OSOBNOST DÍTĚTE Sandra Bejdáková HISTORICKÝ POHLED NA DÍTĚ A DĚTSTVÍ Dlouhá staletí měly děti nulovou hodnotu. Na počátku 19. století došlo ke zvýšení společenské hodnoty dítěte. Na přelomu 19. a 20. století vyústilo přesvědčení o svobodném rozvoji dítěte k tzv. kultu dítěte, který zdůrazňoval netušené možnosti a nevyužitý potenciál dítěte a jeho hodnotu.V pedagogice tento obrat bývá označován jako Koperníkův obrat v pohledu na dítěte (Ellen Keyová, 1900). 21. století považuje etapu „předškolní“ za nejdůležitější v životě dítěte. 2. POLOVINA 20. STOLETÍ • Československá socialistická předškolní výchova inspirovaná sovětskou pedagogikou nahlížela na dítě jako na tvárný objekt a předpokládala, že jeho rozvoj dostatečně zajistí dobře promyšlené a plně organizované zaměstnání, což dokladuje dobový názor nedůvěry v dítě jako důležitého aktivního spoluaktéra výchovně-vzdělávacího procesu. OBJEKTVZDĚLÁVÁNÍ • individuální svoboda dítěte podřízena fungování celého kolektivu • namísto hry záměrně organizované činnosti • pevně stanovený režim dne s pevně rozplánovanými tzv. zaměstnáními • vnější regulace dětského chování s důrazem na poslušnost a přizpůsobení • objekt manipulace učitelek s cílem „dítě něco naučit“ • ??? SUBJEKTVZDĚLÁVÁNÍ Nyní již předškolní děti nejsou pouhými objekty předškolního vzdělávání, které jsou odkázané poslouchat a podřizovat se autoritě učitelky. Mají být aktivními spoluaktéry, tj. subjektem předškolního vzdělávání, který se podílí nejenom na vlastním průběhu, ale taktéž na jeho plánování. (Kropáčková in Syslová et al., 2019) 21. století Videoukázka https://www.youtube.com/watch?v=tbX6aMfPtEw Varianty spoluaktérství Příklady z praxe mateřských škol Dítě jako spoluaktér organizace dne v MŠ. Uspokojování vlastních potřeb Dítě se napije tehdy, když má žízeň. Nečeká, až mu učitel pití nalije či mu dá pokyn, že může. Dítě vstává cca po půl hodině odpočinku, pokud nemá potřebu odpoledního spánku. Dítě si vybírá ze vzdělávací nabídky, popř. má právo si hrát (věnovat se spontánním činnostem). Dítě jako spoluaktér při realizaci činností v MŠ, spoluaktérem při volbě pomůcek, hraček atd. Naplňování vlastních přání Dítě si může vybrat s čím, s kým a na co si chce hrát. Všechny děti nemusí ve stejnou dobu kreslit, zpívat atd. Dítě rozhoduje, zda chce učitelem nabízenou aktivitu realizovat. Dítě jako spoluaktér při řešení konfliktních situací. Spoluzodpovědnost za důsledky svého jednání. Dítě, které vylilo čaj, má možnost se podílet na úklidu (utře hadrem stůl). Učitel dá dítěti možnost vyřešit si konflikt s kamarádem. Dítě jako spoluaktér při volbě postupu. Spoluzodpovědnost za své rozhodnutí a úspěchy Dítě má možnost se rozhodnout pro volbu strategie řešení konkrétního úkolu (děti nemusí postupovat stejně). Učitel netrvá na jednotném řešení. Dítě jako spoluaktér tvorby klimatu. Spoluvytváření atmosféry ve třídě Děti se podílejí na tvorbě třídních pravidel, dle kterých se snaží chovat, aby se všichni ve třídě cítili bezpečně a bylo jim pohromadě dobře. Děti navzájem korigují nevhodné chování a porušování pravidel. Dítě jako spoluaktér vzdělávacích podmínek. Spoluvytváření prostředí Dítě se podílí svými výtvory na výzdobě mateřské školy, uklízí si po sobě hračky, má možnost pomoci učiteli s instalací výstavky atd. Dítě jako spoluaktér plánování vzdělávacího procesu. Spolupodílení na plánování, přípravě i vlastním průběhu činností Dítě má možnost volby činnosti, může navrhnout ostatním dětem i učiteli svůj nápad realizace (jakou hru si zahrají, jakou písničku si zazpívají, kam by mohli jít na vycházku, že zítra budou pokračovat v rozestavěné stavbě atd.). Dítě se zapojuje do přípravy vzdělávacího procesu vlastní aktivitou, kterou učitel akceptuje. Učitel vychází ze spontánních reakcích dětí a konkrétních vzniklých situací. Dítě jako spoluaktér evaluace vzdělávacího procesu. Spolupodílení na hodnocení Dítě se podílí na tvorbě svého portfolia. Dítě má možnost se vyjádřit k realizovaným činnostem, zhodnotit jejich průběh. Dítě může hodnotit samo KOLEKTIVIZACE OBJEKT INDIVIDUALIZACE SUBJEKT JEDINEČNOST DÍTĚTE COTVOŘÍ JEDINEČNOST DÍTĚTE? • ??? POTŘEBY DÍTĚTE 1. Potřeba určitého množství, kvality a proměnlivosti podnětů. 