Mgr.et Mgr. Jan Mareš, PhD. Masarykova univerzita, Brno, ČR KVALITA ŠKOLY V ČESKÉ REPUBLICE ¡Jedna z významných vlastností vzdělávací soustavy ¡Významná vlastnost konkrétní školy §Vedlejší produkt vlastních edukačních aktivit §Součást „pověsti školy“ v komunitě §Součást hodnocení v podobě §vnější (hodnocení) §vnitřní evaluace (autoevaluace) § ¡Integrální součást školní praxe (jakkoli tradičně obvykle není profesionály chápána jako její součást) §Vedení školy, učitelé, speciální pedagogové, školní psychologové aj. §Informace nutné pro řízení školy a její rozvoj (rozlišujeme informace určené dovnitř školního prostředí a informace určené zřizovateli či veřejnosti) ¡ KVALITA ŠKOLY ¡Vzniklo v rámci národního projekt MŠMT "Cesta ke kvalitě" (CZ.1.07/4.1.00/06.0014 - plný název projektu „AUTOEVALUACE - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení“) ¡ ¡V roce 2013 projekt byl oceněn Českou asociací pedagogického výzkumu za přínos pro výzkum i školní praxi ¡ ¡Cílem projektu bylo vytvořit 30 nástrojů, které by mohly pomoci školní praxi v procesu vlastního sebehodnocení §Nástrojem je míněna široká škála technik od hospitačních archů, přes návody k vedení skupinových aktivit učitelů až po „klasické dotazníky“ PŘÍKLAD KONKRÉTNÍHO ŘEŠENÍ PROBLEMATIKY PRAKTICKÉ VYUŽITÍ POZNATKŮ VE ŠKOLE ¡úspěšná práce v prostředí konkrétní školy, předpokládá nejméně tři relativně samostatné činnosti: §získat dostatečné teoretické znalosti o sociálně-psychologických jevech, které se ve školství vyskytují §CO jsem vlastně VIDĚL nebo ZJISTIL? §umět diagnostikovat konkrétní jev §Často chápáno jako jediná součást evaluačního procesu (výsledky do šanonu) §umět (na základě zjištěných skutečností) navrhnout a provést vhodnou intervenci, která by pomohla jak žákům, tak učitelům. §CO BUDU S VÝSLEDKY DĚLAT? § ¡Cílem projektu „Cesta ke kvalitě“ byla pomoc pracovníkům školy ve všech třech fázích O ŠKOLNÍM PROSTŘEDÍ TOTIŽ VÍME SPOUSTU VĚCÍ I „BEZ DOTAZNÍKŮ“ ¤Vlastní pocit ¤Informace od učitelů ¤Informace o žácích a od žáků ¤Informace od rodičů, absolventů… (neformální) ¤ ¤Hospitace a praxe studentů ¤Noví zaměstnanci… (nezaujaté oči vidí přesněji, netrpí „provozní slepotou“) ¤ ¤Hodnocení inspekcí ¤Srovnávací výkonové testy §… (pohled „zvenku“ aneb Jak se nám to stalo?) RŮZNÉ ÚČELY ZJIŠŤOVÁNÍ - V PRAXI BOHUŽEL ČASTO ZAMĚŇOVÁNY ¡Explorace ¡Výzkum §Vychází z výzkumné otázky (širší zaměření) §Nástroje zohledňují i metodologické aspekty šetření §Nižší znalost kontextu školy §Případná náročnost na administraci a vyhodnocení není problém §Snaha o postihnutí všech potenciálně významných aspektů života školy §Snaha o univerzální dotazníkové řešení §Širší baterie položek (otázek) §Náročnější pro respondenty (méně konkrétních položek) ¡Evaluace a autoevaluace ¡Praxe §Vychází z konkrétních potřeb §Menší znalost metodologie (často nápodoba vzorů) §Velká znalost kontextu školy §Požadavek na jednoduchost administrace i vyhodnocení §Snaha o postihnutí konkrétních aspektů života školy §Různé účely použití – např. §Screening §Řešení konkrétních problémů §(ČŠI - Srovnání škol na základě indikátorů považovaných za důležité) PRAKTICKÝ RÁMEC – NABÍDKA ŘEŠENÍ ¡Zadání projektu „Cesta ke kvalitě“ §Několik omezení §čas, rozsah pilotní studie, obsah dalších nástrojů … §Tvorba on-line administrované metody s automatickým vyhodnocením a generovanou zprávou §„Co nejjednodušší z hlediska uživatele – kooordinátora autoevaluace ve škole.