PRŮBĚŽNÁ PEDAGOGICKÁ PRAXE 11.6.2020 4 kroky plánování cílů uAnalýza současného stavu u Kde jsme nyní? uStanovené cílů u Kde bychom chtěli být? Kam směřujeme? uStrategie u Jak se tam dostaneme? uKontrola u Jak poznáme, že jsme se tam dostali? u Plán osobního pedagogického rozvoje uoblast, do které cíl míří ujak si v současnosti v dané oblasti vedu uformulace cíle na školní rok ucesta ujakou podporu potřebuji a co je prostředkem naplnění cíle učím doložím, že jsem cíl (s)plnil (v portfoliu, v náslechových hodinách) ujak se splnění tohoto cíle odrazí v práci a výkonech dětí (učitelů) naší školy uk jakému dlouhodobému cíli mířím u (Schenková, H., 2020) u u Cíl průběžné pedagogické praxe uZadání PPP - EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE; uAnalýza současného stavu – Rámec profesních kvalit …, kritéria efektivní komunikace; uFormulace konkrétních cílů pro příští semestr – Hodnocení studenta …; uJak toho dosáhnu - prostředky k naplnění cíle – praxe, literatura, analýza videa; u Jak doložím, že jsem došel k cíli – portfolio studenta. u u Skupinová práce uHodnocení studenta na průběžné pedagogické praxi u 4. Pro příští semestr navrhuji tyto cíle svého profesního rozvoje: 3. u u uProdiskutujte, nad cíli profesního rozvoje, které jste si stanovily: -Směřují ke zkvalitnění mých komunikačních dovedností? -Jsou jejich formulace konkrétní? -Jsou vyhodnotitelné? Obsah obrázku muž, lyžování, zebra, letecká doprava Popis byl vytvořen automaticky Profesní činnosti uV Rámci profesních kvalit učitele jsou vyjádřeny v podobě kritérií kvality v osmi oblastech: u1. Plánování vzdělávací nabídky u2. Prostředí pro učení u3. Procesy učení u4. Hodnocení vzdělávacích pokroků dětí u5. Reflexe vzdělávání u6. Rozvoj školy a spolupráce s kolegy u7. Spolupráce s rodiči a širší veřejností u8. Profesní rozvoj učitele u 2.1 vytváří prostředí vzájemné úcty a respektu uje ke každému dítěti zdvořilý a důsledně vyžaduje od dětí, aby byly zdvořilé vůči sobě navzájem, vyhýbá se ironii; udává prostor k vyjádření vlastních zkušeností, názorů a představ dětí; uprojevuje vstřícnost, vřelost, zájem a respekt každému dítěti. uUčitel jde dítěti příkladem v chování a jednání. Měl by tedy být sám vzorem respektujícího chování (Kopřiva et al., 2008). Používá popisný jazyk, který dětem umožňuje lepší orientaci v sobě, ale i v prostředí celé třídy. V jeho komunikaci nepřevládají jeho názory, zkušenosti a požadavky na děti, ale naopak častěji se obrací na děti s dotazy na jejich názory a zkušenosti. Využívá aktivní naslouchání a pozitivní neverbální komunikaci (úsměv), projevuje zájem o děti. u 2.3 vyjadřuje dětem důvěru a pozitivní očekávání, podporuje jejich sebedůvěru: ustaví na silných stránkách dítěte; uvytváří situace, ve kterých může dítě prožít úspěch, podporuje snahu dítěte, povzbuzuje ho („Zkus to ještě jednou, už jsi blízko, to dokážeš, neboj se…“). uV souladu s RVP PV „podporuje děti v samostatných pokusech, je uznalý, dostatečně oceňuje a vyhodnocuje konkrétní projevy a výkony dítěte a přiměřeně na ně reaguje pozitivním oceněním, vyvaruje se paušálních pochval stejně jako odsudků“. Zaměřuje se na silné stránky, tzn. oceňuje, co se dítěti již podařilo a neupozorňuje na to, co se dítěti nedaří. Využívá dětí, které mají větší zkušenosti nebo se jim daří některé činnosti víc k tomu, aby např. vedly skupinovou práci. u 3.5 komunikuje s dětmi způsobem, který odpovídá jejich věku, kultivovaně, jasně, srozumitelně upři vzdělávání používá spisovnou češtinu; uvyjadřuje se jazykem srozumitelným pro děti; uhojně využívá prostředky neverbální komunikace. uUčitel používá jednoduché výrazy, ale nerezignuje při tom na odborný jazyk. Srozumitelnost neznamená používat zdrobněliny. Naopak, těm se vyhýbá. Tam, kde je to vhodné, např. při oceňování dětí, používá např. zvednutý palec, zvednuté obočí jako znak údivu apod. u Efektivní komunikační dovednosti a postupy KOPŘIVA, P. et al., Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005 upopis, konstatování - Vidím (slyším), že... uinformace, sdělení - Je potřeba…; Tohle děláme (tak a tak)...; Pomůže, když…; Když…, tak… uvyjádření vlastních očekávání a potřeb - Očekávám, že... Pomohlo by mi, kdyby... umožnost volby - Uděláš to tak… nebo tak…? Můžeš si vybrat. udvě slova - Kostky,…! uprostor pro spoluúčast a aktivitu dětí - Co s tím uděláme? A co si o tom myslíš ty? uempatická reakce - Hm, chápu … ujá-výroky - Opravdu se zlobím … Teď už jsem fakt naštvaná … Pozorovací arch uUčitelka při komunikaci s dětmi: upovzbuzuje a oceňuje je, uzaměřuje se na pozitiva, udává jim možnost volby, uumožňuje jim spoluúčast na řešení situací a konfliktů, upopisuje a přijímá jejich emoce bez předsudků, udává jim možnost, aby kladly otázky, uje oslovuje jménem, uvyužívá pozitivní popis, uje zdvořilá/ý, unaslouchá jim, udokáže se jim omluvit, uvyjadřuje svá očekávání, usnižuje polohu a udržuje oční kontakt, uupozorňuje na pravidla chování … u UŽ VÍTE JAKÝ BUDE VÁŠ CÍL? Děkuji za pozornost.