Cíle vzdělávání a jejich proměna v historickém kontextu. Jak na dítě nahlížíme, determinuje způsob, jakým bude vychováváno (vzděláváno). (Opravilová & Uhlířová, 2017) MŠ Bubny Cíle výchovy a vzdělávání Cíl výchovy je dán vývojovým stavem společnosti (mění se podle spol. zřízením, dána státem, národem, filozofií, kulturou). Hledání cílů výchovy je jedna z nedůležitějších a zároveň nejobtížnějších oblastí pedagogiky. Cíl výchovy je často definován výchovným ideálem, který je těžké objektivizovat a specifikovat. Klasifikace cílů  individuální – snaha o osobní rozvoj a uplatnění jedince (antika, humanismus a reformace, J. Lock, J. J. Rousseaua; F. Nietzscheho)  sociální – zaměření k zapojení člověka do společnosti, tak aby byl schopen uvědoměle a kvalifikovaně plnit své sociální funkce; vychovat jedince co nejvíce prospěšného společnosti (Aristoteles, Platon, Helvétius, Lindner, Drtina, Masaryk)  materiální / informativní – orientace na osvojení konkrétní učební látky důležité pro zvládnutí teoretických i praktických úkolů (fakta, konkrétní vědomosti, dovednosti, návyky)  formální / formativní – zaměření na rozvoj schopností člověka, učební látka chápána jako prostředek formálního rozvoje vychovávaného (duševní schopnosti, myšlení žáků, paměť, logické usuzování, fantazie)  obecné – společný veškeré výchově, shrnuje specifické cíle, týkající se konkrétních dovedností, vědomostí, návyků a utváření postojů a potřeb spjatých s oborem; plnění těchto cílů je zaměřeno na celou populaci  odborné / specifické – speciální konkretizací obecných cílů; osvojování vědomostí, dovedností a návyků, které jsou nezbytné pro výkon určité profese  adaptační – vedou člověka k přizpůsobení se stávajícím podmínkám  anticipační – výchovné působení orientováno k budoucím potřebám jedince i společnosti  teoretické – zaměření na vytvoření systému vědomostí  praktické cíle – uplatnění teoretických vědomostí v praktickém životě, rozvíjení dovedností a návyků  autonomní / vnitřní – vycházejí od jednotlivce a jsou produktem jeho potřeb a vůle; stanovuje si je sám jedinec  heteronomní / vnější – stanoví jiní činitelé (stát, skupina, vychovatel, rodiče ad.); je nutné aby vychovávaný tyto cíle přijal za vnitřní Cíle v pravěku Cíl výchovy – předat získané dovednosti a znalosti.  Neexistovaly žádné výchovné či vzdělávací instituce. Děti vše přejímaly od dospělých nápodobou.  Některé znalosti se předávaly zasvěcovacími obřady, tzv. iniciacemi, při kterých se mladí hoši (někde i dívky) zúčastňovali určitých zkoušek dospělosti. Cíle ve starověku Cílem je připravit tělesně zdatné jedince, kteří budou vládnout.  Vědomosti měly pomoci zajistit si moc nad ostatními členy společnosti.  Školy vznikaly při chrámech a panovnických dvorech.  Vyspělé výchovné systémy se vyvinuly později i v antickém Řecku a Římě (ovlivnilo evropské školství). Cíle výchovy ve středověku Hlavní je šlechtická výchova na hradech. Cíl - připravit feudála pro jeho sociální funkce. Od 7 do 14 let byl hoch pážetem, od 14 do 21 zbrojnošem a v 21 letech byl pasován na rytíře. Obsah této výchovy tvořilo sedmero rytířských ctností (jízda na koni, plavání, vrh kopím, šerm, hra v dámu a skládání a zpěv veršů). První středověké školy (církevní – klášterní, katedrální, farní). Cíl – výchova ke křesťanství, slouží potřebám středověkého světa. Charakteristické je  mechanické pamětní učení  přísné tresty. Cíle v období renesance Cílem výchovy je zdravý, aktivní člověk, který se raduje ze života a neorientuje se pouze na posmrtný život. Antické filozofické ideály i antický životní způsob slaví svou renesanci. Nový přístup k životu pak nutně volá i po nové harmonické výchově člověka.  velké docenění přírodních věd, hlavně matematiky, astronomie, fyziky a biologie.  rychlé šíření znalostí umožnil vynález knihtisku (1. pol. 16. st.)  prudký rozmach hospodářství a kultury v Evropě (14.– 16. století - první manufaktury, objevné cesty). Období průmyslové revoluce (19. století) Cíl – výchova ke všeobecně uznávaným lidským ctnostem, rozvoj budoucí spolehlivé pracovní síly. Řemeslná práce se přesouvá z domácností do továren, vzniká potřeba zajistit péči o předškolní děti - počátky organizované předškolní výchovy. Vznik prvních opatroven – zajišťují péči, vedou k sebeobsluze, slušnému chování, hygienickým návykům. Pokusy o změnu obsahového zaměření (sociální a humánní aspekty výchovy):  Anglie - Robert Owen  Německo - Friedrich Fröbel –  Francie J. F. Oberlin, Jean Cochin  Švýcarsko– Pestalozi  Rakousko Uhersko - Marie Terezie Brunswicková, J. V. Svoboda (v Praze) Česká