Předmět XVVp05 Výtvarné projekty s reflektovanou praxí Zadání úkolu pro reflektovanou praxi: Kulturní a umělecké památky v okolí školky jako východisko výtvarných a dalších tvůrčích činností 1. Vydejte se s dětmi do okolí školky k zajímavému místu, kulturnímu, uměleckému objektu (může být socha v okolí či návštěva galerie, muzea apod.). Prozkoumejte toto místo “všemi smysly”, vyhledejte si základní informace. Motivujte děti, aby si všímaly, objevovaly a zjistěte, co je vlastně nejvíc zaujalo. Fotografujte. 1. Vymyslete a realizujte způsob, jak zprostředkovat hravým zábavným způsobem dětem v MŠ setkání s uměleckými objekty – sochami, kulturními památkami, stavbami či zvláštními přírodními úkazy v okolí školky?Jakým jednoduchým, adekvátním, přiměřeným, tvořivým a hravým vývtarným způsobem přiblížit příběh vzniku, význam, podobu těchto objektů či děl (lidských i přírodních)? Fotografujte. 2. Vymyslete vzdělávací nabídku a nabídněte dětem příležitost, jak by mohly na setkání následně v MŠ výtvarně či jinak tvořivě navazovat? Promyslete výtvarnou činnost, která by mohla následovat či se od setkání odvíjet. Fotografujte. 3. Reflektujte realizované tvůrčí činnosti a celý průběh. Sdílejte své původní představy, reflektivní zhodnocení a další úvahy s ostatními na semináři 15. dubna a 29. dubna. Fotografie a vlastní komentáře, text v dané struktuře viz. Ukázky níže. Základní struktura přípravy a reflexe úkolu – výtvarný projekt: Téma: Kulturní a umělecké památky v okolí školky jako východisko výtvarných a dalších tvůrčích činností. Konkrétní námět a vlastní název: Specifikace MŠ: specifikace MŠ a dětí ve třídě (počet, věk a další specifika) Kompetence: Vyberte základní kompetenci. Jak k ní konkrétně směřujete? Např. Kompetence k učení: Dítě objevuje a prozkoumává kostel v okolí školky, všímá si zajímavých struktur, barev a momentů ve výzdobě…. Zjišťuje tak základní poznatky o světě kolem něj (kultuře, světě lidí), klade si otázky a hledá na ně odpovědi, chce porozumět jevům, které vidí (co je na obraze, co je to za sochu, proč je to takto, jak to může být, co to může být…. V závěrečné reflexi se student pak zamýšlí, zda k této kompetenci opravdu směřoval. Vzdělávací nabídka (konkretizovaná): Vzdělávací nabídka se skládá z různých činností (praktických či intelektových) a příležitostí k učení, které v rámci projektu uskutečníte: Např. Procházka, návštěva kostela, tvůrčí aktivita přímo na místě u památky (hra, pozorování…), navazující výtvarná činnost v MŠ, aktivita rozvíjející téma, které vyplynulo se zájmu dětí…. Nabídku je třeba konkretizovat: Např. Návštěva kostela - Záměrné pozorování a smyslové prozkoumávání detailů na reliéfu u vstupních dveří kostela… Rozhovor o výsledcích pozorování. Poznávání symbolů a obrazců, poslouchání příběhu, které se k symbolům váží, rozhovor, imaginativní aktivity, zapojení vlastní představivosti o … apod. Dílčí cíle (dle RVP PV): Vyberte jednotlivé oblasti (čím více oblastí zahrnete, tím lépe, činnost se stává komplexnější), kterých se činnosti dotýkají, a dílčí cíle konkretizujte: Např. Cíl: (D. a jeho psychika) Rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání (pozorování a ohmatávání reliéfu a detailů ve výzdobě kostela), kultivace představivosti a fantazie (vymýšlení vlastního příběhu vztahujícího se k …) Cíl: rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění příběhu, který se váže k … Cíl: posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování detailů a zajímavých drobností ve výzdobě a v interiéru) Cíl: rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření) – Jak by se dal zaznamenat detail reliéfu (obkreslit, frotáž, vymodelovat, vyfotit….) Jak bys to vytvořil, namaloval, udělat ty? Zadání pro děti: Co přesně a jak dětem povíte, ukážete…. Jak je motivujete? Organizace a metodické poznámky: (na co si dát pozor, čeho se vyvarovat, apod.) Sebehodnocení dětí, závěr činnosti, způsob prezentace apod.: (Poznatky a komentáře dětí, co by děti s výsledkem chtěli udělat, jak by na to navázaly apod.) Reflexe studenta: Student reflektuje procesy i výsledky plánování a realizace výuky. · Jak hodnotíte zvolené strategie, metody a organizaci vzhledem k plánovaným cílům? · Zhodnoťte směřování ke kompetenci a naplnění dílčích cílů. · Odchylky mezi plánem a dosaženými výsledky. Neočekávané skutečnosti. Uměl jsem reagovat flexibilně? · Doložte výsledky učení ve formě závěrečných výsledků činností či záznamu z procesu. · Zhodnocení celkové nálady, atmosféry ve třídě, vztahy mezi dětmi, učitel-děti apod. · Jak by se to dalo udělat ještě lépe…..Až později mě napadlo, že bych mohla…. Navrhnout alternativy a další způsoby…