TEORIE A PRAXE KURIKULA PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Zora Syslová, Hana Sedláčková PROCES PROJEKTOVÁNÍ ¢1. Východiska projektování ¢2. Struktura projektu (TČ) VÝCHODISKA PROJEKTOVÁNÍ 1.Stanovíme problém (pedagogická diagnostika). 2.V souladu s vývojovými specifiky vycházíme ze zkušeností dětí, toho, co je zajímá, co se kolem nich děje (situační a prožitkové učení). 3.Poté vstupujeme do ŠVP integrovaných bloků, kde bychom měli mít již obsahy a cíle (alespoň kompetence) propojené. 4. ¢ Ukázka ŠVP 1. ¢ Obsah Kompetence Situace Vzd. potřeby ¢V rámci toho, co se mají dovědět o našem světě (obsah) se mají rozvíjet tak, aby se v něm také uplatnili, jako plnohodnotní občané a aby prožili šťastný život (cíle). INTEGROVÁNÍ TÉMATU A CÍLŮ DO VŠECH ČINNOSTÍ ¢ Paprskový diagram Přírodní Intrapersonální Interpersonální Tělesně kinestetická Hudební Prostorová Logicko matematická Verbální TÉMA HLOUBKOVÁ STRUKTURA PROCESU VÝUKY. ZDROJ – SROV. JANÍK ET AL. (2013, S. 229). ¢Tematická vrstva - náměty, vycházející z ústředního tématu, které jsou obsaženy v odpovídajících činnostech plánovaných pro děti. Zároveň tvoří základní ideu pro dílčí cíle, které jsou následně konkretizovány právě se zřetelem ke zvolenému tématu. ¢Konceptuální vrstva - do této vrstvy se promítá jak téma, tak i dílčí cíle vzdělávacích oblastí, ale podle typu činností jsou dále rozšiřovány o didaktické oborové cíle, které se tak díky komplexnímu pojetí vzdělávacích aktivit nerozvíjí izolovaně, tak jak tomu bylo v minulosti, ale stávají se přirozenou součástí integrované vzdělávací nabídky. Nelze je však všechny explicitně vypisovat v plánovaném projektu, neboť je ani nelze všechny vyhodnotit. ¢Kompetenční vrstva - promítají se do ní nejobecněji pojaté cíle (dlouhodobé cíle) a těmi jsou kompetence v úrovni dětí odcházejících do primárního vzdělávání. Tato vrstva souvisí především s tím, jaké strategie učitel při organizaci činností zvolí. Obsah Kompetence DT DP DT DSp DSv Přírod ní Hudební Pohy bová Verbální Logicko-matematická Interpersonální Intapersonální Pros torová Situace Vzd. potřeby KONZISTENTNOST PROJEKTU ROZDÍLY V POJETÍ TÉMATU V MINULOSTI A DNES ¢Téma „Ježek“ C:\Users\Syslova\Pictures\smutny-jezek.jpg