá učitel sám sebe a jaké má pocity a vztah sám k sobě, tak se utvářejí vztahy k problémovému žákovi. • Pokud porozumíme svým pocitům, budeme je moci také zvládnout. • Víme, jak „fungují“ naše skutečné pocity (vztek, strach) a jaká jsou naše přání, potřeby a zábrany, pak dokážeme udržet určitý odstup, jednat s větší jistotou. • Po přezkoumání vlastních pocitů, přání a chování může učitel dojít k závěru: • když změním pohled na to, co je rušivé, může se situace ve třídě rapidně zlepšit. Žáci, kteří vyrušují, něco sdělují • Dreikurs (in Pasch a kol. 1995, s. 363) klasifikuje 4 základní vzorce rušivého chování: usilování o pozornost, boj o moc, snaha pomstít se a usilování o soucit. • Žák usiluje o pozornost: na pokyn učitele přestane, ale za chvíli zase začne. I hněvivá pozornost je lepší než nezájem. • Chování je pravděpodobně zpevňováno v rodině - pozornosti pouze, když si o ní „říkal“ zlobením či křikem. • U učitelů beznaděj, podráždění a frustraci. Žák bojující o moc • Žák pokračuje v chování, i když s ním má přestat. Často jej ještě stupňuje. • Chce ukázat, že je silný, umí se vzepřít autoritě a rozhoduje, co se bude ve třídě dít. • Kdyby se takto nechoval, mohl by mít pocit, že je nezajímavý, nikdo o něj nestojí, nemá pro ostatní hodnotu. • Učitel často cítí hněv, výzvu, provokaci. Má potřebu ukázat, kdo tady rozhoduje. Žák touží po pomstě • Pomsta nemusí být zaměřena na konkrétní osobu, ale může být podvědomá. • Žák ostatním nadává, posmívá se jim, snaží se jim verbálně nebo fyzicky ublížit. • Nečeká, že ho bude mít někdo rád. Je přesvědčen, že je „zlý“ a tak se cítí lépe. Strach je pro něho hodnota, není jim lhostejný. Žák usilující o soucit • Žák se nesnaží projevit iniciativu a stále prosí o pomoc. • Stěžuje si, že nerozumí úloze, i když učitel ví, že by s jejím řešením neměl mít problémy. • Projevování vlastní nedostatečnosti, závislosti a bezmocnosti je pro něho prostředkem k přijetí ostatních. • Učitel bývá zoufalý a nevidí východisko. Neví, co by měl „víc“ udělat, aby žák s takovým chováním přestal. Žáci si obvykle neuvědomují, proč se chovají určitým způsobem: • jednají podvědomě, nesnaží se úmyslně ublížit učiteli či spolužákům; • vnímají pozornost dospělých jako nepostradatelnou také proto, že jim dává pocit, že se s nimi počítá jako s lidmi; • umožňuje jim cítit se významnými a zvýšit si sebevědomí. • zájem, pozornost, i když hněvivá, je pro ně přijatelnější než nezájem. Často to bývají děti z méně šťastnějších domovů (Fontana 203, s.340–341). Postoje při vedení rozhovoru Klasifikace (Auger a Boucharlat, 2005, s. 86–88 podle H. H. Portera): Hodnotící přístup – Vůbec se nesnažíš (k pocitům viny, nebo k přijetí takového hodnocení, nebo k opozici). Interpretační přístup – Tvrdíš, že tomu nerozumíš, ve skutečnosti jen nechceš pracovat. Snaha o okamžité řešení – Prostě si musíš přesednout. Investigativní přístup – Kde doma sedíš při psaní úkolů? Hraje ti při tom hudba? Podpůrný přístup – Nic si z toho nedělej. To je v tomto věku úplně normální. Chápající přístup – Odráží se v něm snaha žákovi naslouchat, přijmout bez hodnocení to, co říká, chápat žákovy postoje, pocity, činy i celkovou osobnost žáka. Přeji hodně sil a podpory Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-NC-ND Základem jsou pravidla a jejich důsledné uplatňování Tvorba pravidel třídy společně, spoluodpovědnost za dodržování (lze stvrdit podpisy učitelů i žáků pod znění pravidel apod.). Formulace pravidel jazykem žáků, s žáky • dostatečně probrat, jak „vypadá“ jeho dodržování i nedodržování. • ve dvojici mohou trénovat, jak vypadá „naslouchání“ druhému a zažít si, jak vypadá nenaslouchání; • rozhovor nad zkušenostmi žáků a vypsání si konkrétních podob aktivního naslouchání a porušení tohoto pravidla. Průběžná práce s pravidly, diskuse o tom, jak se je daří plnit apod. Prodiskutovat tresty po nedodržování pravidel, důsledně uplatňovat. Prevence rušivého chování Podporujeme vznik a rozvoj třídního společenství potřeba někam náležet: • navázat a udržovat důvěryplné vztahy se svými vrstevníky i dalšími lidmi, • životní spokojenost je závislá na úspěšnosti ve vztazích, • osvojování hodnotového systému společenství, navazování a udržování vztahů pro další život. Problémoví žáci často potřebují pomoc učitele při nastolení situací pro pozitivní přátelské vztahy. Vzpomeneme si na život ve třídě….co pro nás znamenal? K čemu přispěl? Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-SA Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-SA Společenství (komunita) ve třídě dostatek příležitostí komunikovat poznávat se spolupracovat zažívat společné oslavy, úspěchy řešit společné problémy Třídní rituály zaměřené na pocit důležitosti všech jejich členů Problémoví žáci - často pocit nízké hodnoty pro ostatní . Chováním provokují u učitelů i svých vrstevníků reakce, které jejich pocit nedostatečnosti a nízké hodnoty ještě posilují. Paradoxně se z toho málokdy „poučí“, ale naopak se utvrdí ve svém „nedobrém“ chování. Pro budování třídního společenství i pro rozvoj identity každého jedince • je důležité podporovat a rozvíjet vnímání hodnoty sebe sama a druhých. • důstojné jednání s každým žákem a vysoké nároky na jeho chování Jakým způsobem? Zařadit určité rituály (přání každému k svátku či narozeninám, říci něco o sobě, přání či dárek „šitý na míru“). Účast na sportovním utkání, koncertech či výstavách svých žáků a ocenění jejich činností a úspěchů. Pomoc nemocnému spolužákovi, dopis nepřítomné spolužačce, překvapení pro úspěšného žáka. Pořizování záznamů o těchto činnostech. Pomáhání si Třídní společenství - na principu vzájemné závislosti jeho členů a pomáhání si (např. doučování). Pomoc lidem i mimo třídu. Pocit radosti z „dobré věci“ problémovým žákům pomáhá vybudovat úctu ostatních a vědomí vlastní hodnoty. Učitelé jako vzor chování – být vstřícní a nápomocní svým žákům i jiným lidem. Význam spolupráce pro předcházení rušivého chování. Komunitní kruhy 1. Naplánovat zaměření. 2. Úvodní promluva k tématu. 3. Prostor (kruh) – všichni na sebe vidí. 4. Pravidla pro jednotlivé promluvy (délka, předávání slova apod.) 5. Kruh s vyjádřením neverbálním a/nebo uměleckými prostředky. 6. Reflexe. Navrhneme opatření k prevenci rušivého chování Co ovlivňuje problémové chování? ekonomické, sociální a psychologické aspekty: nejistota v oblasti zaměstnání, pochybnosti o smyslu školního vzdělávání, krize v rodinách, krize hodnot. • Dospívající žáci - potřeba být závislí a zároveň oddělit se od rodiny, popřít hodnoty rodičů... • S některými učiteli se dospívající identifikují – pro utváření a formování osobnosti, jiných učitelů projektují dospívající své problémy s rodiči, nebo své vnitřní konflikty (Auger, Bouchalart 2005). Biologické faktory - odchylky stavby nervové soustavy, a to vrozené či vzniklé, například úrazem. • Zvažovat vážnější duševní poruchu či intoxikaci psychoaktivními látkami. • Porucha nervové soustavy + spolupráce s odborníkem, rodiči a speciální přístup učitele. Žáci, a to nejen ti dospívající, mají v současném světě velmi náročný život a ti problémoví jej pravděpodobně mají ze všech nejnáročnější. Učitelé jsou pro ně jednou z mála ostrůvků „pozitivní deviace“, které je mohou alespoň nepatrně „posunout“ na jejich životní dráze k světlejšímu horizontu. Zřejmé je však také to, že není mnoho dalších profesí, které jsou tak zodpovědné a náročné, vyžadující zvažování tolika skutečností spadajících do různých vědeckých oborů, citlivost a mravní nároky, než je profese učitele. Doporučená a citovaná literatura Auger, M. T., Boucharlat Ch. (2005). Učitel a problémový žák. Praha. Portál. Cangelosi, J. S.(1994). Strategie řízení třídy. Praha: Portál. Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. Pasch, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. http://www.ucitelske-listy.cz/2009/09/jana-stara-jak-predchazet- rusivemu.html Doporučeno k poslechu k diskusi v semináři • https://tn.nova.cz/clanek/sikany-na-skolach-pribyva-deti-si-uz- troufaji-i-na-sve-ucitele.html • https://tn.nova.cz/clanek/rodice-se-divi-ze-policie-resi-detske-rvacky- zmenila-taktiku.html