TEORIE A PRAXE KURIKULA PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Zora Syslová, Hana Sedláčková OBSAH 1.Teorie kurikula. Základní právní dokumenty (Listina lidských práv a svobod, Úmluva o právech dítěte, vyhláška o předškolním vzdělávání, Školský zákon, Pracovní řád pro učitele, zákon o pedagogických pracovnicích…). (19.2. dr. Sedláčková) 2.ŠVP a koncepce pedagogické práce školy. (26.2. dr. Sedláčková) 3.Formulování cílů a propojení s obsahem vzdělávání. (4.3.) 4.Teoretická východiska projektování (projektová výuka, integrovaná tematická výuka). (11.3.) Přečíst skripta 1. kapitolu 5.Proces projektování (východiska, základní stavební kameny projektu, konzistentnost projektu). (18.3.) 6.Realizace vzdělávání (vzdělávací strategie, dynamika skupiny). (25.3.) 7.Prezentace projektu (1.4.) 8.Prezentace projektu (8.4.) 9.Školní a třídní dokumentace. (15.4. dr. Sedláčková) 10.Praxe kurikula (20. – 23.4.) 11.Hodnotící aktivity. (29.4.) 12. ¢ POŽADAVKY NA ZAKONČENÍ ¢Vytvoření krátkodobého projektu/plánu třídního vzdělávacího programu 3členné skupiny (téma „zdraví/pohyb“) ¢Prezentace videonahrávky (realizace projektu) ¢Hodnocení proběhne ve dvou fázích: ¢Prezentace projektu na semináři 1. a 8. 4. ¢Kritéria pro hodnocení projektu: ¢Propojení obsahu (tématu, námětu) se vzdělávacími cíli ¢Provázanost cílových kategorií (kompetence = dílčí cíle = očekávané výstupy) ¢Operacionalizace dílčích cílů (Bloomova taxonomie) a konkretizace očekávaných výstupů vzhledem k obsahu vzdělávání ¢Promyšlenost částečně řízených činností (zastoupení všech typů inteligencí, vhodnost zadání pro děti, naplnění všech zásad = samostatnost, tvořivost a spolupráce dětí) ¢Kritická reflexe vlastního výstupu na základě kritérií ¢Formulář - IS ¢ ¢ ¢ ¢Power-pointová prezentace - ¢ ¢ ¢ ¢Poster – viz ukázky ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU PRAXE KURIKULA PV ¢Propojení s kolokviem Teorie kurikula PV: ¢Realizace vlastních výstupů ve fakultní mateřské škole a pořízení videozáznamu. ¢Zpracování videozáznamu do 5minutové prezentace pro kolokvium. ¢Zpracování sebereflexe podle oblasti Procesy učení a Prostředí pro učení z nástroje Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. ¢Zaslání písemné reflexe týden před kolokviem na syslova@ped.muni.cz. ¢HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 ¢HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie z předškolní pedagogiky. Brno : PdF MU, 2011. ¢KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 8-901873 ¢KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: TAVA Graphical, 2006. ISBN 80-210-4142-0. ¢PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 ¢SYSLOVÁ, Z., ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Projektování v mateřské škole. Brno: MU, 2017. ISBN 978-80-210-8856-6. Dostupné z https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8856-2017 ¢