TÉMATICKÝ PLÁN Téma: Cesta kolem světa Období: 24. 2. – 6. 3. 2020 Organizační poznámky: Heterogenní třída, věk dětí 2-6 let, multikulturní školka Kompetence: Má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije. Cíle: Dítě a svět • Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, se živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí • Poznávání jiných kultur Dítě a společnost • Seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije • Vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností Očekávané výstupy: • Vyjmenuje tři základní lidské rasy a popíše odlišnosti mezi nimi • Pojmenuje tradiční zvyky daných kultur • Uvědomuje si existenci dalších kontinentů a vyjmenuje základní informace o nich (kulturní zvyky, rostliny apod.) • Pozná rozdíl mezi češtinou a dalšími jazyky • Vyjmenuje kontinenty Rizika • Příliš racionální, hotový a uzavřený výklad světa • Nedostatek příležitostí k rozvoji uměleckých dovedností dítěte a k vytváření jeho estetického vztahu k prostředí, ke kultuře a umění • Výběr a nabídka témat, která jsou životu dítěte příliš vzdálená, pro jeho vnímání a chápání náročná, která přesahují přirozenou zkušenost dítěte a nejsou pro dítě prakticky využitelná • Nedostatečné a nepřiměřené informace, nedostatečné, nepravdivé nebo žádné odpovědi na otázky dětí Řízené činnosti Ve třídě • Pročítání knížek a atlasů • Pracovní listy, grafomotorika • Reflexní kruh • Nácvik písně Děti • Komunitní kruh – „Jaké země už jste s rodiči navštívili nebo bystě chtěli navštívit?“, „Jaké znáte státy?“ Venku Procházka kolem světa Ve spolupráci s rodiči připravíme v odpoledních hodinách na školní zahradu 5 stanovišť, přičemž každé bude představovat jeden kontinent – Afriku, Ameriku, Asii, Austrálii a Evropu. Na každém stanovišti se pak budou nacházet věci typické pro daný kontinent – jídlo, obrázky zvířat a rostlin apod. Částečně řízené činnosti Zapojení rodičů: • Požádám rodiče, aby během víkendu dětem v atlase nebo na mapě na internetu ukázali státy, které navštívili. • Poprosím rodiče dětí, které nepochází z České republiky, aby jim řekli něco o své zemi a přinesli na „Procházku kolem světa“ typické jídlo. Přírodní Jak se u nás daří rostlinám? Intrapersonální Vymysli svůj vlastní jazyk Interpersonální Připrav kamarádům svačinu Tělesně kinestetická Vyjádři píseň pohybem Hudební Vymysli doprovod k písničce Prostorová Postav egyptskou pyramidu Logicko – matematická Poskládej si mapu světa Kam patří tenhle stín? Verbální Nauč kamarády pozdrav Cesta kolem světa Částečně řízené činnosti dětí: Název činnosti: Nauč kamarády pozdrav Typ inteligence: Verbální Pomůcky: Knížky Organizace: Děti rozdělím do skupinek tak, aby v každé z nich bylo minimálně jedno dítě, které nepochází z České republiky. To pak má za úkol naučit kamarády pozdrav z jazyka, který používá s rodiči či příbuznými. V kroužku pak uděláme reflexi, kdy se můžeme přivítat novými pozdravy. Zadání pro děti: „Děti, spousta našich kamarádů pochází z jiných států světa a umí tedy i jinou řeč, než je čeština. Zkuste je teď poprosit, jestli by vás nenaučily jejich pozdrav, který používají doma. Společně si pak v kroužku řekneme, jaké nové pozdravy jste se naučily.“ Název činnosti: Poskládej si mapu světa Typ inteligence: Logicko-matematická Pomůcky: Obrázek mapy, nůžky Organizace: Dětem dáme do dvojice obrázek rozstříhané mapy, která vypadá jako puzzle. Mají za úkol ji správně poskládat. Mladší děti dostanou obrázek a přímo rozstříhaný, starší děti dostanou obrázek pouze s nakreslenými čárami, podle kterých ho musí nejprve rozstříhat. Aby to nebylo tak složité, každý kontinent bude vyznačený jinou barvou, aby se podle ní děti orientovaly. Zadání pro děti: „Děti, mám tu pro vás jeden složitý úkol. Někdo nám rozstříhal mapu světa a já teď nevím, kde který kontinent leží. Zkusíte ho, prosím, složit?