Seminář č. 5 • •Symptomy specifických poruch učení Růžena Blažková S jakými dětmi se setkáváme vzhledem k problémům v matematice • •Děti s diagnostikovanou specifickou poruchou učení – dyskalkulií, s rozumovými schopnostmi v pásmu průměru až nadprůměru •Děti s několika diagnostikovanými specifickými poruchami učení •Děti s problémy v matematice a s rozumovými schopnostmi na dolní hranici průměru •Nadaní žáci se souběžnou specifickou poruchou učení •Děti nedostatečně motivované, bez potřebných podnětů •Děti s různými volními vlastnostmi , s psychickými problémy • Růžena Blažková Deficity •V kognitivní rovině byly prokázány deficity v oblastech: •Fenologický deficit •Vizuální deficit •Deficity v oblasti řeči a jazyka •Deficity v oblasti procesu automatizace •Deficity v oblasti paměti •Deficity v časovém uspořádání ovlivňující rychlost kognitivních procesů •Kombinace defektů Růžena Blažková Co jsou specifické poruchy učení •1980 – USA – skupina expertů Národního ústavu a expertů Ortonovy společnosti: • •Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. • Růžena Blažková Co nejsou SPU •Nesouvisí s nerovnoměrným vývojem dítěte •Nejsou následkem nedostatečné stimulace nebo výuky •Nejsou následkem vlivů nevýhodného sociokulturního prostředí •Nejsou následkem nepříznivých psychogenních činitelů •Předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému • Růžena Blažková Specifika SPU •Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci – výrazně individuální • •Dítě může mít průměrnou až nadprůměrnou inteligenci • •Porucha nemusí omezit dítě při studiu i v dalším profesním životě • • Růžena Blažková Které specifické poruchy učení sledujeme •Dyslexie •Dysgrafie •Dysortografie •Dyskalkulie •Dysmuzie •Dyspinxie •Dyspraxie • Růžena Blažková Klasifikace specifických poruch učení •Dyslexie • •Postihuje rozlišování jednotlivých písmen •Rychlost čtení •Správnost čtení •Porozumění čtenému textu • Růžena Blažková Symptomy ve školním věku •Čtení s porozuměním, zadání úloh, slovní úlohy •Délka textu •Námět textu •Terminologie •Zápis číselných údajů •Výslovnost •Slovní zásoba • • Růžena Blažková Vliv dyslexie na rozvoj matematických schopností •Rozlišování číslic a matematických znaků •Čtení složitějších slov •Nepochopení významu slov (např. „po“) •Čtení textu slovních úloh s nepochopením •Používání symbolického matematického jazyka • Růžena Blažková Dysgrafie •Osvojování si jednotlivých písmen •Spojení hláska – písmeno •Úprava písemného projevu •Pomalé tempo psaní •Dodržení lineatury •Koncentrace na obsahovou a grafickou stránku projevu •Psaní vyžaduje mnoho energie a času Růžena Blažková Symptomy ve školním věku • Problémy se zapamatováním si tvarů písmen a číslic •Záměna tvarově podobných písmen a číslic (6, 9, 3, 8 ) •Porucha pravolevé orientace •Záměna řádů v zápisu čísel (24, 42) • • Růžena Blažková Vliv dysgrafie na rozvoj matematických schopností •Rozlišování tvaru číslic arabských i číslic v digitálním zápisu •Problémy se zápisem čísel v poziční desítkové soustavě •Neúhlednost písma, nepřesnost zápisů •Problémy s pravolevou orientací při zápisu číslic i čísel •Problémy s rozlišováním geometrických útvarů •Problémy s rýsováním • Růžena Blažková Dysortografie •Porucha pravopisu •Nerozlišování sykavek •Nerozlišování délky samohlásek •Problémy s měkčením •Vynechávání, přidávání, přesmyknutí písmen nebo slabik •Hranice slov v písmu Růžena Blažková Symptomy ve školním věku •Poruchy zrakového a sluchového vnímání •Poruchy vnímání a reprodukce rytmu •Nerozlišování krátkých a dlouhých samohlásek •Nerozlišování měkkých a tvrdých slabik – di, ti, ni, dy, ty, ny •Přidávání nebo vynechávání písmen nebo slabik, jejich přesmýkávání • Růžena Blažková Vliv dysortografie na rozvoj matematických schopností •Spojování slov v celek, číslic do zápisu čísla •Přidávání, vynechávání písmen, slov – totéž platí pro číslice, zejména vynechávání nuly v zápisu čísla •Porucha při rozlišování matematických objektů •Proces aplikace učiva – v matematice důležitý • Růžena Blažková Vliv dysmuzie, dyspinxie, dyspraxie •Porucha rytmu • •Porucha kresebných dovedností • •Porucha obratnosti, dítě je „nešikovné“ Růžena Blažková Dyskalkulie •Porucha zahrnuje specifické postižení dovednosti počítat, kterou nelze vysvětlit mentální retardací ani nevhodným způsobem vyučování. Týká se hlavně základních početních výkonů (sčítání, odčítání, násobení, dělení) •Dítě má normální sociokulturní zázemí, celková