DIDAKTIKA MATEMATIKY 1. ROČNÍKU ZŠ •Seminář č. 1 •Úkol: •Jak se u dětí vytváří pojem přirozené číslo •Co tomu předchází •Jak děti vnímají kvantitu – samy, bez zásahu dospělých RVP PV •RVP pro předškolní vzdělávání •Dítě a jeho psychika •Co dítě dokáže na konci předškolního období • Očekávané kompetence •Chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, řadit, a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu asi do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první desítky, poznat více, méně, stejně, první, poslední apod.) • Očekávané kompetence •Chápat prostorové pojmy (vpravo, vlevo, dole, nahoře, uprostřed, za, pod, nad, u, vedle, mezi aj. – v prostoru i v rovině •Částečně se orientovat v čase •Řešit kognitivní problémy, úlohy a situace, myslet kreativně, a vymýšlet nápady •Vyjadřovat svou fantazii v tvořivých činnostech • Předčíselné představy •Chápání společné charakteristické vlastnosti předmětů •Vnímání kvantity bez ohledu na viditelné vlastnosti předmětů •Porozumění slovům a symbolům •Slovo musí mít obsah a význam •Chápání společné charakteristické vlastnosti předmětů •Vnímání kvantity bez ohledu na viditelné vlastnosti předmětů •Porozumění slovům a symbolům •Slovo musí mít obsah a význam •Chápání společné charakteristické vlastnosti předmětů •Vnímání kvantity bez ohledu na viditelné vlastnosti předmětů •Porozumění slovům a symbolům •Slovo musí mít obsah a význam •Chápání společné charakteristické vlastnosti přChápání společné charakteristické vlastnosti předmětů •Vnímání kvantity bez ohledu na viditelné vlastnosti předmětů •Porozumění slovům a symbolům •Slovo musí mít obsah a význam •edmětů •Vnímání kvantity bez ohledu na viditelné vlastnosti předmětů •Porozumění slovům a symbolům •Slovo musí mít obsah a význam •Chápání společné charakteristické vlastnosti předmětů •Vnímání kvantity bez ohledu na viditelné vlastnosti předmětů •Porozumění slovům a symbolům •Slovo musí mít obsah a význam • Činnosti přispívající k vytvoření pojmu přirozeného čísla •Práce s předměty •Identifikace •Charakteristika •Diferenciace •Vyhodnocení •Komparace •Negace •Třídění •Závislosti Další činnosti Přirozená čísla •Pochopení pojmu přirozeného čísla •Význam čísla •Počítání po jedné •Číslo nula •Číslice •Desítková soustava •Porovnávání čísel • MOELY ČÍSLA – 1. ročník ZŠ •Chaos •Lineární model •Konfigurace •Figurální čísla •Smíšený model Výběr modelu •Jak které dítě vnímá (pohled dospělého může být odlišný od pohledu dítěte) •Je třeba, aby došlo k abstrakčnímu zdvihu, kdy není podstatné, jaké prvky počítáme, ale jsme schopni určit jejich počet (konečné množiny) •Jde o proces hledání počtu objektů nezávisle na jejich poloze, velikosti, tvaru, vzdálenosti, barvě apod. Chaos •Číslo 6 • o o o • o o o • • •Hra – molekuly • Lineární model •Číslo 6 •Řádek o o o o o o •Sloupec •Oblouk •Smíšený model • •Stavění z kostek (krychlí) • • • • • Konfigurace •Číslo 5 •Co můžete vytvořit z pěti tyčinek • • •Puntíky na kostce pro hru Člověče nezlob se •Domino •Čtyřlístek Figurální čísla •Čtvercová •Trojúhelníková •Obdélníková a lichoběžníková • Model dvojciferného čísla •Tyčinky •Peněžní model •Kartičky •Řádové počitadlo Určení počtu •Počítání předmětů v prostoru, počítání obrázků v rovině •Počítání po jedné •Manipulace a seskupení do známých konfigurací, •Aditivní vyjádření počtu •Směr není podstatný