Komunikace Mgr. Lenka Ďulíková Učo: 386350 Co můžeme říct o komunikaci? … (Co pro vás znamená komunikace a jak ji vnímáte?) Komunikace „…je procesem tvorby společného chápání a interpretování myšlenek, názorů a pocitů mezi dvěma a více jednotlivci“ (Palmer,Weaver) „…jednáním, jehož cílem z hlediska komunikátora je přenos sdělení jedné či více osobám prostřednictvím symbolů..“ (Kunczik) • Komunikace •prostředek VaV •zprostředkovává vztahy a činnosti •proces vzájemného dorozumívání - sdělování informací • 1)verbální komunikaci: slovem, písmem – obsah… „co říkáme“ 2)neverbální komunikaci: gesty, mimikou, postojem… 3)paralingvistická složka – citové zabarvení, emoce vyslovovaných zvuků… „jak říkáme“ 4) • Efektivní vyjadřování VK Co? = obsah sdělení -co chcete říci, věcná podstata… Jak? = forma sdělení -aby vám každý co nejlépe porozuměl, aby nedošlo ke zkreslenému/nesprávnému porozumění -stručně (středně) - jasně (logicky, postupně) - srozumitelně (odbornost? AJ?...) Komu? = adresát Proč? = vlastní účel sdělení, důvod proč komunikuji -čeho chci dosáhnout, proč danou věc říkáme, proč s ním o dané věci komunikujeme, co má být výsledkem? + ZV 3 ZÁKLADNÍ KOMUNIKAČNÍ AXIOMY (PAUL WATZLAWICK) 1)Nelze nekomunikovat – i odmítnutí vyslat nebo přijmout sdělení komentuje vztah lidí 1)Dvě úrovně komunikace - fce: obsahová a vztahová (jde-li o žádání, nařizování, zakazování…) 1)Vždy dochází ke zkreslení - co mělo být sděleno / jak tomu druhý skutečně rozuměl Komunikace •vyslání informací komunikátorem, jež zprostředkovává určitý obsah (sdělení) •reakce na sdělení podle způsobu, jakým vnímá obsah přijatého sdělení Výsledek obrázku pro komunikace Komunikační bariéry -brání EK -hluk, jazyk, stres, představa a zaujatost, zkreslení, okamžitý osobní stav… Jaká bariéra pro vás důležitá?...pro děti..? - Neverbální komunikace •obličej - mimika •oční kontakt •pohyby rukou – gesta •pohyby těla – kinezika •charakteristika řeči – paralingvistika •doteky – haptika •postoj těla - posturika •prostřednictvím předmětů •práce s prostorem, vzdálenost – proxemika • Problematika -oči (výš = autoritativní, níž = submisivní) -různé haptické zóny (kultura) -senzitivita kůže (problémy s doteky – přecitlivělost, neuspokojenost, frustrace, akutní bolest, autisté) x zvýšená potřeba (staří lidé, děti, chronická bolest) -„nepřátelský postoj“ (ruce v bok, překřížení končetin, ruce v pěst…) -znaková řeč J -SP obtíže (mrkání, tiky…) - - Báze moci v komunikaci Co je moc? obsah a VZTAH (moc ovlivňuje naši komunikaci a opačně) French a Raven (1968) Legitimní – paní učitelka, zaměstnavatel Odměňovací Donucovací Referenční – partner/ka, kamarád/ka Expertní – lékař, média Autorita a kázeň Autorita •jedna z podstatných forem uskutečňování moci - založena na obecném uznávání oprávněnosti, tj. legitimity, vlivu určité osobnosti, instituce nebo skupiny formální x neformální… partnerský vztah edukátora a žáka + řád (odpovědnost) moc - schopnost donutit někoho, aby si počínal jinak, než by chtěl Čím můžeme dávat najevo autoritu? •dobrovolné (vnitřní)/nucené (vnější) podřizování se jednotlivce/společnosti určité autoritě, pořádku, řádu, dodržování zadaných norem chování Kázeň • •funkce: orientace ve společnosti, chrání před bezprávím a konflikty, sebekázeň, fungování společnosti, výkonová Jak na nekázeň? •zapojit děti ihned, pozorovat, oční kontakt, interakce, skupinová práce, motivace! •neustoupit, když