PRŮBĚŽNÁ PEDAGOGICKÁ PRAXE 14. 2. 2020 Organizační pokyny Praxe v MŠ  6.3. 8:00 – 13:50  13.3. 8:00 – 13:50 Reflektivní semináře  Pá 14. 2. 8:00–9:50 učebna 38/34  Pá 27. 3. 8:00–9:50 učebna 38/34 Požadavky na zápočet  100% účast na pedagogických praxích ve fakultních mateřských školách.  Hodnocení praxe s potvrzením o docházce (viz Hodnotící formulář).  Ukázka deníku praxe. Úkoly pro praxi:  Zjistit, jaká dokumentace je vedena v mateřské škole i v rámci třídy, pořídit kopie, výpisy.  Zaznamenat různé druhy interakcí a komunikace učitelů s dětmi do deníku praxe.  V průběhu hospitací (např. na pobytu venku) sledovat interakce i dalších učitelů s dětmi.  Sledovat případnou komunikaci učitelů s rodiči (rozhovory, informace na nástěnkách, atd.)  Dle možností se případně zúčastnit pedagogické rady, akce školy a navštívit mateřskou školu v odpoledních hodinách. Deník praxe  Postřehy, poznámky z praxe.  Dokumenty pořízené v mateřské škole (plány, pracovní listy, ŠVP…).  Záznamy interakcí a z pozorování.  Cokoliv dalšího, vztahujícího se k praxi. Komunikace v předškolním vzdělávání Základním postojem pro vztahy i výchovu je respekt a partnerský přístup k dětem (jen s respektem můžeme děti učit respektu). Znamená to chovat se a komunikovat s dětmi jako s dospělými, kterých si vážíme a které respektujeme. Výchovné (komunikační) styly Mocenský (autoritativní) –  pevné vedení, hlavně příkazy a zákazy  základním mechanismem je odměna a trest. Důsledkem je vzdor, nebo poslušnost. Dítě bude málo iniciativní (je zvyklé na vedení a příkazy), může toužit po tom, někoho také řídit (agresivita). Liberální  volná výchova a) volnou výchovu jako důsledek nezájmu nebo nedostatku času, která vede k zanedbání dítěte b) volnou výchovu z přesvědčení správnosti, vede k tomu, že děti jsou zvyklé dělat si, co chtějí Demokratický  základem této výchovy jsou předem dohodnutá pravidla a kompromisy, jde o přijetí zodpovědnosti Demokratický styl - efektivní komunikační dovednosti a postupy  popis, konstatování - Vidím (slyším), že...  informace, sdělení - Je potřeba…; Tohle děláme (tak a tak)...; Pomůže, když…; Když…, tak…  vyjádření vlastních očekávání a potřeb - Očekávám, že... Pomohlo by mi, kdyby...  možnost volby - Uděláš to tak… nebo tak…? Můžeš si vybrat.  dvě slova - Kostky,…!  prostor pro spoluúčast a aktivitu dětí - Co s tím uděláme? A co si o tom myslíš ty?  empatická reakce - Hm, chápu …  já-výroky - Opravdu se zlobím … Teď už jsem fakt naštvaná … Komunikace založená na demokratickém přístupu  je založena na rovnocennosti a respektování důstojnosti = partnerský přístup  eliminuje rizika výchovy založené na nerovném, mocenském vztahu mezi dospělými a dětmi  zajišťuje výchovné vedení, které je v souladu s demokratickým stylem výchovy  jednou ze základních komunikačních dovedností tohoto přístupu je zvládání negativních emocí nejen u dětí ale i sám u sebe Autoritativní a liberální styl - neefektivní způsob komunikace  výčitky, obviňování - Ty zase (vždycky, nikdy, pořád)…! Kdybys aspoň…!  poučování, vysvětlování, moralizování - Měla by sis uvědomit, že…  kritika, zaměření na chyby - Tohle jsi udělal/a špatně!  lamentace, citové vydírání - Já (někdo) kvůli tobě…  zákazy, varování - Nedělej to, nebo se ti stane…!  negativní scénáře, proroctví - Z tebe jednou vyroste…  nálepkování - On je takový…  pokyny, příkazy - Udělej… Okamžitě běž a udělej…! vyhrožování - Přestaň…, nebo…! Běda, jestli…!  křik  srovnávání, dávání za vzor - Podívej se na…, vezmi si příklad z …  poukazování na vlastní zásluhy - Já pro tebe…, a ty…!  řečnické otázky - Ty snad chceš…? Copak ty nechceš…?  urážky, ponižování - Ty jsi ale…  ironie, shazování - To je náš génius! To ses teda vyznamenal! Efektivní komunikace  Mluvit o chování, problému, nikoli o osobě  Zaměřit se na „tady a teď“, to znamená nevracet se k minulosti (ty pořád…, ty nikdy…), ale ani neodhadovat budoucnost (co z tebe vyroste?).  Říkat dítěti, co má nebo může dělat, nikoli co nemá, nesmí.  Přibírat děti ke spoluúčasti na řešení (neřešit všechno sami). Rizika trestů odměn a pochval  vyjadřují nerovnocenný vztah  jsou nástrojem vnější motivace (manipulace)  snižují význam a hodnotu činnosti, která má být vykonána  představují rizika pro emoční, sociální a morální vývoj  poškozují sebeúctu a narušují vztahy (dítě, které je před ostatními vychvalováno a dáváno za vzor, může mít dost obtížnou sociální pozici)  potlačují tvořivost a chuť zabývat se věcmi do hloubky  představují závazek, břemeno Co namísto pochval a trestů?  hovořit o chování, co se povedlo: „Vidím na obrázku kytičky a stromy.“  poskytovat dětem konkrétní zpětnou vazbu „Slyšela jsem, jak ses Klárce omluvila, že sis půjčila její fixy bez dovolení.“  namísto obecného, paušálního hodnocení „Ty jsi hodný, šikovná …“ hodnotit podle zásady teď a tady se to povedlo.  využívat sebehodnocení . „Co si myslíš, že se podařilo?“ Děkuji za pozornost