TÉMATICKÝ PLÁN Téma: Tady jsem doma Období: únor 2018 Organizační poznámky: Heterogenní třída, věk dětí 3-6 let. Časová dotace: 3 týdny (dle zájmu dětí). „KURIKULUM PODPORY ZDRAVÍ V MATEŘSKÉ ŠKOLE“ Kompetence: 7.1 Chce poznávat své okolí, svět. Cíle: IV. 3 Vědět, ve které obci a zemi žije. IV.3 Zná cestu z domova do mateřské školy. IV.3 Zná instituce v okolí mateřské školy a bydliště a jejich účel. Očekávané výstupy: - Pozná symboly obce a ČR (vlajka, znak, hymna) - Prozpěvuje si lidové písně - Zná jména obce a státu, ve kterém bydlí - Zná název hl. města státu, ve kterém žije a jeho charakteristiky - Zná svoji adresu - Dovede děti z mateřské školky ke svému domu - Pozná piktogramy, které označují instituce v obci - Správně pojmenovává instituce v obci - Zná práci lidí, kteří zajišťují důležité služby v obci (obchody, řemesla, lékárna, lékař, policie, pošta, obecní úřad, škola, hasiči…) Rizika: - Nejednoznačné pokyny - Předávání hotových poznatků - Nepřiměřené informace (pro děti těžce pochopitelné) Řízené činnosti Ve třídě • Učení písniček a básniček s pohybovým doprovodem • Čtení pověstí města Brna, Pověstí českých (Martina Drijverová) • Výroba Koruny české a její zdobení za papíru • Video o České Republice, Praze • Poslech hymen různých zemí, poznávání hymny ČR Venku • Návštěva Olympijské vesnice-výstaviště • Procházka okolo významných míst centra Brna • Návštěva Informačního centra Brna • Procházka po okolí – sledování zajímavých míst, památek, obchodů okolo školky Částečně řízené činnosti: - viz níže Zapojení rodičů: • Kam by pozvali kamaráda z ciziny do Brna. Která místa by jim chtěli z Brna ukázat. • Probrat s dětmi adresu bydliště. Přírodní Lípa – strom české státnosti Intrapersonální Moje vysněné místo k žití Interpersonální Obchody v našem městě Tělesně kinestetická Olympijská sportoviště Hudební Najdi památku, Poznej lidovou písničku Prostorová Výroba mapy ČR – Logicko- matematická Cesta městem- Verbální Ukaž, kde bydlíš Tady jsme doma Částečně řízené činnosti dětí: Název činnosti: VÝROBA MAPY ČR Typ inteligence: prostorová Pomůcky: velkoformátový papír (natištěný obrys ČR), prstové barvy, pastelky, fixy, potravinářská folie, lepidla, barevné papíry Organizace: Činnost navazuje na jarní prázdniny. Povídáme si s dětmi, na kterých horách byly lyžovat. Na geografickou mapu ČR zatavenou do fólie lepíme popisovací izolepu a děti, které umí psát, doplňují jména navštívených hor. Hory jsou na mapě zobrazeny hnědou barvou, všímáme si i jiných barev na mapě. Pomocí prstových barev a následným kolorováním pod potravinářskou fólií vytvoříme společnou mapu ČR. Zadání pro děti: „Děti, co kdybychom si vytvořili všichni dohromady velkou mapu České republiky se všemi pohořími, řekami a nížinami? Zkuste se domluvit a podle mapy zakreslit jednotlivé barvy a rozetřít je prsty pod potravinářskou fólií.“ Název činnosti: UKAŽ, KDE BYDLÍŠ Typ inteligence: verbální Pomůcky: počítač, kartičky s napsanými adresami Organizace: Děti s rodiči dostali za úkol popovídat si o adrese svého bydliště. Při ranním kruhu si povídáme o své adrese. Děti hledají po třídě všechny papírky, kde mají napsáno jméno své ulice i s číslem popisným. Poznáváme alespoň první písmenka z názvu. Na počítači na www.mapy.cz si děti podle papírků zkouší napsat svoji adresu. Ve vizualizaci se díváme na jejich dům. Malým dětem pomáhají ti starší. Děti se snaží s fotek rozpoznat svůj dům. Na následující procházce se necháme dětmi vést k jejich domovům. Zadání pro děti: „Děti, zkusíme se teď na počítači podívat, v jakém domě kdo bydlí. Nejprve zkuste najít a posbírat po třídě všechny kartičky se jmény ulic, kde bydlíte. Zkusíme si je potom vepsat do počítače a najít obrázek svého domu. Na procházce se pokusíme najít cestu ze školky k Vám domů a vy nám všem budete dělat průvodce.“ Název činnosti: CESTA MĚSTEM Typ inteligence: matematicko-logická Pomůcky: fotoaparát, počítač, nůžky, velkoformátový papír nebo karton, lepidla, tužky, fixy, pastelky, mapka Brna střed a propagační materiály s obrázky města (pořízené cestou v Informačním centru) Organizace: Tematická vycházka centrem Brna (okolí MŠ), pozorování staveb, infrastruktury, památek, uměleckých děl, zajímavostí. Návštěva Informačního centra (IC). Děti si půjčují fotoaparát a fotí školku, památky, zajímavá místa a ostatní děti u nich. Ve školce, za pomocí učitelky fotky vytiskneme. Děti se domlouvají a řadí fotky za s sebou tak, jak jsme místa v časovém sledu navštívili. Vyznačujeme si trasu na mapce, kterou jsme získali v IC. Děti se domlouvají a na velký formát vytvářejí koláž s fotkami. Kdo umí psát, může místa označit jmény. Zadání pro děti: „Dnes si zkusíme všímat, co nám nabízí naše město za různé památky a zajímavá místa v blízkosti naší školky. Můžete si půjčit foťák a památky si vyfotit. Až přijdeme do školky, fotky si vytisknete a můžete si z nich vyrobit obraz.“ Název činnosti: LÍPA – strom české státnosti Typ inteligence: přírodní Pomůcky: encyklopedie stromů, obrázky lipových listů, květu, plodů, sušená lípa (lipový čaj), keramická hmota, špachtle, vodové barvy, čtvrtky, karton Organizace: Povídáme si o státních symbolech. Jedním z nich je lipová ratolest (listy a větvička lípy). Zkoušíme najít lípu v encyklopedii, tvar jejího listu vybíráme z různě tvarovaných obrysů listů pracovního listu. Poté modelujeme listy lípy z rychletvrdnoucí keramické hmoty. Děti se domluví a předem si sami zkouší vyrobit šablony listů z tvrdého papíru, které si pak použijí na vyříznutí lipových listů z hmoty. Listům tvoří žilky, zakrucují je. Po zaschnutí mohou barvit vodovými barvami. Společně si listy zavěsíme na velký kartonový strom, který děti vystříhají. Současně mohou děti určit lípu (sušená – lipový čaj) čichem výběrem z různých jiných bylin a květů a listů stromů připravených v přesnídávkových skleničkách. Sušené květy si mohou osahat. Poté z nich vaříme čaj a ochutnáváme. Zadání pro děti: „Děti, víte jaký je strom významný pro Českou republiku? A jak vůbec vypadají jeho listy? Pojďme si takový strom vytvořit společně!“ Název činnosti: HRA NA OBCHODY Typ inteligence: interpersonální Pomůcky: propriety typické pro dané obchody (šampon, kartáček, pasta, mýdlo – drogerie), cedule s nakreslenými obrázky Organizace: Vycházím ze situace při procházce městem. Všímáme si obchodů kolem naší školky. Zjišťováním vyšlo najevo, že některé děti netuší, co se prodává v drogerii, co v železářství. Obchody neumí pojmenovat. Děti staví z molitanových kostek jednotlivé obchody. Z velkého množství donesených propriet vybírají ty, které se v jejich obchodě mohou prodávat. Někteří si kreslí cedule a píší nápisy, vyrábějí peníze. Hrajeme si na obchod. Zadání pro děti: „Děti, na procházce naším městem jsme viděli nějaké obchody, uměly byste si vzpomenout jaké? Co se v takových obchodech prodává? Domluvte se mezi s sebou ve skupinkách a zkusme si takové obchody postavit z kostek a pojmenovat je. Uměly byste z této velké hromady přinesených věcí obchody vybavit zbožím?“ Název činnosti: MOJE VYSNĚNÉ MÍSTO K ŽITÍ Typ inteligence: intrapersonální Pomůcky: molitanové a dřevěné kostky, textilie, různé hračky Organizace: Tato činnost navazuje na předchozí povídání a o městě, kde žijeme a předchozích činnostech a vycházkách po okolí. Je navržena tak, aby děti zkusily zapřemýšlet, co by chtěli na místě, kde žijí změnit – přidat, či ubrat – fantazii se meze nekladou. Děti mají k dispozici molitanové, dřevěné kostky, textilie a ostatní věci, které najdou po třídě. Poté si o takovém místě povídáme. Zadání pro děti: „Děti představte si místo nebo město, kde byste chtěli bydlet, kde jsou jen věci a služby podle vašich představ. Jak by takové město mělo vypadat? Zkuste se domluvit a takové postavit. Co tam všechno můžeme nalézt? A co myslíte, chtějí všichni to stejné?“ Název činnosti: OLYMPIJSKÁ SPORTOVIŠTĚ Typ inteligence: tělesně – pohybová Pomůcky: různé propriety představující sportovní náčiní, molitanové a dřevěné kostky, prkýnka, kužely, plastové tyčky, tužky, papíry, „mikrofon“, textilní gumičky Organizace: V reakci na právě probíhající zimní olympiádu a návštěvu olympijské vesnice na Výstavišti uspořádáme olympijské soutěže (vítězi jsou všichni zúčastnění). Děti si jako sportovci vyrábí svoje čísla, kreslí k nim znak ČR jako svoji příslušnost k ČR a lepí je izolepou na tričko. Dohromady připravujeme stanoviště, stavíme terénní vlny a dráhy, vybíráme „sportovní náčiní“ ze zásob školky (dřevěná prkýnka krátká – brusle, dlouhá lyže, plastové tyčky – hůlky, kartónová krabic e- boby, houpačka – snowboard atd…). Děti střídavě moderují a pomáhají si s upevňováním náčiní textilními gumičkami atd…Zkoušejí si různé sporty. Další den vyrábíme medaile z papíru s trikolorou, zpíváme hymnu při předávání (medaile jsou všechny prvního místa za účast, nastříkané zlatou barvou), zpíváme hymnu při předávání. Zadání pro děti: „Děti, někteří z Vás mi říkají, že se dívají doma s rodiči na Olympiádu. Pojďme si takovou Olympiádu vytvořit tady ve školce“. Název činnosti: NAJDI PAMÁTKU Typ inteligence: hudební Pomůcky: CD s dětskými lidovými písničkami, CD přehrávač Organizace: Po třídě jsou na zemi rozmístěny velké obrázky brněnských památek a předmětů, které se k Brnu váží. Děti se domluví a určí si, které dítě bude zastavovat hudbu, ostatní tančí po třídě. Po zastavení hudby v libovolném okamžiku písničky určí vybrané dítě (kapitán) na jakou památku si děti mají stoupnout. Děti se ve funkcích vystřídají podle dobrovolnosti. Zadání pro děti: „Děti, po koberci máme rozmístěné obrázky brněnských památek, se kterými jsme se už dříve seznámily (můžeme si připomenout). Budeme teď tančit na známé lidové písničky. Až kapitán zastaví hudbu, řekne nám, na který obrázek si máme stoupnout“. Název činnosti: POZNEJ LIDOVOU PÍSNIČKU Typ inteligence: hudební Pomůcky: klavír, klavíristka Organizace: Valča Kališová umí na klavír zahrát spoustu lidových písniček, které ve školce zpíváme. Poprosíme ji (pokud bude chtít), aby nějaké zahrála. Děti budou hádat, která písnička to je a společně si ji zazpíváme. Zadání pro děti: „Valinka nám děti bude hrát na klavír známé lidové písničky. Zkuste se domluvit a uhodnout, která písnička to je a společně si ji zazpíváme“.