jsou narušována pravidla, nezastrašovat „ještě jednou to budu muset říct…“, čekat na vyplnění v klidu •pochvaly, odměny a eliminace hrozby a trestu •cíl práce, zapojení, dodržení času, otázky udržují při aktivitě, zpětná vazba… •nabídnout a ukázat to pozitivní a krásné….jít příkladem Agrese •nepřátelství, útočnost vůči osobě, předmětu či překážce na cestě k uspokojování potřeby, může se projevit otevřeně, být potlačena, být přesunuta, projevit se psychosomatickými důsledky •jednání poškozující ostatní, ale i jakékoliv jednání a chování, které směřuje k dosažení určitých výhod a prosazení cílů •nebezpečí šikany! fyzická aktivní přímá – např. rvačka fyzická aktivní nepřímá – např. pokud někomu zaplatíme, aby někomu ublížil fyzická pasivní přímá – např. bráním někomu, aby dosáhl cíle fyzická pasivní nepřímá – např. odmítání splnit kladené požadavky verbální aktivní přímá – např. slovní urážky verbální aktivní nepřímá – např. šíření pomluv verbální pasivní přímá – např. odmítám se s někým mluvit verbální pasivní nepřímá – např. pokud se někoho nezastaneme, když ho ostatní kritizují Šikana vývojové stupně šikanování: 1. zrod ostrakismu 2. fyzická agrese a přitvrzování manipulace 3. klíčový moment – vytvoření jádra 4. většina přijímá normy agresorů 5. totalita neboli dokonalá šikana ponižování/týrání jedinců jinými, cílené a obvykle opakované užití násilí jedincem nebo jedinci vůči osobě, která se nemůže nebo neumí bránit agresivní chování ze strany žáka/ů vůči žákovi/skupině žáků/učiteli, opakuje se (nikoli nutně) vědomé, záměrné, úmyslné (skryté) snaze ublížit fyzicky, emocionálně, sociálně…. Psychická a fyzická energie Burn out výsledek dlouhého pozvolného procesu: 0. fáze: výkon, snaží se, přesto má pocit nedostatečnosti, že požadavkům není možné dostát a jeho snaha není dostatečně ohodnocena, „podhoubí“ 1. fáze: pocit tlaku, že nic nestíhá, ztráta systému 2. fáze: neuróza (např. úzkost), pocit nutkání, že stále musí něco dělat, chaotické jednání 3. fáze: apatie – že se nemusí nic, přítomnost druhých lidí dráždí, ztráta veškerého nadšení a zájmu, únava, zklamání, vyčerpání Prevence: postoj, práce není všechno, sociální opora, VČ, terapie… Důsledek dlouhodobého stresu… Aktivita: „V mé profesi …“ Literatura (+ k TMV 1. části) Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních. [online]. Praha: MŠMT, 2016. 28 s. [cit. 2018-04-02]. Dostupné z WWW:. HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, c2008. ISBN 978-80-7262-532-1. ROSENBERG, Marshall B. Co řeknete, změní váš svět. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026209126. DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5039-2. Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 8071843105. BENDL, Stanislav. Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV, 2001. Pedagogika (ISV). ISBN 80-85866-80-3. UHER, Jan. Problém kázně. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1924. VALIŠOVÁ, Alena. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008. Psychologie pro každého. ISBN 80-247-2282-8. JANATA, Jaromír. Agrese, tolerance a intolerance. Praha: Grada, 1999. Psyché (Grada). ISBN 80-7169-889-x. ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998. ISBN 80-902614-1-8. RAVEN, B. H. A power/interaction model of interpersonal influence: French and Raven thirty years later, Journal of Social Behavior and Personality, 1992, 7.