2. Potřeba určité stálosti, řádu a smyslu v podnětech. 3. Potřeba prvotních citových a sociálních vztahů. 4. Potřeba identity, společenského uplatnění a společenské hodnoty. 5. Potřeba otevřené budoucnosti neboli životní perspektivy. Matějček, Langmeier POTŘEBY DÍTĚTE Maslow PRÁCEVE SKUPINKÁCH ÚKOL: Zkuste napsat čím konkrétně umožňujete naplňovat potřeby dítěte v jednotlivých rovinách. Já………….. Psychologie rozlišuje: • Základní motivy (hlad, žízeň…) • Emoce (vztek, radost…) Které aktivují a zaměřují naše chování. EMOCE UVĚDOMĚNÍ SI…. averze, blaho, bolest, děs, hanba, hnus, hrdost, hrůza, jistota, kajícnost, láska, nadšení, nejistota, nelibost, nenávist, nepřátelství, obdiv, oddanost, odpor, odpuštění, odvaha, ohromení, okouzlení, opovržení, osamělost, otupělost, pohrdání, pochybnost, pokora, pokoření, ponížení, přátelství, překvapení, přezíravý, přijetí, pýcha, radost, rozhořčení, rozkoš, rozmanitost, roztrpčenost, sebeobviňování, sklíčenost, strach, stud, štěstí, těšení, touha, údiv, uvolnění, úzkost, úžas, víra, vřelost, vyrovnanost, vzrušení, vztek, zamilovanost, zanícení, zármutek, zarputilost, zatrpklost, zaujatost, závist, zděšení, zklamání, zkroušenost, zlost, znechucení, zoufalství, žal, žárlivost ZNALOST SVÝCH EMOCÍ ÚKOL: Zamyslete se a napište, kdy jste cítili: Smutek, radost, vztek, strach, důvěru, očekávání. • Emoce = komplexní stav vznikající v reakci na určité afektivně zabarvené zážitky. • Složky: • Subjektivní prožitek emoce • Vnitřní tělesná reakce, zvláště ty, na nichž se podílí autonomní nervový systém (zvýšení hlasu, třesení se…) • Kognitivní hodnocení nebo přesvědčení, že se odehrává pozitivní nebo negativní událost • Reakce na emoci (negativní emoce = svět je nepříznivé místo) • Tendence jednání (vzorce chování, které lidé využívají při konkrétní emoci, např. vztek vede k agresi). SLOŽKY EMOCÍ Děti se sociálním a emočním dovednostem učí - v rodině - v komunitě (v MŠ) Děti potřebují: • hranice • pravidla • důslednost • prostředí s reálnými nároky POROZUMĚNÍ EMOCÍM DOPŘEJME DĚTEM ČAS A POCHOPENÍ EMOČNÍ INTELIGENCE sebeuvědomění: znalost vlastních E sebeovládání: zvládání E motivace: schopnost sám sebe motivovat empatie: vnímavost k emocím jiných lidí umění mezilidských vztahů a komunikace Od čeho závisí, jak vyhrocenou situaci zvládneme? TEMPERAMENT • Porozumění sobě samému, pozitivní vnímání sebe sama, být si vědom silných a slabých stránek a zodpovědnosti, kterou mám vůči druhým. • Pochopit a umět ovládnout své pocity: umět se uklidnit, když jsem znepokojený a rozzlobený; umět se povzbudit, když jsem smutný. • UMĚNÍ O SVÝCH POCITECH MLUVIT JE POTŘEBNÉ SE NAUČIT (GROSS, 2008): POKUD SAMI NEOVLÁDÁME SITUACI, ZKUSME OVLÁDNOUT NAŠI REAKCI. Empatie a schopnost vidět svět z pohledu ostatních, pochopit a těšit se z rozdílů mezi lidmi, věnovat pozornost a naslouchat druhým. ALE! Nebreč! Nekřič! Uklidni se! Neřvi tady! Nefňukej! Nemáš proč křičet/být naštvaný/plakat! Kluci přece nepláčou! Ššš…ššš..ššš… Nic se nestalo! Závisí na: • Vyspělosti neurologického inhibičního systému • Osobní charakteristice, na povaze a stádiu vývoji dítěte • Raném vlivu prostředí, například rodičovské socializaci • Podpoře emočního vývoje v MŠ (Webster-Strattonová, 2008) OVLÁDÁNÍ EMOCÍ • Porozumění pocitům (pojmenování). • Porozumění situacím, kdy tyto emoce vznikají. Co je vyvolává a jak se dají zvládnout. • Procvičování.  JAK POMOCI DĚTEM, NAUČIT SE OVLÁDAT SVÉ EMOCE? • Hlavu vzhůru • Vypnout hruď • Dýchání s našpulenými rty • Zívání • Mávání pažemi • Natahování a protahování • Široký stoj rozkročný • Pohupování boky • Dupání • Broukání • Úsměv • Široký sed rozkročný CVIKY PRO POMOC K DOBRÉ NÁLADĚ • Řád v prostoru • Řád v čase • Řád ve vztazích PREVENCE emoční bezpečí • Oční kontakt • Dotek • Pojmenování toho, co vidím • Vyslechnutí • Verbální podpora a ujištění JAK POSTUPOVATV KRIZI? ÚKOL: Ve skupince ke každému obrázku přiřaďte emoci a vymyslete, co se dítěti na obrázku mohlo stát a jak byste vy, jako učitelé, zareagovali. PRÁCEVE SKUPINKÁCH DĚKUJI ZA POZORNOST