Teorie a metodika výchovy
Mgr. Lenka Ďulíková
Výchova
„je vhodné chápat jako celoživotní proces…cílevědomý a záměrný
proces, který umožňuje změnu a rozvoj jedince v souladu s jeho
potřebami, individuálními dispozicemi a sociálními vztahy“ (Čábalová,
2011) „proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem
dosáhnout pozitivních změň v jejím vývoji“ (Průcha a kol., 1995).
Vzdělání
„je relativně ukončeným stavem, který zahrnuje soubor získaných vědomostí,
dovedností, postojů, názorů, hodnot, norem.“
Vzdělávání
„se vztahuje především k socializaci jedince s důrazem na rozvíjení kognitivních
(poznávacích) stránek a kvalit jedince. Je procesem obohacování osobnosti
poznáváním a rozvíjením dovedností, které umožňují toto poznání používat…proces
získávání vědomostí, dovednosti, postojů, hodnot, norem a metod dalšího získávání
poznatků, na rozdíl od pojmu vzdělání.“ (Čábalová, 2011)
Socializace
„celoživotní proces sociálního učení, který není jen pasivním přebíráním vzorců,
postojů atd., ale také aktivním získáváním zkušeností v sociálních interakcích“
(Nakonečný, 2005). Thorová (2015) dodává, že „vývojem se člověk mění v
kulturní osobnost, která v dospělosti dokáže fungovat ve složitém systému lidské
společnosti jako její součást a zároveň jako individuální bytost. Vztah jedince a
společnosti je reciproční, jedinec je společností ovlivňován, ale zároveň ji
mění“.
Interakce
„je podstatnou determinantou výuky, neboť naplňování výchovně
vzdělávacích cílů je bez komunikace a interakce mezi učitelem a žákem či
žáky nemožné.“ (Zormanová, 2014) Jde o vzájemný vztah.
Reflexe
„zastavení se u významného momentu zkušenosti, zaměření se na
něj (aktivní věnování pozornosti), vystoupení z obvyklého rámce
nazírání a přístupu k věci, otevření se něčemu novému,
neočekávánému, co se v mysli „vynoří“ (myšlenka, pocit, postoj,
zorný úhel, souvislost).“ (Havrdová, Hájný, 2008)
Sebereflexe
„je obecné zamýšlení se jedince nad sebou samým, nad svou osobností,
ohlédnutí se zpět za svými činy, postoji, city, rekapitulování určitého úseku
vlastního života či vlastního chování a rozhodování v situacích, které jsou pro
daného člověka významné. Cílem je zhodnotit sama sebe, rozhodnout, co a
jak změnit, zvolit strategii pro budoucnost.“ (Průcha, 1998)
Axiologie
„učení o povaze hodnot, o jejich místě ve společnosti a ve
struktuře světa hodnot, o jejich vzájemných vztazích i
jejich poměru ke společenským a kulturním faktorům na
jedné straně a struktuře osobnosti na straně druhé.“
(Kolář a kol., 2012)
Kompetence
„souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro
osobnostní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti.“ (RVP ZV, MŠMT, Praha 2015)
„obsah vzdělávání (učivo) v širším slova smyslu a proces jeho osvojování, tj. jako veškerou
zkušenost žáka (učícího se), kterou získává ve školském (vzdělávacím) prostředí, a činnosti,
které jsou spojeny s jeho osvojováním a hodnocením“. (Máňák, Janík, Švec, 2008)
Kurikulum
„stanovuje pro předškolní, základní i gymnaziální vzdělávání stejné klíčové kompetence“
(RVP ZV, MŠMT, Praha 2015), …“smyslem je stanovit standardní a závaznou úroveň
vzdělávání, kterou by měli dosáhnout všichni žáci v úrovni vědomostí, dovedností,
postojů a kompetencí.“ (Čabalová, 2011)
RVP
Cíl výuky
kvalitativní a kvantitativní změny u žáků v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické,
kterých má být dosaženo v procesu výuky, zamýšlený výsledek učební činnosti, ke kterému
učitel se žáky směřuje…odvozen z hodnotové soustavy naší společnosti, zakotven v hlavních
školských dokumentech
Výchovně vzdělávací proces tvoří řada prvků, které v systému plní různé funkce, vždy se
navzájem ovlivňují, vytvářejí komplexní celek, nelze je libovolně měnit bez následků pro další
rozvoj celého systému! (Maňák, 2003)
Cíl výchovy
dosahujeme ho soustavou výchovných prostředků v relativně dlouhodobém procesu, mění
se s vývojem společnosti, žádoucí vlastnosti člověka, týká se celé osobnosti člověka
Cíle výuky
Zakotveny v hlavních školských dokumentech:
NPV
pro celou vzdělávací soustavu
RVP
popisuje závazné výstupy a obsahy
vzdělávání na jednotlivých stupních
(primární, nižší sekundární…) nebo na
konkrétních oborech (gymnázium…)
ŠVP
si vytváří každá škola samostatně podle
požadavků v RVP, školy si tak mohou
vytvářet samostatné předměty, určovat
učivo i jeho rozsah – ŠVP zájmového
vzdělávání
Předmět zkoumání TMV
výchova
prostředkyvýchovný proces výchovný proces cíl
výchozí
stav
Cíl výchovy – ?
Prostředky výchovy – vyučování, metody výchovy,
organizační formy, pomůcky
intencionálně (přímo, záměrně)
funkcionálně (nepřímo, bezděčně)
Podmínky ovlivňují výběr výchovných cílů a
prostředků
Cíle výchovy
Literatura
ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2993-0.
KOLÁŘ, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-175-1.
MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3123-9.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie organizace. Praha: Grada, 2005. Psyché (Grada). ISBN 802470577x.
ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9.
Průcha, J., Mareš, J., Walterová, E. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. 328 s. ISBN 80- 7178-252-1
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2013. 142 s. [cit. 2018-04-02]. Dostupné z WWW:.
Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních. [online]. Praha: MŠMT, 2016. 28 s. [cit. 2018-04-02].
Dostupné z WWW:.
HAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, c2008. ISBN 978-80-7262-
532-1.
ROSENBERG, Marshall B. Co řeknete, změní váš svět. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026209126.
DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5039-2.
Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 8071843105.
BENDL, Stanislav. Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV, 2001. Pedagogika (ISV). ISBN 80-85866-80-3.
UHER, Jan. Problém kázně. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1924.
VALIŠOVÁ, Alena. Jak získat, udržet a neztrácet autoritu. Praha: Grada, 2008. Psychologie pro každého. ISBN 80-247-2282-8.
JANATA, Jaromír. Agrese, tolerance a intolerance. Praha: Grada, 1999. Psyché (Grada). ISBN 80-7169-889-x.
ČERMÁK, Ivo. Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta, 1998. ISBN 80-902614-1-8.
RAVEN, B. H. A power/interaction model of interpersonal influence: French and Raven thirty years later, Journal of Social Behavior and Personality, 1992, 7.