“ Název činnosti: Kam patří tenhle stín? Typ inteligence: Logicko-matematická Pomůcky: Barevné a černobílé obrázky kontinentů Organizace: Na stůl připravíme dvě hromádky obrázků, jednu s černobílými a druhou s barevnými. Děti budou pracovat ve dvojicích nebo skupinkách, aby si mohly při práci pomoci a navzájem se kontrolovat. Zadání pro děti: „Děti, naše kontinenty ztratily svůj stín. Dokážete jim ho najít?“ Název činnosti: Postav egyptskou pyramidu Typ inteligence: Prostorová Pomůcky: Velké kostky Organizace: S dětmi si nejprve v kroužku podíváme do knížek na to, jak vypadají egyptské pyramidy a něco si o nich povíme. Potom budou mít za úkol ve skupince pomocí kostek postavit svoji velkou pyramidu. Zadání pro děti: „Děti, pamatujete si na ty pyramidy, na které jsme se společně koukali do knížek? Co kdybychom si společně takovou pyramidu postavili?“ Název činnosti: Zkus vymyslet doprovod k písničce Typ inteligence: Hudební Pomůcky: Orffovy dětské hudební nástroje – štěrchací vajíčka, malé bubínky, ozvučná dřívka Organizace: S dětmi se nejprve naučíme písničku Děti bez nástrojů, poté přidáme pohyb na tělo. Když písničku budou znát, rozdám jim nástroje a nejprve je nechám vyzkoušet, jak znějí. Poté jim pustím nahrávku písně a děti budou moci zkusit vymyslet doprovod na své nástroje, které ale dostane vždy jen malá skupinka dětí. Zadání pro děti: „Už jsme se společně naučili písničku, tak byste mohli zkusit připravit nějaký doprovod. Můžete využít tyhle nástroje, vždy ale musí být slyšet klavír.“ Název činnosti: Vyjádři píseň pohybem Typ inteligence: Hudební, tělesně-kinestetická Pomůcky: Nahrávky písní Organizace: Dětem nejprve pustím nahrávky písní typických pro dané kultury – např. africké tance apod., můžu jim ukázat i video. Poté jim pustím nahrávky znovu a nechám je, aby si ve skupinkách vymyslely vlastní tanec. Ten pak mohou při reflexi ukázat kamarádům, pokud budou mít zájem. Zadání pro děti: „Děti, společně jsme se dívali na to, jak lidé tancují třeba v Africe, co kdybyste si zkusily vymyslet vlastní tanec? Můžete nám ho pak ukázat v kroužku, pokud budete chtít.“ Název činnosti: Připrav kamarádům svačinu Typ inteligence: Interpersonální Pomůcky: Potraviny typické pro různé části světa Organizace: Děti rozdělím do skupinek tak, aby v každé z nich byl alespoň jeden předškolák. Každé skupince pak přichystám na stůl několik ingrediencí na to, aby mohly připravit nějaký jednoduchý pokrm – salát, pomazánku apod. Zadání pro děti: „Děti, zkusíme si připravit jídlo z různých částí světa. Ve skupince budete moci udělat nějaké jednoduché jídlo, které pak dáte ochutnat kamarádům a na oplátku dostanete něco dobrého od nich.“ Název činnosti: Vymysli svůj vlastní jazyk Typ inteligence: Intrapersonální, verbální Pomůcky: Hudební nástroje Organizace: Děti se rozdělí do skupinek tak, aby v každé z nich byly starší i mladší děti. Poté jim zadám úkol, aby se zamysleli, jestli existují nějaká slova, která by se jim líbila přidat do jejich vlastního jazyku. Případně mohou vymyslet vlastní způsob dorozumívání – pohybem, hudbou, nástroji apod. Zadání pro děti: „Děti, už víme, že existuje mnoho jazyků, naučili jsme se společně i nové pozdravy, ale mě by zajímalo, jestli byste zvládly vymyslet i nějaký svůj vlastní jazyk. Můžete vymyslet jakákoliv slova, která nám pak řeknete v kroužku a vysvětlíte nám, co by podle vás mohla znamenat. Pokud nebudete chtít vymýšlet slova, zkuste něco jiného, můžete spolu mluvit třeba i pohyby.“ Název činnosti: Jak se u nás daří rostlinám? Typ inteligence: Přírodní Pomůcky: Rostliny Organizace: Do třídy bych pořídila pro srovnání dvě rostliny, jednu, která roste u nás a druhou, kterou u nás v přírodě nenajdeme – např. bambus. Děti by pak měly za úkol je zkusit zasadit a zalévat. Poté budou srovnávat, jak rostou. Tento úkol je na delší časové období, ale děti mohou průběžně pozorovat, jak se rostliny mění. Zadání pro děti: „Děti, podívejte, co tu máme za rostliny, víte někdo, jak se jmenují? My si je tu zkusíme zasadit a podívat se, jak se jim u nás daří, a jak rychle rostou.“