TABLETY VE VÝUCE ZEMĚPISU
HANA SVOBODOVÁ
RADEK DURNA
CO VÁS NAPADNE ?
•
Bildergebnis für brainstorming
NEJEN TABLETY
•Rozšíření pojmu
•
•Např. PC, smartphone (?označení phone?), phablet (smartlet)
VLASTNÍ ZKUŠENOSTI
•Z perspektivy žáka
•
•
•Z perspektivy pedagoga
•
•
HODNOCENÍ/VYUŽITELNOST
•Vlastní postoj k problematice
•
•SWOT analýza
INTERAKTIVNÍ VÝUKA
•Metoda, která má žákům nabídnout zábavnější a méně stereotypní formu výuky
•
•Měla by svými prostředky zapojit žáky do spoluvytváření samotné vyučovací hodiny, a tím zvýšit
jejich motivaci k učení
•
•Zatímco v dřívějších dobách stačil učitelovi k dodržení zásady názornosti nástěnný obraz, meotar
nebo diapozitiv, dnes tyto prostředky vystřídaly počítače, interaktivní tabule a chytrá mobilní
zařízení
•
Počítač/mobil jako vyučovací médium v didaktickém trojúhelníku, upraveno podle (Hagemann,
C.1997b,s. 144)
PŘÍSTUPY K VÝUCE S CHYTRÝMI ZAŘÍZENÍMI (MOBIL, TABLET)
•1) BOYD - Bring Your Own Device = žáci si nosí svá vlastní „chytrá“ zařízení
–
–
–
•
PŘÍSTUPY K VÝUCE S CHYTRÝMI ZAŘÍZENÍMI (MOBIL, TABLET)
•BOYD - Bring Your Own Device
•Využití jako didak. prostředek
•Škola určí podmínky, učitel naplánuje (připraví)
•2016: 6 % ZŠ, (38 % plánuje)
•
•Proč:
•Nová dimenze využití technologií
•Zvýš. dig. gramotnosti, online spolupráce, kritické posouzení infor. zdrojů, efekt. komunikace,
respektování etic. norem a bezp. pravidel
•
–
–
–
•
BYOD
•Evoluce: z volnočasového k vzděláv. zařízení
•Propojení škol a mimoškol. prostředí + zvýšení zájmu rodičů o školu
•Při přechodu na BYOD nutnost strateg. plánování (dlouhodobý proces)
•
•Výhody
–Žáci jsou zvyklí na svá zařízení, nižší časové nároky na seznámení se s přístrojem
–Snížení nákladů školy na nákup zařízení
•Nevýhody
–Náročnější správa bezpečnostních opatření ve škole
–Náročnější uživatelská podpora z důvodů heterogenity zařízení
–Ne každý žák má chytré zařízení, škola na to musí reagovat
•
PŘÍSTUPY K VÝUCE S CHYTRÝMI ZAŘÍZENÍMI (MOBIL, TABLET)
•2) Externí dodavatel jednotného zařízení pro školy – Škola dotykem: http://www.skoladotykem.cz/
–
–
–
•
•
PŘÍSTUPY K VÝUCE S CHYTRÝMI ZAŘÍZENÍMI (MOBIL, TABLET)
•3) Vlastní zařízení školy
–Mobilní tabletová učebna
–Projekt „Tablety do škol“ – problém je, že učitelé často neumí využít potenciál tabletu ve výuce
–Pokud tablet přestane fungovat – co pak?
–
•
–
–
–
•
MÝTY O TABLETECH
•Respekt.cz: Mýty o zavádění tabletů do škol:
http://www.eduin.cz/clanky/respekt-cz-myty-o-zavadeni-tabletu-do-skol-aneb-omyly-marcela-chladka/
•
•Mýtus 1: Tablet nahradí papírové učebnice - využít pro podporu edukace zařízení, které děti běžně
používají – a to v okamžik, kdy je to vhodné
•Mýtus 2: Pro tablety není dostatek aplikací a DUMy na tabletech používat nejde
•Mýtus 3….