pedagogika v 19. století začátky předškolní pedagogiky Cíl – získání počátků trivia - vzdělávací ráz. Jan Vlastimír Svoboda  ředitel první české opatrovny na Hrádku (1832) pro děti 2 – 5 leté  zpracoval metodiku předškolní výchovy, děti se zde učily i počátkům čtení  napsal spis „Školka“ (1839) – praktická příručka s podrobně propracovaným obsahem Reformní hnutí (přelom 19. a 20. století) Cíle - výchova má respektovat přirozený vývoj dítěte a má být vedena tak, že se:  dítě se aktivně účastní výchovně vzdělávacího procesu  obsah výchovně vzdělávací činnosti je přizpůsoben individuálním potřebám jednotlivých dětí, je respektováno jejich tempo a dispozice  frontální způsob práce je nahrazen individuálním a skupinovým  dítě se stává rovnocenným partnerem pedagoga – vztah partnerský na základě vzájemné úcty Změna pohledu na dítě - přijímat dítě takového jaké je, nikoliv takového jakého ho chceme mít. PEDOCENTRISMUS - právo dítěte na přirozenou výchovu a prožití svého dětství. Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že:  Školy připravovaly ukázněného občana.  Ve vzdělávání byl kladen důraz na intelekt = velké vědomosti, znalosti, které nebylo možné v životě uplatnit.  Obsah vzdělávání byl pro všechny stejný, nebrala se v úvahu individualita.  Vzdělávací metody byly převážně verbální = těžištěm byl učitel, který předával a dítě pouze přijímalo.  Převládal frontální způsob práce. Česká škola (teoretická rovina)  V. Příhoda v Praze - zkušenosti z Ameriky, snaha o nové metody (testování), mění hodnocení žáků, obsah.  O. Chlup a J. Uher v Brně – důraz na tradice, snaha formulovat cíle. Ida Jarníková (rovina praxe) vůdčí osobnost v úsilí o reformu české mateřské školy,  Cíl - přirozený přechod z rodiny ke škole, která uspokojuje touhu dětí po seznámení s okolním světem a tvoří základ celoživotního vzdělávání.  zaměřila se na obsah vzdělávání (4 oblasti: člověk, zvířata, rostliny, různé),  chtěla vrátit dětem šťastné dětství a odstartovala tzv. „uvolnění dětí ze školních lavic“. Šlo jí zejména o zlepšení materiálních podmínek v MŠ, snížení počtu dětí a změnu obsahu. Chtěla vrátit do MŠ především HRU a POHYB. Anna Süssová (rovina praxe) Cílem výchovy je „podporovati přiměřeným zaměstnáním vývoj těla, aby nabylo potřebných vlastností pro výchovu rozumovou v době pozdější“  prosazovala zejména pohyb, až na 2. místě byl rozvoj rozumový. Na rozdíl od Jarníkové nepropracovává obsah činností, ale zaměřuje se na časový řád a prostředí. V centru dění stojí VOLNÁ HRA.  „Kam jsme dospěli v hromadné výchově dětí“ (1912) publikace o reformě mateřské školy Druhá polovina 20. století Cíle se odklánějí od dítěte směrem k požadavkům socialistické společnosti. Mizí pojem spontánní hra a je nahrazen termínem tvořivá hra.  1948 – Pracovní program pro mateřské školy  1953 – Prozatímní osnovy mateřské školy  1960 – Osnovy výchovné práce v mateřské škole  1983 – Program výchovné práce pro jesle a mateřské školy (cíle ideové a příprava na vstup do základní školy) Aktuální cíle předškolního vzdělávání dítě jako investice do budoucnosti  Úkolem institucionálního předškolního vzdělávání je doplňovat rodinnou výchovu a v součinnosti s ní zajistit dítěti podnětné prostředí k jeho rozvoji a učení.  Cílem je rozvoj osobnosti dítěte, podpora jeho tělesného rozvoje a zdraví, jeho osobní spokojenosti a pohody, napomáhat mu v chápání okolního světa a motivovat je k dalšímu poznávání a učení, stejně tak i učit dítě žít ve společnosti ostatních a přibližovat mu normy a hodnoty touto společností uznávané. 4 pilíře vzdělávání pro 21. století (Delors, 1997) 1. Naučit se pravdivě poznávat svět kolem nás i v nás, dobře se orientovat, předcházet novodobé slepotě, neschopnosti vidět vztahy, odhalovat smysl. 2. Učit se správně a odpovědně jednat, vzdělání pro budoucnost má být činné, tvořivé, spjaté s praxí. 3. Učit se být svébytnou osobností, zvládat umění žít kvalitněji, hodnotněji. 4. Naučit se žít pospolu s druhými lidmi i s přírodou v duchu vzájemnosti a svébytnosti. Učení je skryté bohatství – dokument vydaný celosvětovou organizací UNESCO - záměry pro utváření společnosti v 21.století Literatura HORKÁ, H., & SYSLOVÁ, Z. (2011). Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita. PAVLOVSKÁ, M., SYSLOVÁ, Z., & ŠMAHELOVÁ, B. (2012). Dějiny předškolní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita. OPRAVILOVÁ, E., & UHLÍŘOVÁ, J., (2017). Příběhy české mateřské školy. Praha:Karolinum ŠLÉGl, J.). Dějiny výchovy dětí předškolního věku. (2012 Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně