Prostředí a jeho vliv na rozvoj dítěte Edukační prostředí  jakékoliv prostředí, v němž probíhá nějaký řízený proces-učení  má své parametry fyzikální, ergonomické a především psychosociální,  charakter edukačního prostředí ovlivňuje vzdělávací výsledky- klima třídy, školy,…  normy požadavky a doporučení související s kvalitou vzdělávacího prostředí v konkrétních institucích jsou stanoveny v právních předpisech (školských, hygienických, bezpečnostních ….) Edukační prostředí v historii J. A. Komenský Velká didaktika (1657)  poukazoval především na fyzické faktory edukačního prostředí, jak vnějšího tak vnitřního prostředí školy, tak aby bylo pro vzdělávání žáků „příjemné“,  uváděl návrhy na vytváření optimálního vzdělávacího prostředí (škola, třída) - příjemné, světlé, čisté, ozdobené (obrazy, mapy…),  upozorňoval na to, že na edukační prostředí realizované ve školní budově a třídě působí určité faktory, které jej mohou pozitivně či negativně ovlivňovat. Rozdělení edukačního prostředí (Průcha 2002) Maxoprostředí (Moje země) Exoprostředí (Moje město) Mezoprostředí (Moje mateřská škola) Mikroprostředíí (Moje rodina) Dítě Interakce s prostředím Dítě interaguje s prostředím na čtyřech úrovních: 1. úzké osobní kontakty, které souvisí zejména s rodinou. Podněty v tomto prostředí mívají největší intenzitu a délku trvání, 2. vztahy se spolužáky, učiteli … Patří sem i mateřská škola jako celek a zpravidla představuje první sociální kontakty mimo rodinu. 3. kontakty v místě bydliště, města a okolí. Zahrnuje přírodu, kulturu a sociální vazby všeho druhu v tomto prostoru. 4. širší okruh prostředí, který přesahuje rámec předcházejícího prostoru. Je představován společenskými vlivy a podmínkami, které se odrážejí v životě jedince a spolupůsobí při formování jeho osobnosti, Druhy prostředí  Rodinné  Školní  Skupinové  Mediální  Profesní  Zdravotnické  Sportovní  Intimní Zkuste tyto druhy prostředí rozdělit dle předchozího třídění ☺ Kvalita prostředí  kulturou školy;  mezilidskými vztahy;  organizačním modelem školy;  kvalitou managementu a sboru;  materiálním prostředím školy. Světlík, 2006 Psychosociální klima - Pocity dětí, učitelů… = nelze popsat na základě pozorování, ale na základě výpovědí = speciální dotazníky SOUTĚŽIVOST x SOUDRŽNOST „Klima třídy, které učitel navodí, může mít zásadní vliv na motivaci žáků a jejich postoj k učení. Proto jsou učitelovy dovednosti uplatňované při vytváření kladného klimatu třídy velmi důležité.“ Kyriacou, 1996, s. 79 Kompetence a podmínky Jaké podmínky je nutné vytvořit pro naplňování následujících kompetencí?  Dítě řeší problémy na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadní zkušenosti, fantazii a představivost.  Dítě dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.).  Dítě se dokáže ve skupině prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromis. Podmínky vzdělávání v RVP PV jsou členěny do jednotlivých oblastí:  věcné podmínky;  životospráva;  psychosociální podmínky;  organizace;  řízení mateřské školy;  personální a pedagogické zajištění;  spoluúčast rodičů;  podmínky pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami;  podmínky vzdělávání dětí nadaných;  podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let. Věcné podmínky Životospráva Psychosociální podmínky Spoluúčast rodičů Požadavky RVP PV  Oblast vyjadřuje konkrétní podobu jednotlivých podmínek v mateřské škole, nikoliv požadavky opsané z RVP PV.  Kromě popisu současného stavu podmínek ve škole zahrnuje návrhy na další úpravu podmínek, které jsou potřebné pro zefektivnění vzdělávání, včetně časového harmonogramu pro efektivní a systematické zlepšování podmínek vzdělávání. LITERATURA: ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha : Univerzita Karlova, 1997. ISBN 80-7066-534-3 ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80- 7178-463- X GARDOŠOVÁ, J., DUJKOVÁ, L. a kol. Vzdělávací program Začít spolu. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-815-5 HAVLÍNOVÁ, M. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha : Portál, 2008. JEŘÁBKOVÁ, B., Mateřská škola jako životní prostor. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993, ISBN 80-210-0830-X LACINOVÁ, I., HAVLOVÁ, J., ŠPRACHTOVÁ, L., ŠROMOTOVÁ, M. Co dělají mateřské školy v Norsku pro zdravý vývoj dětí. Kroměříž : Spirála, 1999. ISBN 80-901873-3-1 ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Podmínky jako základ rozvoje kompetencí u dětí. In SYSLOVÁ, Z. (ed) Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. 1. aktualizace [CD ROM]. Praha : Verlag Dashöfer, 2007. ISSN 1802-4130 PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4 Rámcový program pro předškolní vzdělávání. URL:http://www.msmt.cz/file/45303/