úroveň rozumových schopností je v pásmu průměru až nadprůměru Růžena Blažková Klasifikace dyskalkulie (L. Košč) •Praktognostická – •Porucha manipulace s konkrétními předměty nebo symboly •Porucha při tvoření skupin předmětů •Nepochopení pojmu přirozeného čísla •Neschopnost porovnat počet prvků •Neschopnost diferenciace geometrických tvarů •Porucha prostorového faktoru Růžena Blažková Klasifikace •Verbální •Problémy se slovním označováním počtu předmětů, operačních znaků •Neschopnost vyjmenovat řadu čísel v určitém uspořádání •Nepochopení vysloveného čísla •Nepochopení slovního vyjádření matematických znaků a symbolů • Růžena Blažková Klasifikace •Lexická •Neschopnost číst matematické znaky (číslice, čísla, znaky pro porovnávání, znaky operací) •Čtení tvarově podobných číslic •Porucha orientace v prostoru (např. orientace ve sčítacích a násobilkových tabulkách) •Porucha pravolevé orientace • Růžena Blažková Klasifikace •Grafická •Neschopnost psát matematické znaky číslice, čísla, další znaky) •Porucha zápisu víceciferných čísel •Neschopnost psát čísla a příklady podle diktátu •Problémy se zápisem čísel v algoritmech •Problémy při rýsování •Porucha pravolevé orientace • Růžena Blažková Klasifikace •Operační •Narušená schopnost provádět matematické operace s přirozenými čísly •Nepochopení významu jednotlivých operací i znaků •Záměna jednotlivých operací •Problém s osvojováním si pamětných spojů •Neschopnost respektovat prioritu operací •Problémy s prováděním písemných algoritmů jednotlivých operací • • Růžena Blažková Klasifikace •Ideognostická •Porucha v oblasti pojmové činnosti •Problémy s chápáním matematických pojmů a vztahů •Porucha při zobecňování •Problémy při řešení slovních a aplikačních úloh Růžena Blažková Další faktory •Osobnost dítěte •Osobnost učitele •Vliv rodičů •Obsah učiva matematiky Růžena Blažková Co je důležité •Potřebná empatie k dětem s případnými specifickými poruchami učení •Vnímání deficitů v oblasti percepční, kognitivní, motorické •Schopnost přijít na podstatu problému dítěte •Pochopení strategií dětí • • Růžena Blažková Přístupy rodičů nebo učitelů •Nutí svoji strategii a své postupy, které považují za jediné správné, nejsou schopni pochopit vlastní přístupy a postupy dítěte – výuka vede k formalismu •Sdělují hotové poznatky, dělej to tak a tak, – výuka vede k verbalismu •Nebo naopak dávají dostatek podnětů •Využívají konstruktivistických postupů – vedou děti postupně k samostatnému objevování poznatků • Růžena Blažková Některé postupy •Nabízet dětem dostatek podnětů z nejrůznějších oblastí k postupnému vnímání kvantity (běžné činnosti, aktivity, hry, pohádky, písničky, básničky, hádanky aj.) •Rozvíjet vnímání zrakové, sluchové – náměty s matematickým obsahem •Rozvíjet vyjadřovací schopnosti a komunikativní dovednosti dítěte •Vytvářet správné představy o matematických pojmech •Vyvarovat se deformovaných postupů, obrázků apod. • • Růžena Blažková „6 P“ •POHODA – atmosféra bez napětí a obav •PROŽITEK - získávání znalostí na základě vlastních zážitků a manipulativní a myšlenkové činnosti •POZNÁNÍ – vnímání objektů, jejich vlastností, shod a odlišností, postupné vytváření systému •POROZUMĚNÍ – „už vím“ – AHA efekt •POZNATKY – něco se bych se měl/a naučit •PAMĚŤ – něco bych si měl/a zapamatovat Růžena Blažková „2 C“ •Cit pro dítě •Neupozorňovat veřejně na jeho specifickou poruchu •Nenálepkovat – zase Jonáš • - to by nebyl Honza, aby to nespletl • - dávej si přece pozor • - kvůli Julče to nestihneme, zdržuje nás • - pořád děláš stejné chyby • - jak to, že to ještě neumíš • • Růžena Blažková „2C“ •Cit pro matematiku -Schopnost posoudit, zda specifické postupy dítěte jsou přijatelné, v budoucnu uplatnitelné -Hledat cesty, jak dětem matematiku zpřístupnit -V radostné atmosféře je něčemu naučit - Růžena Blažková R. Fulghum: Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce •Viděli jste někdy počitadlo? •Víte, takovou tu věc s řadami dřevěných korálků, co vypadá jako stonožka. Většinou se prodávají v obchodech s dovezenými suvenýry a věší se na zeď. •Jenže počitadlo je vlastně na sčítání, je to taková kalkulačka a computer. Když se nad tím ale zamyslíte víc, tak to vlastně není pravda. Růžena Blažková Fulghum •Počitadlo je jenom vizuální pomůcka pro výpočty, které probíhají v hlavě jeho uživatele. Růžena Blažková Fulghum •Počitadlo je jenom vizuální pomůcka pro výpočty, které probíhají v hlavě jeho uživatele. • Růžena Blažková