SVĚTOVÁ LITERATURA V LETECH 1900-1914 Společensko-historické pozadí ◦Napjaté vztahy mezi evropskými velmocemi; ◦Trojspolek (Německo, Rakousko-Uhersko, Itálie) a Dohoda (Francie, Rusko, Velká Británie) ◦kolonie – francouzsko-britské soupeření v Africe ◦1908 – rakouská anexe Bosny a Hercegoviny ◦Balkán – trosky turecké říše a vznik nových států ◦Belle époque ◦impresionismus, futurismus, kubismus ◦ ◦ ◦film ◦psychoanalýza – Sigmund Freud ◦fyzika – Albert Einstein ◦elektrické osvětlení ulic ◦automobily Résultat de recherche d'images pour "Sigmund Freud"" Résultat de recherche d'images pour "Albert Einstein"" Résultat de recherche d'images pour "elektrické osvětlení ulic 1900"" Résultat de recherche d'images pour "automobily 1900"" Résultat de recherche d'images pour "elektrické osvětlení ulic 1900"" Architektura ◦spolu se secesí – racionalismus, kt. předznamenává funkcionalismus ◦- jednoduché tvary ◦- odstranění ornamentu ◦- funkčnost ◦německá škola moderní architektury - Bauhaus Résultat de recherche d'images pour "funkcionalismus"" Nejvýznamnější architekti doby ◦Hendrik Petrus Berlage (1856-1934) ◦- burza v Amsterdamu, Městské muzeum v Haagu ◦Frank Lloyd Wright (1867-1959) ◦- Imperial Hotel v Tokiu Résultat de recherche d'images pour "burza v Amsterdamu"" Résultat de recherche d'images pour "Městské muzeum v Haagu"" Image illustrative de l'article Frank Lloyd Wright Résultat de recherche d'images pour "Imperial Hotel v Tokiu"" Malířství ◦Expresionismus ◦- vyjádření nitra člověka ◦- vyjádření psychického stavu ◦Edward Munch (1863-1944), Výkřik ◦Vasilij Kandinský (1866-1944), Fuga, Moskva I ◦Egon Schiele (1890-1918), Matka s dvěma dětmi ◦ Résultat de recherche d'images pour "výkřik"" Kandinskij přibližně v roce 1913 Résultat de recherche d'images pour "Kandinsky, Fuga"" Résultat de recherche d'images pour "Kandinsky, Moskva I"" Résultat de recherche d'images pour "Egon Schiele, Matka s dvěma dětmi"" Sochařství ◦v sochařství se expresionismus příliš neuplatnil, ale používal stejné principy jako malířství ◦Ernst Barlach (1870-1938), Mstitel ◦kubismus ◦- Jacques Lipchitz (1891-1973), Radost ze života ◦- Alexandr Archipenko (1887-1964), Gondoliér ◦- Ossip Zadkin (1890-1967) Résultat de recherche d'images pour "Ernst Barlach, Mstitel"" Résultat de recherche d'images pour "Jacques Lipchitz, Naháč"" Résultat de recherche d'images pour "Alexandr Archipenko, Gondoliér"" Résultat de recherche d'images pour "Alexandr Archipenko"" ◦ Résultat de recherche d'images pour "Ossip Zadkine"" Résultat de recherche d'images pour "Ossip Zadkine"" Résultat de recherche d'images pour "Ossip Zadkine"" Hudba ◦pozdní romantismus – Gustav Mahler, Richard Strauss ◦expresionismus – Druhá vídeňská škola ◦- Arnold Schönberg ◦- Alban Berg ◦- Anton Webern ◦- kakofonie, dodekafonie ◦- inspirace folklorem – Igor Stravinskij, balet Svěcení jara Résultat de recherche d'images pour "Gustav Mahler"" Résultat de recherche d'images pour "Richard Strauss"" Résultat de recherche d'images pour "Arnold Schönberg"" Résultat de recherche d'images pour "Alban Berg"" Résultat de recherche d'images pour "Anton Webern"" Résultat de recherche d'images pour "Igor Stravinskij"" Literatura ◦futurismus ◦civilismus ◦dadaismus ◦kubismus-kubofuturismus – kaligramy G. Apollinaira Résultat de recherche d'images pour "kaligram"" Futurismus ◦Itálie, 1909 ◦Filippo Tommaso Marinetti (1876-1944) ◦Manifest futurismu ◦- šok v uměleckém světě ◦- odpor k tradicím ◦- futuristé se distancovali od všech předchůdců ◦- hledali nový výraz pro pohyb, ◦- propagovali svět techniky, rychlost, destrukci ◦- chtěli zlikvidovat harmonii a všechny konvence ◦1. Chceme zpívat o lásce k nebezpečí, o návyku na energii a odvahu. ◦2. Kuráž, odvaha a vzpoura budou základními prvky naší poezie. ◦3. Až dosud literatura oslavovala zamyšlenou nehybnost, extázi a sen. My chceme oslavovat agresívní pohyb, horečnou nespavost, běh, salto mortale, facku a pěst. ◦4. Tvrdíme, že nádhera světa se obohatila o jednu novou krásu: krásu rychlosti. Závodní automobil se svou nádhernou kapotou a tlustými trubkami podobá hadům s výbušným dechem . . . řvoucí automobil, který jede, jako by letěl na dělovém náboji, je krásnější než Niké ze Samothráky. ◦5. Chceme skládat hymny na člověka, který drží volant, jehož ideální osa prochází Zemí, která je také vržena do pohybu po své oběžné dráze. ◦6. Je třeba, aby se básník se zápalem, okázale a velkomyslně snažil o zvýšení nadšeného žáru prvotních