Učitel geografie a jeho profesní rozvoj Petr Knecht Další vzdělávání, karierní systém, výzkum v DG Profesní rozvoj: cesta k úspěšné kariéře •Po této přednášce budeme schopni: •Vysvětlit, proč je profesní rozvoj učitele důležitý a nezbytný. •Pojmenovat nebezpečí spojená s absencí příležitostí k profesnímu rozvoji. •Zdůvodnit, proč může být výzkum geografického vzdělávání jednou z dalších cest k profesnímu rozvoji učitelů. • Co je zeměpisu nejčastěji vytýkáno? •Učení se triviálním faktům vzdálených realitě •Učení se o mapách bez jejich užití v reálných situacích •Nedostatečná náročnost •Nuda, monotónnost („Zeměpis žáky nebaví!“) •Nedostatečná propojenost se životem • • Úryvky z deníků •„To mě donutilo si uvědomit, že je prostě obecná pravda, že to, jak se zeměpis učí, je prostě nuda.“ (Daniel) • •„Učitel jede starou dobrou frontálku.“ (Filip) • •„Pro učitelku bylo zřejmě rozhodující, jestli je ve třídě pořádek a jestli se ta hodina nějak přetrpí.“ (Daniel) • Úryvky z deníků •„Hodiny jsem asi mohl udělat více zábavné, atraktivnější.“ (Aleš) •„Je těžké vymýšlet stále nové a nové způsoby, jak téma uchopit a výuku oživit.“ (Nikol) •„Bylo vidět, že když spojím výuku s věcmi, které žáky zajímají, získám jejich pozornost.“ (Matěj) • •„Učitel žáky dokázal do hodiny perfektně vtáhnout.“ (Antonín) • Proč je profesní rozvoj učitelů nezbytný? •Zaručuje vysokou a trvalou kvalitu výuky. •Legitimizuje inovace ve vzdělávání. •Vybavuje učitele užitečnými a využitelnými materiály do výuky. •Přináší informace o vývoji v oboru a ve výzkumu vzdělávání. •Umožňuje sdílenou reflexi výukových situací. • • Formy profesního rozvoje Zdroj: Hill & Jones (2017, s. 281). Jaký bych chtěl být učitel? •Kdo/co může na cestě k vašemu ideálu pomoci? •Jak je možné akcelerovat cestu k dosažení vašeho ideálu? • •Pozor, je třeba rozlišovat mezi osobním rozvojem a profesním rozvojem. Profesní společenství •Jaké jsou vaše potřeby? •Kdo vás může inspirovat? • •Vyučuje někdo jinak a lépe? • • obr 1.jpg 2000px-Bid_rent1.svg.png Screen-Shot-2013-02-05-at-16.05.23-2cbm997.png 01brno.jpg urban-models-031.jpg Výzkum v didaktice geografie… •Vyžaduje hlubší porozumění pro to, „co doopravdy jest“ v souvislostech toho, „jak by to mohlo či mělo být“ = teorie vs. praxe. • •V karierním systému bohužel chybí orientace na seriózní výzkum ve školní třídě. •Prosím, otevírejte výzkumníkům dveře, jsou s vámi na jedné lodi. •Zkoumejte, prosím. Přemýšlejte o doktorském studiu… • • Česká geografická společnost •http://geography.cz/ • https://egea.eu/ Teorie vs. praxe Na co se můžeme těšit? Děkuji vám za pozornost. PS. Pro inspiraci mrkněte na: https://www.geography.org.uk/