Humanizace školy. HUMANISMUS  Historické období na přechodu středověku a novověku (15. a 16. století), charakteristické obnoveným zájmem o antickou kulturu a filosofii.  Myšlenkový směr, který se vyznačuje obecnou orientací na člověka a jeho blaho, a na pozemské hodnoty. Podporuje lidskou vynalézavost a hlásá rovnost lidí před Bohem.  Časově se překrývá s renesancí, ale termín renesance se používá spíše pro označení dobového umění, zatímco humanismus označuje tehdejší hlavní směr vědy a vzdělanosti. Renesanční humanismus  Nezavrhuje křesťanské náboženství a boha jako takového, ale obrací k životu pozemskému (světskému), ve kterém využívá všech nabízených radovánek, na první místo staví člověka.  Vzorem je kultura starověkých Řeků a Římanů. Antické textové zdroje podrobuje vědeckému zkoumání.  Rozvinul znalost klasické antiky, byly položeny nebo prohloubeny vědecké základy mnoha oborů lingvistiky, literární vědy a historiografie.  Nové poznatky bylo možno šířit díky knihtisku. Humanismus ve vzdělávání  Středověké školství je humanisty podrobeno ostré kritice. Ti odmítají nadvládu církve nad školami a bojují proti scholastice, která způsobila formalismus (zdůrazňování formy na úkor obsahu) a verbalismus (důraz na slovní vyjádření bez hlubšího obsahu) ubíjející ducha člověka.  Kritizují neživotnost středověké školy, její častou nemilosrdnou disciplínu a preferují zavádění předmětů postavených na novém vědeckém poznání jako je dějepis, fyzika, přírodověda nebo zeměpis. Základ humanismu Tři zásady, které nejvíce ovlivnily i humanistickou psychologii a vzdělávání:  Člověk má vrozený potenciál, který je v jádru dobrý a vznešený.  Nejvyšší cíl vzdělávání je rozvoj vlastního potenciálu.  Víra v něco/motivace něčím, co přesahuje člověka (vlastní potřeby). Michel de Montaigne (1533-1592)  Chce překonat tradiční pamětní učení a pěstovat žákův úsudek a samostatnost. "Vědět zpaměti není vědět: je to jen udržovat, co svěřili naší paměti do úschovy".  Veškeré vzdělání má vycházet z pozorování života, učitel nemá vnucovat žákovi určité mínění, ale má ho vést, aby se naučil samostatně rozhodovat a hledat pravdu.  Varuje před jednostranným přeceňováním vzdělání a na první místo při výchově klade rozvoj charakteru.  Považuje za optimální individuální výchovu soukromým učitelem.  Veškeré vyučování má být hravé, zajímavé a nenásilné. Jean Jack Rousseau (1712 – 1778) Cílem výchovy je vychovat svobodného člověka, který nade vše miluje svobodu.  požaduje výchovu přirozenou a svobodnou, která by respektovala věkové a individuální zvláštnosti dítěte (dítě nemáme do ničeho nutit a potlačovat jeho osobnost). proti učení se z knih, proti biflování staví osobní zkušenost (dítě má ke všemu dospět vlastním pozorováním, uvažováním, vlastní zkušeností.  Samostatnosti a svobodě dítěte ale obětuje systematičnost ve výuce. Člověk je tehdy dobře vychován, působí-li na něj tři druhy výchovy: výchova přírodou, výchova lidmi, výchova věcmi. : “ Vypěstění rozumného člověka je vyvrcholením dobré výchovy; a vy chcete obracet na rozum dítěte už při jeho výchově! To znamená začínat od konce a vytvářet z díla nástroj. Kdyby děti uměly rozumně uvažovat, nepotřebovaly by, aby je někdo vychovával .” Emil čili o výchově Moderní humanismus (20. století)  Navazuje na J.J. Rouseaua - akcentuje lidskou svobodu, právní a sociální ochranu jednotlivců  Vychází z uznané hodnoty každého lidského života, jako hodnoty nejvyšší, zdůrazňuje univerzální lidství, solidaritu všech lidí.  Těžkou ránu zasadily humanistickým nadějím obě světové války, které prakticky diskreditovaly optimistické představy o pokroku lidstva.  