GTÉMATICKÝ PLÁN Téma: Ovoce a zelenina Období: 1. 5. – 5. 5. 2018 Organizační poznámky: Kompetence: Kompetence k řešení problémů -Problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost k učení -uplatňuje získanou zkušenost v praktických situacích a v dalším učení činností a občanská: dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské) Cíle: DT - Vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základu zdravého životního stylu; Rozvoj a užívání všech smyslů DP - rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu; rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování); posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování apod. ) DTD – rozvoj kooperativních dovedností, rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních DSp - Rozvoj schopností žít ve společenství ostatních lidí (spolupracovat, spolupodílet se) přináležet k tomuto společenství (ke třídě, k rodině, k ostatním dětem) a vnímat a přijímat základní hodnoty v tomto společenství uznávané. DS – vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách; rozvoj úcty k životy ve všech jeho formách Očekávané výstupy: Dítě je schopno pojmenovat jednotlivé druhy ovoce a zeleniny, rozpozná, co je ovoce a co je zelenina a jaký mají pro člověka význam. Dokáže také základní druhy rozpoznat podle hmatu. Chápe, jaký přínos mají pro naše tělo bylinky a jak můžeme jednotlivé druhy bylin využívat.i Rizika Omezování samostatnosti dítěte při pohybových činnostech, málo příležitostí k pracovním úkonům; neznalost zdravotního stavu a zdravotních problémů dítěte Řízené činnosti ve třídě JAKÉ MÁME OVOCE A ZELENINU? – aktivita rozvíjí logicko-matematickou inteligenci. S dětmi si nejprve popovídáme o tom, jaké známe druhy ovoce a zeleniny. Následně každému rozdáme obrázek nějakého druhu a dítě ho bude mít za úkol nalepit na velkou společnou čtvrtku papíru. Papír je rozdělen na dvě poloviny. Na jednu stranu se lepí ovoce a na druhou zelenina. MĚLA BABKA, ČTYŘI JABKA – aktivita rozvíjí Venku OBRÁZKOVÁ OBÍHANÁ – aktivita rozvíjí tělesněkinestetickou inteligenci. Každé dítě si vezme obrázek nějakého druhu ovoce nebo zeleniny. Vytvoří se trasa, kterou budou muset děti proběhnout. Učitel se postaví před děti tak, aby na něj všichni dobře viděli. Vždy zvedne nebo řekne nějaké ovoce a děti s daným druhem na kartičce vyběhnou, oběhnout připravenou dráhu a vrátí se na místo. Postupně učitel úkol ztěžuje. Neřekne konkrétní druh, ale začne ho popisovat. Např. je to žluté ovoce, které roste na stromě. hudební inteligenci. Slouží jako oddechová aktivita, která by měla následovat po pohybové činnosti, před přesunem na svačinu nebo ven. S dětmi se písnička prvně zazpívá, aby ji všichni znali. Děti si po fyzicky náročné aktivitě lehnou na záda a zhluboka dýchají, aby se zklidnily. Každé dítě si představí, že je nějaké ovoce, které roste na stromě. Učitel, je zahradník, který sbírá jednotlivé ovoce (děti) do košíku. Bude chodit mezi žáky a zpívat písničku „měla babka, čtyři jabka“ a dotýkat se postupně dětí. Dítě, kterého se paní učitelka dotkla, se jí chytí za ruku a společně zpívají písničku a „sbírají“ další děti. Jakmile je utvořený dlouhý had, tak se jdou společně umýt. PSYCHOMOTORICKÝ PADÁK, KOMPOT – hra rozvíjí tělesně-kinestetickou inteligenci. Před aktivitou si s dětmi povídáme o tom, jakou mají jednotlivé druhy ovoce a zeleniny barvu. Následně děti utvoří kruh a chytnou se psychomotorického padáku. Učitel bude říkat libovolné druhy ovoce a zeleniny. Děti se zkusí zamyslet, jakou má daný druh barvu a potom se vymění ty děti, které se na padáku drží stejné barvy. PSYCHOMOTORICKÝ PADÁK, KOŠ JABLEK – aktivita rozvíjí interpersonální inteligenci. Děti se opět postaví do kruhu a chytnou se padáku. Řekneme si, že jsme teď všichni zahradníci a máme obrovský koš jablek, ve kterém máme jablka a my se musíme snažit, aby nám z koše nevypadla. Ze začátku hodíme do padáku pouze jeden míč. Necháme děti, aby si s míčem v padáku samy pohrávaly. Po chvíli začneme přidávat další míč. Částečně řízené činnosti Zapojení rodičů: Částečně řízené činnosti dětí: Název činnosti: Dějové obrázky Typ inteligence: verbální Pomůcky: kartičky znázorňující pohádku O veliké řepě Organizace: S dětmi si před spaním přečteme pohádku O veliké řepě. Další den si s nimi popovídáme, kdo všechno v pohádce vystupoval, jak šly postavy za sebou a pobavíme se o červené řepě. Na stolky rozmístíme dějové obrázky, které znázorňují jednotlivé úseky z pohádky. Děti budou mít za úkol obrázky poskládat tak, aby příběh dával smysl a nakonec pohádku samy odvyprávět. Zadání pro děti: Děti, včera jsme si povídali pohádku o Veliké řepě. Já tady mám z té pohádky nějaké obrázky, bohužel se mi nějak