•
•Ve skutečnosti je spíš problém kvalita sdílených materiálů, je těžké vybrat z velkého množství
•
•
POHLED UČITELŮ NA POTENCIÁL VYUŽITÍ TABLETŮ VE VÝUCE, FINSKO, 2013
(CELKEM 171 DOTAZOVANÝCH)
TECHNICKÉ NÁROKY NA CHYTRÁ ZAŘÍZENÍ
•
•HW/SW nároky
•Nároky na kapacitu úložiště
•Vydávání aktualizací
•Podpora uživatelů
•
•Problém v případě BOYD i vlastních zařízení školy
•
•
•http://www.ucimesestabletem.cz/cinnosti-s-tabletem/
•
MAPOVÉ APLIKACE
•Mapy.cz
•Google Earth
•Google Earth VR: https://www.youtube.com/watch?v=SCrkZOx5Q1M
•Locus Map (outdoorová turistická navigace) http://www.locusmap.eu/cz/
•Katastr nemovitostí / iKatastr
•HERE WeGo
•
•
HODNOCENÍ MAPOVÝCH APLIKACÍ
JELÍNEK, Martin. Hodnocení mapových aplikací pro chytré telefony z pozice uživatele [online]. Brno,
2017 [cit. 2018-02-24]. Dostupné z: . Bakalářská práce. Masarykova
univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Hana Svatoňová.
MAPOVACÍ APLIKACE – KARTOGRAFICKÉ
•Collector for ArcGIS (https://www.arcdata.cz/produkty/arcgis/aplikace-arcgis/collector-for-arcgis)
•Snap2Map
•Snagit
•Survey123 for ArcGIS
•
MAPOVACÍ APLIKACE – OSTATNÍ
•BioLog http://biolog.nature.cz/
•Zmapuj To (Ukliďme Česko) http://www.uklidmecesko.cz/zapojitse/mapovaniCernychSkladek/
•Srážky se zvěří
•http://srazenazver.cz/cz/
•
•
GPS, NAVIGACE
•GPS Status
•Auto: Navigator, Sygic, Google maps
•Polaris GPS Navigation –
•Na kole i pěšky
•
APLIKACE PRO MĚŘENÍ POHYBOVÉ AKTIVITY A VYUŽITÍ VE VÝUCE ZE/PR/TV
•Sports tracker
•Nike + Run Club
•Endomondo
•Runkeeper
•Runtastic
•Sportractive
•Run the Map
•Fitapp
•Strava (https://www.relive.cc/view/1567523653 )
•Route tracker
•
C:\Users\Starý\Desktop\17671013_1549693475040803_1669789689_n.png
C:\Users\Starý\Desktop\17670946_1549693538374130_903506301_n.png
Hodnocení aplikace Endomondo podle stanovených kritérií
Stanovená kritéria
Hodnocení na stupnici 1-5
Přívětivost uživatelského rozhraní
2
Přesnost zaměření GPS
1
Informace o pohybu v terénu
1
Responsibilita aplikace
2
Individuální nastavení
2
Nabídka mapových souborů
3
Možnosti připojení příslušenství
2
Nabídka vedlejších funkcí aplikace
1
Nutnost internetového připojení pro správný chod
3
Zpoplatněné funkce aplikace pro správný chod
3
Komunikace a možnosti sdílení na sociálních sítích
1
Součet hodnot
21
Vyhodnocení
Název aplikace
Součet hodnot
/11
Hodnocení
Sports tracker
17
1,54
2.
Nike + Run Club
19
1,72
3.
Endomondo
21
1,9
5.
Runkeeper
23
2,09
7.
Runtastic
16
1,45
1.
Sportractive
36
3,27
8.
Run the Map
22
2
6.
Fitapp
20
1,8
4.
Strava
21
1,9
5.
Route tracker
39
3,54
9.
STRÁNÍK, František. Zhodnocení volně stažitelných mobilních aplikací pro měření pohybové aktivity a
využití ve výuce zeměpisu [online]. Brno, 2017 [cit. 2018-02-24]. Dostupné z:
. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
Vedoucí práce Hana Svobodová.