“ §Možnost opakovaného zadávání s ohledem na různé oblasti zájmu školy ¡Konkrétní potřeby škol (ve smyslu vedení škol) §Informace o prostředí školy §Podklady pro rozhodování §Výběr obsahu i nástroje v rukou školy (nenabízíme odpovědi na otázky, které si škola neklade) § §…a v neposlední řadě příležitost k zamyšlení pro účastníky PŘÍKLAD „NEDOTAZNÍKOVÉ“ METODY PRO ŽÁKY PRVNÍHO STUPNĚ ZŠ MAPUJÍCÍ KLIMA TŘÍDY ; SPOLEČENSTVÍ PRVNÍHO STUPNĚ. DOTAZNÍK PRO ŽÁKY FORMOU POČÍTAČOVÉ HRY ¡ ¡Autorka: Mgr. D. Denglerová, Ph.D. ¡ ¡Tento nástroj pomůže zodpovědět otázky týkající se toho, jak žák na prvním stupni ZŠ (ve věku cca 6-11 let) vnímá své školní prostředí. Které aspekty školní docházky hodnotí kladně, které negativně? Jaké aspekty formálního i neformálního vzdělávání způsobují, že se dítě do školy těší? ¡ ¡Předkládaný nástroj vychází z principu testů sémantického výběru. Test sémantického výběru sestavil a ve své klinické praxi používal V. Doležal již v 60. letech 20. století. Test sémantického výběru reprezentuje v metodologii tzv. psychosémantické metody, které vycházejí z přesvědčení, že je možné odhalit význam, který daný podnět (slovo) pro konkrétního jedince či skupinu nese. Různými přístupy a pojetími psychosémantiky se zabývá T. Urbánek (2003). POPIS NÁSTROJE ¡Nástroj zjišťuje postoje dítěte k 18 klíčovým pojmům: §moje paní učitelka; známky; přestávka; naše třída (místnost); moji spolužáci; kluci; holky; družina; žáci z vyšších tříd (starší žáci); běhání (lítání) ve škole; oběd ve školní jídelně; paní vychovatelka z družiny; školní záchodky (WC); poznámka; tělocvik; počítače; šatna; kroužky ve škole ¡Klíčové pojmy se postupně po jednom zobrazují v horní třetině obrazovky (pojem, obrázek, zvuk) ¡Ke klíčovým pojmům jsou přiřazovány atributy ¡Na konci je dítě požádáno, aby seřadilo všechny atributy podle toho, jak se mu líbí či nelíbí. ¡Sledují se postoje k pojmům prostřednictví vztahu k referenčním pojmům: §Nejoblíbenější pohádková postava, kterou máš rád(a) §Zlá pohádková postava, kterou vůbec nemáš rád(a) ¡Evaluační zpráva je ihned automaticky generována v Excelu ¡ § JAK TO VYPADÁ? JAK VYPADAJÍ VÝSLEDKY? ¡Možnost srovnat výsledky s orientačními normami. ¡ ¡Jeden z velmi populárních nástrojů. ¡ ¡Vhodný i pro malotřídní školy. PŘÍKLAD NÁSTROJE UPRAVITELNÉHO PODLE POŽADAVKŮ KONKRÉTNÍ ŠKOLY KLIMA ŠKOLY, UČITELSKÉHO SBORU A KLIMA TŘÍDY ANKETY PRO… ¡Autory jsou Mgr. T. Kohoutek a Mgr. et Mgr. Jan Mareš ¡Dotazník je použitelný pro žáky 2. stupně základních škol a všechny typy středních škol. ¡Tři varianty (pro učitele, žáky i rodiče) s možností výběru 30 z cca 150 položek v každé variantě k zjištění názorů na různé oblasti školního života ¡Varianty nabízejí v rámci okruhů modifikované formulace otázek ¡ ANKETY PRO UČITELE – OBLASTI ANKETA PRO ŽÁKY ANKETA PRO RODIČE ¡Všechny tři varianty anket generují evaluační zprávu, možno vygenerovat i zprávu za všechny tři ankety, srovnávat aj. ¡Zpráva upozorňuje na kladně, neutrálně i kriticky vnímané oblasti PRÁCE S VÝSLEDKY ¡Monografie a bulletiny na webu NÚV - http://www.nuov.cz/ae/publikace-vytvorene-v-projektu ¡ ¡Evaluační nástroje na portálu evaluačních nástrojů http://evaluacninastroje.rvp.cz/ ¡ ¡RÝDL, Karel. Kvalita a hodnocení ve vzdělávání: Výkladový slovník [online]. Praha: NÚOV [2010] [vid. 18. 7. 2011]. Dostupné z: http://slovnik.evaluacninastroje.cz/ LITERATURA ¡Jan Mareš §mares@ped.muni.cz ¡ DĚKUJI ZA POZORNOST