Výtvarná hra a tvořivost Cílem předmětu je rozvoj kreativity a tvůrčího myšlení studenta s uplatněním osvojených výtvarných znalostí a dovedností. Student by měl být po ukončení schopen: experimentovat s výtvarnými prostředky (vytvářet cykly prací, posouvat se dál, vymýšlet nové způsoby a cesty zobrazení, zpracování, uplatnění), uplatnit získané zkušenosti ze současné výuky a absolvovaných výtvarných předmětů, zhodnotit výtvarné znalosti a dovednosti ve vlastní jedinečné tvorbě a její interpretaci. PODMÍNKY K ZÁPOČTU: Student představí realizaci řady výtvarných experimentů či dalších tvůrčích výtvarných aktivit, na kterých reflektuje proces a doloží určitý posun (vývoj, progres) ve vlastní tvůrčí výtvarné práci a uvažování. Prezentace k zápočtu bude obsahovat: fotky a videa - uložit v jedné složce v odevzdávárně a prezentovat na semináři od 27.4.-7.5. Součástí bude: 1. Záznam z procesu či výsledky tvůrčí činnosti z výuky (fotky z výstavy, fota či krátký záznam z účasti na galerijní animaci, praktické výsledky procesu či finálního výsledku tvůrčí práce) - ve zkrácené formě 2. Domácí práce (min. 8 domácích výtvarných prací, činností, záznamů, experimentů v rámci jednoho či více cyklů) Důležité je, aby výtvarné domácí práce obsahovaly: 1. fázi explorace (průzkum, zkoumání materiálu, techniky, tématu, uměleckého postupu, díla umělce apod.) - (mohou obsahovat i jiné tvůrčí činnosti: tvůrčí psaní, básně, deníkové záznamy, tanec, pohyb, meditace v přírodě, pozorování proměn přírody, maličkostí, procházky po městě a pozorování, pobyt v galeriích, ostatní smyslové zkoumání tématu…) 2. experiment (vytváření nových cest a spojení, kombinací, tvořivé myšlení apod.). 3. herní aspekt (aby Vás to bavilo, bylo to pro Vás zajímavé) 4. akceptace chyby (podivnosti, zvláštnosti, zajímavosti, obludnosti, nepěknosti, omyly apod.) jako součást přirozeného procesu hledání a tvůrčího přemýšlení. Pracovat s náhodou jako se zázrakem. 5. hledání osobitého výrazu, vlastní cesty a způsobu ztvárnění Vítaná je inspirace uměním, umělci či konkrétními díly, současnými výstavami!!!! TÉMATA: Výtvarné počiny se mohou vztahovat k následujícím okruhům témat nebo je možné zvolit si témata vlastní. • Hry a experimenty s různými materiály a instrumenty, zkoumání výrazových vlastností výtvarných prostředků (hlína, papír, textil, přírodní materiály, toho, čeho je hodně…vyhledat si paralely v umění - kdo z umělců s tímto či takto podobně pracuje, kam to on posunul…pracovat s velkými formáty a velkým množstvím) Inspirace: Petr Nikl (Hnízda her, Krystalíza her apod.), František Skála - sběratelství, sbírání a přetváření, ozvláštňování obyčejných předmětů https://www.pametnaroda.cz/cs/skala-frantisek-1956 , Petr Lysáček Inspirace umělec Petr Lysáček http://www.sam83.cz/video/tvurci-duch-petr-lysacek/ Jan Švankmajer - vytváření zvlásštních bytostí, předmětů a jejich rozpohybována animací, příběhy….Jeho filmy: Jídlo: https://www.youtube.com/watch?v=lYwAzLlUbV8, Něco z Alenky https://www.youtube.com/watch?v=1rri69wKUUQ Možnosti dialogu https://www.youtube.com/watch?v=L-gGpWpra-g • Téma “Já” nebo “Moje bláznivé Já” – experimenty s vlastní podobou, mechanická změna tváře či těla (provázky, pásky, odrazy v zrcadle, fotky, mobilní aplikace a následné tisky, fotokoláže a koláže, asambláže apod.) - inspirace Václav Stratil https://www.artlist.cz/dila/dvojice-4988/ , Lenka Klodová, Veronika Bromová https://www.artlist.cz/dila/fotoamputace-fotoimplantace-4110/, Kateřina Vincourová • Šablony a spreje - inspirace TIMO, writting, street art. https://www.youtube.com/watch?v=y11tvoBlFQ0 https://www.facebook.com/pg/streetartbrno/photos/?tab=album&album_id=364137680398873 • Na první pohled obyčejné věci, běžná témata, stereotypní náměty - jinak, tvořivě. Např. Téma strom: nalezení vlastní cesty, jak se tématem zabývat, jak ho zkoumat a jak k němu výtvarně přistoupit. Inspirace např. Sakir Gokcebag https://sakirgokcebag.com/installations/ V rámci semestru je nutné absolvovat min. dvě individuální konzultace rozpracované domácí tvorby. Jedna z konzultací může proběhnout v rámci běžné výuky, kdy na zač. hodiny bude prostor pro vzájemné sdílení zkušenosti z domácí tvorby a společné uvažování nad tématy. Na své praxi (každou středu a čtvrtek 8.00 – 10.00 hodin) pozorujte děti při spontánních herních činnostech. Jak si hrají? Na co si hrají? Co je zajímá? S jakými netradičními materiály si hrají (např. venku). Jak se projevuje tvořivé myšlení a tvůrčí dovednosti. Jak jsou děti originální, jaké mají nápady apod.