Široký základ humanismu v podobě lidských práv, svobody, demokracie a snahy o lepší sociální postavení chudých nebo znevýhodněných zůstává myšlenkovým základem současných společností a jejich snah o omezování násilí po celém světě. Východiska Humanistická psychologie A. H. MASLOW (1908 – 1970)  hierarchie lidských potřeb  níže položené potřeby jsou významnější a jejich alespoň částečné uspokojení je podmínkou pro vznik méně naléhavých a vývojově vyšších potřeb C. R. ROGERS (1902 – 1987)  bezpodmínečné přijetí dítěte takové, jaké je  rozvoj osobnosti dítěte na základě vnitřní motivace 2. polovina 20. století 1948 – zákon o jednotné škole, nástup totalitního režimu Zdroj: Syslová, 2017 V roce 1988 provedla tehdejší hygienická služba rozsáhlý výzkum, který identifikoval zdravotní rizika kolektivistické výchovy v mateřské škole (Šulcová, E.,Citové problémy předškolních dětí a jejich zdraví. Predškolská výchova, ročník 1989-1990 č. 3 a 6) Humanizace školy v českém prostředí (21. století)  Humanistická koncepce = antropologické zaměření na potřeby a možnosti dítěte, na jejichž základě jsou rozvíjeny jeho potenciality, jeho „lidskost“ (Helus, 2009; Kotásek, 2004; Spilková, 2005).  Doposud byla tradičním úkolem školy socializace dítěte na pozadí kulturního života společnosti, do kterého vrůstá (enkulturace) a jeho personalizace (Syslová Horká & Lazarová, 2014; Štech, 2007).  Nyní jde spíše o pragmaticky pojatou přípravu pro úspěšný život, zejména k tomu uspět na trhu práce (Knecht, 2014; Porubský et al., 2013; Štech, 2007). Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku (2000) „…prakticky vůbec žádné zohlednění k individuálním potřebám dětí. Nakonec ani větší důraz, jež kladou učitelky a ředitelky spíše na názory a potřeby zřizovatele než na návrhy rodičů, nevyznívá příliš ve prospěch skutečně individuálnímu přístupu k dětem“. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha (2001)  Zajistit každému dítěti předškolního věku zákonný nárok na předškolní vzdělávání a na reálnou možnost je naplnit.  Vypracovat rámcový program pro předškolní vzdělávání a v něm formulovat rámcové cíle, obsah a předpokládané výsledky vzdělávání (kompetence dítěte). Zároveň stanovit podmínky, za nichž může být předškolní vzdělávání uskutečňováno. Zabezpečit aplikaci rámcového programu podle konkrétních podmínek škol a dětí – školní kurikula.  Vzhledem k potřebě zvládat širší spektrum odborných, speciálně pedagogických i sociálních znalostí a dovedností pedagogů v předškolním vzdělávání zajistit jejich vysokoškolské vzdělávání na úrovni bakalářského studia na pedagogických fakultách univerzit nebo na vyšších odborných školách s akreditací pro bakalářské studium. Toto opatření chápat i jako snahu o zvýšení jejich sociálního a profesního statutu. Školský zákon (2004) Jako zásadní se jeví formulace obecných cílů vzdělávání, mezi něž patří např.:  zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce  vzájemná úcta, respekt, názorová snášenlivost, solidarita a důstojnost všech účastníků vzdělávání  zdokonalování procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji a co nejširšího uplatňování účinných moderních pedagogických přístupů a metod  pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost FUNKCE MATEŘSKÉ ŠKOLY  Personalizační – formování osobnosti, podpora rozvoje individuality s postupným přebíráním zodpovědnosti za sebe a samostatným jednáním.  Socializační – děti se učí žít ve společnosti, vstupují do různých vztahů a rolí. Škola by měla být nositelkou etických norem společnosti s důrazem na respekt k jinakosti (rasa, národnost, náboženství….).  Integrační – škola je modelem světa dospělých, proto je zdůrazňováno omezování předčasné selekce.  Hodnotová – u dětí jsou záměrně vytvářeny životní hodnoty a postoje ke světu – zdraví, sportu, práci, přátelství, autoritám…  Kvalifikační – vybavuje děti a později žáky znalostmi a kompetencemi potřebnými v budoucnosti pro uplatnění na trhu práce. LITERATURA HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha : Portál, 2009. KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. SYSLOVÁ, Z. Individualizace předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2015. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha : MŠMT, 2001. ISBN 80-211-0372-8 Národní zpráva o stavu předškolní výchovy, vzdělání a péče o děti předškolního věku v České republice. Praha : MŠMT, 2000. ISBN 80-7168-746-4 OPRAVILOVÁ, E.,GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-847-3 PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. MŠMT, 2016. PAVLOVSKÁ, M., ŠMAHELOVÁ, B., SYSLOVÁ,Z. Dějiny předškolní pedagogiky. Brno: MUNI PRESS, 2012 ISBN978-80210-5981-8 ŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204.