prvků ◦7. Není krása tam, kde není boj. Žádné dílo, které nemá agresivní charakter, nemůže být mistrovským dílem. Poezie musí být prudkým útokem proti neznámým silám, který je donutí, aby se vrhly na kolena před člověkem. ◦8. Jsme na nejzazším mysu věků! . . . Čas a Prostor včera zemřeli. Žijeme už v absolutnu, protože jsme vytvořili věčnou, všudypřítomnou rychlost ◦9. Chceme oslavovat válku – jedinou hygienu světa – militarismus, patriotismus, rozbíječské činy anarchistů, krásné myšlenky, pro které se umírá, a pohrdání ženou. ◦10. Chceme rozbít muzea, knihovny, všechny možné akademie, a bojovat proti moralismu, feminismu a proti každé utilitářské nebo oportunistické podlosti. ◦11. Budeme opěvat davy, jimiž hýbá práce, rozkoš nebo povstání: budeme opěvat mnohobarevné a polyfonní příboje revolucí v moderních hlavních městech, budeme opěvat vibrující noční žár arzenálů a doků zapálených prudkými elektrickými měsíci, hltavé stanice, požíračky hadů, ◦kteří kouří, továrny zavěšené na mracích svými zkřivenými stužkami kouře, mosty, které se podobají gigantickým gymnastům přeskakujícím řeky a lesknoucím se na slunci blýskáním nožů, které hrabou na kolejích jako ohromní oceloví oři krocení trubkami, a klouzavý let letadel, jejichž vrtule pleská ve větru jako prapor, jako by tleskala nadšenému davu. ◦ ◦Teorie tzv. osvobozených slov ◦v Technickém manifestu futuristického písemnictví Teorie tzv. osvobozených slov ◦1. Skladba musí býti zrušena a podstatná jména buďtež náhodně dle svého vzniku umístěna. 2. Sloveso budiž užíváno jen v infinitivu, aby se pružně přimklo k podstatnému jménu a nepodřazovalo je spisovatelovu „já" –, které pozoruje nebo si představuje. Jen sloveso v neurčitém způsobu může vystihnouti smysl soustavnosti života a pružnost názoru, který jej proniká. 3. Přídavné jméno musí být odstraněno, aby obnažené podstatné jméno zachovalo svoji význačnou barvitost. ◦4. Zrušení interpunkce. Když přídavná jména, příslovce a spojky jsou odstraněny, i interpunkce se přirozeně stává zbytečnou, neboť v rozmanitém sledu slohu, který sám sebe tvoří, průtahy způsobené čárkami a tečkami jsou absurdní. K zesílení některých pohybů a naznačení směru buďtež použity matematické a hudební značky x + : – = > <. ◦ Résultat de recherche d'images pour "marinetti"" Résultat de recherche d'images pour "futurismus"" Résultat de recherche d'images pour "futurismus"" Résultat de recherche d'images pour "futurismus"" Résultat de recherche d'images pour "futurismus"" Résultat de recherche d'images pour "futurismus"" Filippo Tommaso Marinetti ◦(1876-1944) ◦nejvýznamnější osobnost futurismu ◦Marinetti studoval v Paříži. ◦V roce 1914 agitoval pro vstup Itálie do války. ◦Během 1. světové války byl důstojníkem u dělostřelectva. ◦ Résultat de recherche d'images pour "Marinetti"" Résultat de recherche d'images pour "Filippo Tommaso Marinetti"" ◦Marinetti svým dílem probudil italskou literaturu z dlouholeté stagnace. ◦nový směr – propagace ve velkých evropských městech ◦1921 – Praha ◦futuristické večery a přednášky ◦válka jako „jediná hygiena lidstva“ – italský fašismus – Mussolini ◦Dílo: Zzang tůmp tůmp, sbírka ◦drama Ohnivý buben ◦esej Futurismus a fašismus Futuristické večery ◦Marinettiho futuristické večery, které byly organizovány především v severoitalských divadelních sálech, přispěly velkou měrou k šíření idejí skupiny. Začínaly zpravidla verbálním ponižováním daného města a urážením místní honorace. Pak byly přečteny manifesty, předvedena futuristická umělecká díla, zahrána futuristická hudba a předvedeny úryvky z futuristických divadelních děl. Představení mohlo být z hlediska Marinettiho hodnoceno jako úspěšné jedině tehdy, když došlo k nepokojům, o kterých informovala alespoň lokální média. ◦ Résultat de recherche d'images pour "giacomo balla"" ◦Giacomo Balla Résultat de recherche d'images pour "giacomo balla"" Další představitelé futurismu ◦Carlo Gavoni ◦Vladimir Majakovskij (1893-1930) ◦- podřídil lit. činnost podmínkám v zemi ◦- hra Mysteria Buff ◦Velimir Chlebnikov (1885-1922) ◦- básník, dramatik ◦- Tvůrce pojmu zaum – vytvářel zaumný jazyk – uměle vytvořený jazyk zaklínadel a magických kouzel se slovy. ◦Byl znám jako jazykový experimentátor, dal ruskému jazyku nový směr. Většina jeho děl zůstala nedokončená, torzovitá. Preferuje intonační prvek před rytmickým. Čerpal z folklóru a mýtů. Využíval magie čísel. Byl nazýván "básník pro básníky" ◦ Résultat de recherche d'images pour "futurismus""