pomíchaly a já teď nevím, jak ta pohádka má být. Zkuste se svým kamarádem obrázky Přírodní Ovocný salát VV – obtiskování jablek Intrapersonální PL – Poznám ovoce? Interpersonální Psychomotorický padák – jablka v košíku Ovoce a zelenina hmatem Tělesně kinestetická Psychomotorický padák – kompot Obrázková obíhaná Hudební Měla babka, čtyři jabka Prostorová PH – hra na kočku a myš Logicko matematická Jaké máme ovoce a zeleninu? Puzzle - ovoce Verbální Pohádka O veliké řepě Dějové obrázky Ovoce a zelenina poskládat podle pořadí, v jakém mají být a pohádku mi samy odvyprávět. Název činnosti: Puzzle – ovoce Typ inteligence: Logicko-matematická Pomůcky: Obrázky různých druhů ovoce nastříhaných na kousky Organizace: Na stoly umístím nastříhané obrázky a nechám děti, aby je samy nebo za pomocí kamaráda poskládaly. Pro mladší děti můžeme nechat puzzle roztříděné podle druhu ovoce. Pro starší můžeme všechny puzzle smíchat, takže si děti budou muset puzzle prvně roztřídit a až potom teprve skládat. Po složení obrázku si děti ještě řeknou, co o daném druhu vědí. Kde roste, jakou má chuť, jestli ho už někdy jedli atd. Zadání pro děti: Děti, já tady mám různé obrázky. Bohužel se mi všechny roztrhaly a já teď nevím, co na nich je. Pomůžete mi je složit? Název činnosti: Hra na kočku a myš Typ inteligence: Prostorová Pomůcky: žádné Organizace: Potom co si s dětmi řekneme pohádku o Veliké řepě a zopakujeme si, jaká v ní vystupují zvířata, tak si zahrajeme hru na kočku a myš. Děti se v herně chytnou za ruce a utvoří tak kruh. Uvnitř kruhu bude stát dítě, představující myš a vně kruhu bude druhé dítě, které má být kočka. Děti společně říkají: „Myšičko myš, pojď ke mně blíž.“ Na to „myška“ odpovídá: „ Nepůjdu kocourku, nebo mě sníš.“ Jakmile to dítě dopoví, vyběhne z kruhu, a utíká kolem dokola před „kočkou“, která se ho snaží chytit. Dítě kruh oběhne, kolikrát chce a zaběhne zpět do kruhu. Děti se postupně v roli kočky a myši střídají. Zadání pro děti: Děti, říkali jsme si, že v pohádce vystupují kočka s myší. A myš se kočky bojí a schovává se u sebe v domečku. Ale občas se i myška musí proběhnout, ale přitom musí pořád dávat pozor na kočku, která na ni může kdekoliv číhat. A my si tady teď na kočku a myš zahrajeme. Název činnosti: Ovoce a zelenina hmatem Typ inteligence: Interpersonální Pomůcky: ovoce, zelenina, šátek na zavázání očí Organizace: každé dítě si najde nějakého kamaráda a půjdou se společně podívat ke stolečku, na kterém leží připravené ovoce a zelenina. Mohou si potraviny prohlédnout a osahat. Potom si jedno z dětí zaváže oči a to druhé mu postupně podává jednotlivé druhy. Dítě se zavázanýma očima má za úkol uhádnout, co právě drží v ruce. Pokud neví, tak mu jeho kamarád zkusí danou potravinu co nejpřesněji popsat, ale neřekne, co přesně drží v ruce. Až dítě se zavázanýma očima pozná vše, co máme připravené, tak zkusí zpaměti vyjmenovat, co všechno držel v ruce. Zadání pro děti: Povídali jsme si o tom, že máme spoustu druhů ovoce a zeleniny. Po zraku je poznat dokážeme snadno, ale zvládneme to i po hmatu? Název činnosti: PL - Poznám ovoce? Typ inteligence: Intrapersonální Pomůcky: Pracovní list s obrázky ovoce a zeleniny Organizace: S dětmi celý týden mluvíme o tom, co je ovoce a co je zelenina. Děti budou mít k dispozici pracovní listy, na kterých budou obrázky všech známých druhů jak ovoce, tak zeleniny. Budou mít za úkol vybarvit pouze ovoce. Mohou si u aktivity radit s kamarádem anebo použít obrázek, který jsme si společně vytvořily a na kterém je ovoce a zelenina správně roztříděné. Zadání pro děti: Děti, mám tady takový úkol. Na tomto obrázku je nakreslena všemožná zelenina a ovoce. Zvládnete rozpoznat, co z toho je ovoce? Název činnosti: Obtiskování Jablek Typ inteligence: Přírodní Pomůcky: jablka, papíry, nůžky, pastelky, lepidlo, barvy, stužka Organizace: Dětem na stůl nachystáme jablka, různé výtvarné potřeby a materiály. Děti si mohou vytvořit svoji vlastní zavařeninu s ovocem, ovocný talíř, apod. Mohou ovoce pouze namalovat, vystřihnout z papíru anebo obtisknout jablko. Zadání pro děti: Zkusíme si tady teď vytvořit výkres, na kterém bude různé ovoce a zelenina. Napadá vás, co se dá z ovoce dělat? (zavařenina, ovocný salát, mísa s ovocem,…) Název činnosti: Ovocný salát Typ inteligence: Přírodní Pomůcky: ovoce, prkýnka, příborové nože, mísa Organizace: Všechny pomůcky dětem nachystáme na stůl, aby k tomu měly volný přístup, a necháme je, aby si samy ovoce nakrájely a uvařily si tak svůj vlastní ovocný salát. Zadání pro děti: Děti, povídali jsme si společně o ovoci a zelenině a o tom, jak je to velice zdravé. Tak my si tady teď zahrajeme na kuchaře a zkusíme si, jeden takový zdravý ovocný salát vytvořit.