ZÁZNAM TRASY S GPS
DOPRAVNÍ APLIKACE
•IDOS
•Můj vlak (ČD)
•Ostatní dopravci??
•iRIS
•Skyscanner (budoucnost? detailní naplánování přepravy mezi dvěma body, využití všech možných dopr.
prostředků)
•
KOMPASY
•Nutné mít elektronický kompas v přístroji
•Kompas
•
Smart Compass Pro
MĚŘICÍ APLIKACE
•!!! silně závislé na citlivosti HW komponent
•!!! Ne každý mobil má všechna čidla
•
•Android Sensor Box
•Převodník jednotek
•Smart Distance – měření vzdálenosti od tabletu
•Smart Measure – měření výšky
•Sound Meter – měření hluku
•Smart Tools, Advance Toolkit,… (obdoba drahý přístrojů, např. Vernier)
•Stopky
•Magnify (lupy, mikroskop)
•Clinometr
•
•
SLEPÉ MAPY
•Zeměpis ČR
•Světová geografie
•Zeměpisný kvíz
•Hlavní města všech kontinentů - Geografický test
•GEOkvíz
ATLASY
•Světový atlas 2018
•Atlas 2018 FREE
•World Atlas - Country, Capital
•Outdoor Atlas
•Diercke Atlas
UČEBNICE, SLOVNÍKY
•
ZEMĚ A VESMÍR
•Solar Walk
•Star Chart
•Sky Maps +
•Solar Systém 3D
•Google Sky Map
•StarTracker
•
•
•
AUGMENTED REALITY
•LandscapAR: https://youtu.be/jX74vRxD0vE
AUGMENTED REALITY
•Spacecraft 3D
AUGMENTED REALITY
•Walla me
AR: MERGE CUBE
•https://www.zive.cz/clanky/kuriozita-z-veletrhu-ifa-merge-cube-je-rozsirena-realita-ktera-vzdelava
-i-bavi/sc-3-a-194975/default.aspx?fbclid=IwAR2qPIHHlSebV3Cx7YqedyK8jjWACrDmmEc-Fse91EevsemoPXncvwH
S8M8
•
GOOGLE CARDBOARD
•Earth VR
•Sites in VR
•VR Deep Space
•VR Cities
•
TESTY, KVÍZY
QR KÓDY
•Seznam QR čtečka
•QR droid
•Codee QR Code Reader
•
•Jak vytvořit QR kód? www.qrgenerator.cz
•
QRgenerator.cz_1448189934.png
CLOUD
•Google Drive
•Microsoft One Drive
•Dropbox
•Mega
•iCloud
•Doodle
•Google Keep
CLOUD
•Výhody:
•Zdarma
•Vždy aktuální verze SW
•Snadný přístup z počítače, telefonu, televizoru nebo jiného zařízení s připojením k internetu
•Jednoduché uživatelské rozhraní
•Zabezpečení dat
•Růst produktivity práce
Nevýhody:
•Závislost na poskytovateli – ztráta možnosti rozhodovat, který software a kterou verzi používat.
Větší společnost-složit. komunikace. Možnost zdražení služeb.
•Méně funkcí a horší stabilita. Online software závislý na int. připojení.
•Vyžaduje připojení k internetu
•Bezpečnost
POČASÍ
•Meteor (radarová data)
•Meteor (Aladin)
•Klara
•YR
•
HRY
•SimCity
•C: geo (geocaching)
•Whereyougo
• (Whereigo pro GPS Garmin Oregon)
•GPS Fox hunt
•Woop
•GPS drawing
•
SPRÁVA TŘÍDY
•ClassDojo
•Školní rozvrh
•Google classroom
Z OPAČNÉHO POHLEDU
•Lernsieg
–Školy
–Učitelé
Bildergebnis für app lernsieg
•
Bildergebnis für app lernsieg
OSTATNÍ
•Google Goggles
•World Wonders
•Škola dotykem
•Google Translate (realtime, AUG reality)
PRVNÍ POMOC
VÝHODY INTEGRACE TABLETU DO VÝUKY
•Technické:
•mobilita zařízení
•velikost displeje
•aplikace pro psaní poznámek při výuce i pro sdílení s ostatními žáky (cloudové úložiště), pro
organizaci úkolů
•čidla, jako například akcelerometr, GPS či světelné čidlo
•pořizování snímků či hlasové a videozáznamů
•nízká hmotnost
•jednoduché a intuitivní ovládání
•
•
•Podle:
•JAVORČÍK, Tomáš. Možnosti a limity mobilních technologií ve vzdělávání. In: Mezinárodní Masarykova
konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky. Hradec Králové, 2013, s. 1717
•NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních
technologií ve vzdělávání. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2015, s. 23-24, 37-39
•cloudové úložiště - úložiště pro ukládání dat na serveru dostupném na internetu (wiki.ics.muni.cz
[online], 2015)
VÝHODY INTEGRACE TABLETU DO VÝUKY
•Didaktické:
•interaktivita aplikace
•jednod. a rychlé vyhledávání informací
•individualizace výuky
•zpestření výuky
•zvýšení motivace žáků a zdokonalení digitální gramotnosti
•v rámci aplikací možná okamžitá zpětná vazba
•podpora kreativity učitelů i žáků
•tvorba nových moderních metod výuky
•
•
•Podle:
•NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních
technologií ve vzdělávání. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2015, s. 22-24
•PĚNIČKOVÁ, Markéta. M-learning – mobilní aplikace ve vzdělávání [online]. Praha, 2014 [cit.
2016-01-30]. Dostupné z: https://www.vse.cz/vskp/id/1247650. Bakalářská práce. Vysoká škola
ekonomická v Praze. Vedoucí práce Ing. Zuzana Šedivá, Ph.D., s. 17.
•
NEVÝHODY INTEGRACE TABLETU DO VÝUKY
•Technické:
•nutnost dostatečného nabití (v terénu)
•omezená interní paměť
•poměrně malá velikost obrazovky k náročnějším úpravám dokumentů
• instalace aplikací pouze pro daný operační systém
•nutnost int. připojení
•
•
•PĚNIČKOVÁ, Markéta. M-learning – mobilní aplikace ve vzdělávání [online]. Praha, 2014 [cit.
2016-01-30]. Dostupné z: https://www.vse.cz/vskp/id/1247650. Bakalářská práce. Vysoká škola
ekonomická v Praze. Vedoucí práce Ing. Zuzana Šedivá, Ph.D., s. 17-18.
•NEUMAJER, Ondřej. Volba operačního systému pro školní tablety. In: Česká škola [online]. Praha:
Albatros Media, 2014 [cit. 2016-01-30]. Dostupné z:
http://www.ceskaskola.cz/2014/01/ondrej-neumajer-volba-operacniho.html
•NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních
technologií ve vzdělávání. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2015, s. 24, 92.
•
NEVÝHODY INTEGRACE TABLETU DO VÝUKY
•Didaktické:
•možné podvádění žáků při testech
•rozptylování žáků (hry, aplikace)
•časově náročná příprava aktivit
•přemíra využívání tabletů v hodinách (nezájem žáků či zdravotní rizika)
•
•
•JAVORČÍK, Tomáš. Možná rizika využívání mobilních technologií ve výuce. In: ROSECKÝ, Jan. Počítač
ve škole 2014. Nové Město na Moravě, 2014.
•
•
Bildergebnis für hightech in education Bildergebnis für hightech in education Bildergebnis für
oldschool education Bildergebnis für terénní výuka
PRIMÁRNÍ CÍL: VZDĚLÁVÁNÍ
•Fokus
•Stále na žáka
•Osobní přístup učitele
•Vhodné didaktické postupy
•
•Technologie pouze vhodný prostředek pro dosažení výukových a vzdělávacích cílů
DĚKUJI ZA POZORNOST
•